Статия
Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
ISO (International Organization for Standardization – световно обединение на националните органи по стандартизация, изготви прогнози за бъдещето, очертаващи глобалните тенденции в множество индустрии, които ще оформят вземането на стратегически решения за по-добро бъдеще. Тематичните прогнози са разпространени у нас от Българския институт за стандартизация. Ето какво предвижда ИСО в сферата на търговията и мястото на потребителите в нея.
Икономиката на споделянето
Вече не може да се приема за даденост, че търговията все повече ще се глобализира. Вместо това следващите години вероятно ще бъдат белязани от фрагментация. Този процес ще бъде движен от различни фактори, включително променящи се потребителски предпочитания, геополитическо напрежение, действия в областта на климата и възхода на нови дигитални бизнес модели. Такава фрагментация очевидно представлява риск за ефективното сътрудничество; не само между държавите, но и между бизнесите и между публичните и частните сектори. Докато навлизаме в този смел нов свят, жизненоважно е да поддържаме общи определения, протоколи и измервания, за да подпомагаме напредъка към споделени цели. Тук влизат в действие международните стандарти.
Глобализацията на търговията се забавя през последното десетилетие, отчасти поради ограничителните търговски политики. За сметка на това вътрешнорегионалната търговия е във възход, с много регионални търговски споразумения (РТС), сключени между нововъзникващи икономики с нарастваща средна класа. Демократична република Конго, например, е страна по 18 такива споразумения за стоки и услуги. Освен промени в това с кого търгуваме, са настъпили промени и в това, с което търгуваме. Услугите вече се търгуват повече от стоките и се очаква тази тенденция да продължи през следващите десетилетия, особено с нарастването на дигиталните услуги като финансово управление и стрийминг развлечения, които допринасят за голямо увеличение на трансграничните потоци от данни. Междувременно нарастващият фокус върху социалната и екологичната отговорност оказва влияние върху традиционните търговски навици. Компаниите, които се стремят да играят своята роля в усилията за борба с климата, търсят начини да съкратят веригите си за доставки, като използват технологии като 3D принтиране, което позволява производство близо до крайния потребител.
Европейската комисия работи по проблемите на споделената икономика и потребителите. Ето какво се очаква според нея.
Очаквани заплахи за потребителите:
- нелоялни търговски практики
- какви са правата им и как да ги реализират
- към кого да се обърнат при проблем
Очаквани позитиви за потребителите:
- икономия на средства (финансови разходи, време и пр.)
- печалба за притежаващите актив (възможност за пълноценна употреба)
- запазване на околната среда.
Ролята на технологиите
Технологиите винаги са били определящи за търговията: от телеграфа до блокчейн. Продължаващият растеж на електронната търговия позволява на повече продавачи, включително малки и средни предприятия, да се свързват директно с купувачи във всяка част на света, като минимизират ролята на традиционните трети страни. Някои от най-големите възможности и предизвикателства произтичат от появата на икономиката на споделянето. Известна също като гиг икономика („gig economy“) или икономика на директната връзка между търсещ и предлагащ, това е система, в която частни лица споделят стоки и услуги помежду си директно, обикновено чрез интернет. Като икономически модел тя има потенциал да използва по-ефективно ресурсите, тъй като заобикаля традиционните стъпки във веригата на доставки. Вече има хиляди дигитални платформи, като Uber и Airbnb, посветени на икономиката на споделянето, и всяка година се появяват все повече. Като един от днешните най-бързо развиващи се и най-пробивни икономически сектори, икономиката на споделянето се очаква да отбележи в Европа годишен растеж над 25% през следващите години. Този растеж, подхранван от тенденции като потребителско търсене за по-устойчиво потребление и интерес към изграждане на общности, ще трансформира традиционното потребителско пътуване по начини, които тепърва ще бъдат напълно разбирани. Въпреки това, пораждайки нови опасения относно въпроси като отговорност и условия на труд, това е сфера, която се нуждае от регулиране и стандартизация.
Нови стандарти за нови модели
Тези промени ще поставят нови предизвикателства пред органите за стандартизация. Например, нарастването на регионалната търговия, докато световната търговия се забавя, може да доведе до фрагментирани пазари с противоречиви стандарти между регионите. Междувременно продължаващото рязко увеличаване на дигиталните услуги може да изисква нови стандарти относно много активи от 21-ви век, като потребителски данни и дигитални валути. ISO наблюдава тези тенденции и поддържа комитет, посветен на икономиката на споделянето.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous