Статия
15 март – ден на Устойчивото потребление
През 2020г. световния ден на потребителя 15 март се отбелязва с фокус върху ролята, която потребителите имат за промяна и подпомагане на процеса за създаване на по-устойчив, кръгов модел на потребление, с акцент върху секторите Енергетика и Храни.
Какво е устойчиво потребление?
Това е потребяване на по-качествени продукти, създадени с по-малко ресурси, при ограничени разходи и с минимално въздействие върху околната среда.
Принципът е: Да имаме повече, но получено с по-малко разходи!
Целта е: Да запазим природата, да ограничим глобалното изменение на климата, да намалим емисиите на парникови газове и отпадъците.
Устойчивото потребление ще помогне да се гарантира съществуването на бъдещите поколения в условията на по-чиста природна среда.
Преходът
Преходът към по-устойчив икономически модел е насочен към запазване на основните природни ресурси при осигуряване на социална справедливост, човешките права и нужди.
Всяка бъдеща социално-икономическа система трябва да предлага справедливи цени, безопасни и висококачествени продукти, отворен достъп, зачитане на човешкото достойнство и неприкосновеност на личния живот, които са основните права и нужди на потребителите.
Днес се отчита нарастващ глобален проблем - прекомерната (свръх)консумация.
Знаете ли, че:
- За модерния начина на живот на обикновения човек в Западна Европа са нужни ресурсите на три планети!
- За американският начин на живот са нужни ресурсите на пет планети!
|
В същото време се наблюдава все по-голямо търсене и производство на потребителски стоки, за които са нужни допълнителни ресурси от планетата.
Тъй като хората в развиващите се икономики имат нарастващ разполагаем доход, се наблюдава все по-голямо търсене на потребителски стоки, за производството на които се извличат допълнителни ресурси от планетата. Денят в годината, до който се надхвърля използването на допустимите земни ресурси, се случва все по-рано. През 2019 г. това беше 29 юли!
Какъв е изводът?
Всеки трябва да намали количеството, което консумира и да промени начина, по който го прави.
Какви са възможните решения?
Преминаване към модела на кръговато икономика. Това означава отдалечаване от модела "направете, вземете/консумирайте и изхвърлете" и ориентиране към този, където отпадъците се проектират извън системата и се използва модел за повторна употреба и регенериране. Това означава да се използва/консумира по-малко, по-ефективно, както и да се проектират продукти, които могат да бъдат поправени, повторно използвани или преработени. Така новият модел би помогнал за ограничаване на изменението на климата и намаляване загубите на биологично разнообразие.
Ето някои добри примери за компании, които работят по този модел. Например Timberland прави обувки от рециклирана гума, а DyeCoo разработи начин за боядисване на плат, който не се нуждае от вода и не използва химикали, освен самите бои.
Ролята на потребителя в условията на преход към устойчиво потребление
Хората по целия свят започват да разбират спешността на кризата в околната среда и вече я възприемат като една от основните заплахи за страната им. Потребителите са основен компонент на всяка система на производство и потребление и са от решаващо значение за успеха на всяка промяна.
Някои ключови начини, с които като потребителите можем да повлияем на света около нас, са: чрез избора си какви продукти и услуги да използваме, как да ги използват, как да се разпореждаме с тях, когато стигнат до края на жизнения си цикъл, и да настояваме за промяна на системата на производство и предлагане или за промени в законовото регулиране.
Изборите, които правим като потребители, са възможност да повлияем на света около нас и да стимулираме промените.
1. Изборите, които правим
- Търсенето на устойчиви продукти нараства, особено сред по-младите потребители. Глобално проучване установи, че 66% от потребителите казват, че са готови да платят повече за устойчиви марки.
Въпреки това, различни проучвания установяват, че реалните покупки на устойчиви продукти са в диапазона от 20-30%.
- По принцип устойчивостта не е лесният избор за потребителите и изисква усилия от тяхна страна за изследване или идентифициране на правилната покупка, промяна на поведението или изисква плащане на по-висока цена.
- Изборът на потребителите има сила извън реалната покупка. Като призоваваме за по-добра инфраструктура около нашата устойчива покупка, можем да насърчим по-нататъшното използване на устойчиви продукти. Например, ако закупим бутилка за вода за многократна употреба, можем да изискваме от местната власт или бизнеса да ни предоставят безплатна вода, за да пълним бутилката многократно. След като на повече места се предоставя безплатна вода, повече хора ще купуват бутилки за многократна употреба.
- Бариерите пред потребителите, които избират устойчивия вариант, трябва да бъдат разрушени, независимо дали това увеличава достъпа, достъпността и удовлетворяването на потребностите на потребителите.
2. Начинът, по който потребителите използват продукти и услуги
В сферата на енергията
Достъпът до енергия е един от основните двигатели на приобщаващия растеж, но производството и използването на енергия също е един от основните допринасящи за емисиите на парникови газове и изменението на климата.
В много по-малко икономически развити части на света някои потребители нямат достъп до енергия, в Африка малко над 40% имат достъп, а в световен мащаб около три милиарда души разчитат на енергия, която увреждат здравето. Въпреки това, възобновяемата енергия расте (7,9% през 2018 г.) - една трета от световния енергиен капацитет вече се основава на възобновяема енергия. Във всеки случай, потребителите трябва да имат по-лесен достъп до безопасна, устойчива и достъпна енергия с ясна информация за начините за ефективното й използване.
В сферата на Храните
Хранителните системи допринасят до 37% от глобалните парникови газове. Производството на храни, особено селското стопанство на животните, причинява голямо потребление на енергия, обезлесяване, емисии на парникови газове и прекомерно използване на вода. 60% от нашата пластмаса, голяма част от която идва от хранително-вкусовата промишленост, се озовава в депата или в околната среда. Земеделието и животновдството са изиграли важна роля за значителната загуба на почвено биоразнообразие и генетично разнообразие при растенията и животни. От 6 000 растителни вида, отглеждани за храна, само девет представляват 66% от общото производство на култури. Тези предизвикателства се изострят от факта, че до 2030 г. светът ще трябва да изхрани допълнително един милиард души в световен мащаб.
Потребителите могат да играят важна роля, като ядат сезонни храни, отглеждани на местно ниво, с по-малко животински продукти и като купуват храна от производители, които използват по-устойчиви практики. Например диета на растителна основа намалява използването на земните ресурси със 76% в сравнение с яденето на месо, така че замяната на количеството месо, което ядем, с алтернативни протеинови източници, е един от начините да бъдем по-устойчиви.
Какво е необходимо за потребителите?
За да можем да направим екологичния избор, ние потребителите се нуждаем от достъп и информация. Устойчивото потребление трябва да бъде лесният избор.
Всички по веригата трябва да работят за намаляване на объркването около това как да купуваме устойчиво, като се гарантира, че производителите, търговците на дребно и политиците правят всичко възможно, за да направят продуктите безопасни, трайни и ефективни, както и трябва да се предоставя ясна, надеждна информация, която да ръководи избора на потребителите.
Ролята на новите технологии
Предстоят големи предизвикателства и ще ни трябват нови технологии, които да ни подкрепят. Някои от начините, по които технологията може да поддържа по-устойчиво потребление:
• Създаване на алтернативи на месо, отглеждани в лаборатории или на растителна основа
• Интелигентни измервателни уреди за мониторинг на индивидуалното потребление на енергия
• Електрически автомобили
• IT сензори, помагащи на енергийните компании да намалят емисиите (и в същото време да елиминират отпадъците от газ).
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous