Статия
Рекламна "обективност"
В края на 2010 година три български телекома и организаторът на играта „Големият кеш” - фирма „Ню геймс” се надпреварват кой да облъчи потребителите с най-неетична реклама. „Мобилтел” праща децата на среща с непознат и показва как Дядо Коледа играе на „гол покер” със Снежанка. „Ню геймс” се опитва да легитимира проституцията. „Глобул” премълчава в рекламните си брошури важна информация за потребителите, с което ги подвежда. „Макс телеком” лъже, че предлага най-бърз интернет със 100% покритие.
Как „Мобилтел” насърчава децата да се срещат с непознати
Телевизионната реклама на „Мобилтел” за тарифен план LOOP Mega е определена от Националния съвет за саморегулация (виж повече за сдружението в карето на стр....) като неподходяща за деца. Тя е признак, че един от най-големите рекламодатели показва липса на социална отговорност и се възползва от младежката доверчивост или неопитност. Недопустимо е рекламодател като „Мобилтел” да не отчита отрицателния ефект от търговската си комуникация и да призовава младите хора да разговарят и да се срещат с непознати чрез изпращане на есемес. В Националния съвет за саморегулация са постъпили няколко жалби относно телевизионна реклама на „Мобилтел” за тарифен план LOOP Mega. Целевата група на мрежата на Loop са физически лица между 14 и 29 години. Етичната комисия намира жалбите за основателни. Парадоксалното е, че „Мобилтел” е партньор в Обществения съвет за безопасен интернет, чиято цел е разумното използване на мобилните комуникации.
Дядо Коледа играе гол покер със Снежанка
Другата телевизионна реклама, с която „Мобилтел” се компрометира по празниците, е с главен герой Дядо Коледа. Тя е определена от Етичната комисия на НСС като неподходяща за деца. Непристойно и безотговорно е в една рекламна кампания да се посяга на герой, символ на добротата, носещ много емоции, надежди и мечти, и да се профанизира по този начин неговия образ, се казва в мотивите на комисията. Рекламата показва как Дядо Коледа лъже, че го няма вкъщи, изключил е телефона си и играе карти със Снежанка. Дрехите му са разхвърляни из къщата, сякаш ги е събличал, докато отива към другата стая. На масата има две недоизпити чаши за вино. Още по-притеснително е, че когато губи, той се съблича. Това е крайно неуместно, имайки предвид, че рекламите се гледат и от деца. Те вярват в Дядо Коледа, затова не е добре да го виждат в такава светлина. Независимо, че рекламният клип не е насочен към деца, недопустима е заигравката с Дядо Коледа, показан в непривична за него среда, която поставя много въпроси пред подрастващите. Рекламата привлича тяхното внимание с използваната музика от популярна коледна песен, още повече че клипът се излъчва във време, когато и децата гледат телевизия. В рекламата се спекулира с образа на Дядо Коледа и се злоупотребява с доверието на най-малките телевизионни зрители, които го чакат с нетърпение, за да им раздаде подаръци. На всичкото отгоре текстът, който тече под линия, минава с голяма бързина, не може да се прочете, не е съобразен с възприятията на човешкото око и не е достъпен за потребителя, който проявява интерес към рекламата.
„Ню геймс” „легитимира” проституцията
Един от рекламните видеоклипове на играта „Есемес за милиони” на „Ню Геймс” също е определен като неподходящ за деца. Рекламният клип показва проститутка, която предизвикателно предлага услугите си и „е добра в ръцете”. В следващите кадри, в поза, създаваща асоциация за сексуален контакт, тя изпраща есемес на „Игра за милиони”. Недопустимо е да се пропагандира рекламна игра със средствата на непозволената от закона най-древна професия - проституцията. Рекламният клип отблъсква със своята вулгарност, далече е от всякакви норми на благоприличие и е в разрез с добрите нрави на българското общество, реши Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация. Вярно е, че сексът продава и продажбите скачат, ако в рекламата има дългокрака красавица, но защо тази пропаганда трябва да става чрез афиширане на платената проституция, още повече че клипът се излъчва във време, когато деца и подрастващи гледат? Представителят на „Ню геймс” защитава рекламната концепция с аргумента, че тя представлява реплика на известния и обичан филм „Хубава жена”. Етичната комисия счита, че подобно сравнение е повърхностно и несъстоятелно. Търговската комуникация не е изготвена с чувство на отговорност към потребителите и обществото.
Най-скъпите „безплатни” есемеси
Вторият рекламен видеоклип на играта „Есемес за милиони” е определен като подвеждащ и заблуждаващ. Потребителят е подведен, че участието му в играта е безплатно, защото в търговската комуникация не се споменава за финансови задължения. Не става ясно и колко есемеса човек трябва да изпрати, за да продължи участието си в играта. Срещу клипа е подадена жалба, в която се казва, че абонатите на мобилните оператори получават непоискан рекламен есемес със следното съдържание: "Tvoiat nomer xxxxx igrae dnes za 20 000 leva i 2 Jackpota nad 130 000 leva! Kak? Bezplatna registracia s EGN na nomer 9999". По този начин потребителят се подвежда да се регистрира уж безплатно, но след изпращане на първия безплатен есемес е подтикван да изпраща платени такива. За да се участва наистина в тегленето на печалбите, той трябва да отговори с платен есемес на поне един последващ въпрос. Етичната комисия намира жалбата за основателна и счита, че регламентът на играта трябва да бъде оповестен в ефир, а не само в сайта на играта, защото не всеки има компютър и интернет у дома си.
„Глобул” крие важна информация и подвежда потребителите
Брошурата за абонаментен план GLOBUL WEB&TALK на „Космо България Мобайл” /Глобул/ въвежда потребителя в заблуда, но той би разбрал за това само ако отвори сайта на оператора и прочете всички звездички, които са доста на брой. Отделно трябва да се запознае с допълнителните условия, които липсват в брошурата и не са част от така наречените звездички. В Националния съвет за саморегулация постъпва жалба, в която се обръща внимание на нередности, които се откриват в на пръв поглед изряден абонаментен план на Глобул. „GLOBUL си запазва правото да въведе допълнително ограничение по отношение на потреблението на услугата или да я прекрати/деактивира едностранно в случай, че бъде надвишено разумното потребление, като за такова се приема потребление превишаващо с 30 (или повече) % включените МB на максимално достижима скорост)”. Това уточнение не е част от първата звездичка, която пояснява условията за неограничен интернет. То липсва в брошурата и присъства само в сайта на оператора. Етичната комисия намира жалбата за основателна. Фактът, че Глобул ползва различни канали на комуникация за даден свой продукт, не го освобождава от задължението да спазва етичните правила във всеки един от тях. Когато даден неинформиран потребител посети търговски обект на Глобул, там той няма достъп до интернет, а само до брошурата. В конкретния случай в брошурата не е посочена съществената информация, че Глобул си запазва правото да въвежда допълнително ограничение по отношение на потреблението на услугата или да я прекрати/деактивира едностранно в случай, че бъде надвишено определено потребление.
„Макс телеком” лъже, че предлага най-бърз интернет
„Макс Телеком” е уличена в подвеждаща реклама. Едно от важните решения на рекламата е изборът на посланието. То служи като средство за мотивация на целева аудитория. В случая посланието „Вземи най-бързия мобилен интернет” подлежи на доказване. Дали „Макс Телеком” предлага наистина най-бързия мобилен интернет от всички мобилни оператори? Отделно от това се твърди, че мрежата на дружеството покрива 100 % от населението на страната, докато на практика мрежата покрива около 55 на сто от населението. Парадоксалното е, че този факт е посочен в официалния сайт на „Макс Телеком”. В жалбата срещу рекламата се казва, че сравнението на база скорост при мобилния интернет не е правдиво, защото преките конкуренти предоставят доста по-висока скорост от предлаганите от „Макс Телеком” 16 Mbps.
Неетични реклами? Оплачете се на НСС
Новата доброволна форма за саморегулация работи успешно под пълна пара
Малко повече от година след създаването си Националният съвет за саморегулация (НСС) в рекламния бизнес показа, че надеждите, които потребителите възлагаха на него, не са били напразни. Това е сдружение с нестопанска цел в обществена полза. Основната му задача е да „възпитава” рекламната индустрия да спазва правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации като приеме, разпространи и осигури прилагането на Етичен кодекс в полза на лоялната конкуренция и преди всичко - в защита на потребителя. Уебстраницата на сдружението е www.nss-bg.org, а телефонът - 0886 695 616. При съмнение за неетична реклама, оплачете се!
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous