Статия
40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
Всяка година потребителското движение отбелязва 15 март като Световен ден на правата на потребителите, за повишаване на глобалната осведоменост относно правата и нуждите на потребителите. През март тази година потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на световния ден. Денят на правата на потребителите се координира от Потребителския интернационал /Consumers International/ и се признава в световен мащаб. Той повишава осведомеността и води до значима промяна по отношение на належащите предизвикателства, пред които са изправени потребителите. Ежегодно Потребителският интернационал свързва и ангажира своите 200 членове – организации на потребителите в над 100 страни по света, около основна тема. С нея членовете провеждат събития, ангажират се със своите местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред национални правителства, работят с компании от държавите и провеждат директни разговори с потребителите. За 2023 година темата е: Овластяване на потребителите и защита при енергийни преходи.
Промяната, която искаме да видим
Потребителският интернационал се обръща към потребителите и институциите: Искаме да видим енергийни системи, които са:
- Устойчиви – Това означава бързо и значително увеличаване на възобновяемата енергия, подобрена енергийна ефективност и чиста електрификация на крайните потребители.
- Приобщаващи и справедливи - Това означава, че хората навсякъде имат достъп до енергия и услуги, които отговарят на основните им нужди по справедлив начин и най-уязвимите и в неравностойно положение хора не са изоставени.
Овластяване на потребителите да предприемат действия и силна защита, когато те го правят - е ключът към реализирането на тази визия: Овластяване на потребителите при енергийни преходи. Всички ние притежаваме власт като участници на пазара. Всички сме потребители на енергийни услуги и като потребители имаме потенциала да предприемем действия, които ускоряват чистата енергия в преход. Оценката е, че търсенето и очакваните промени биха могли да намалят емисиите на парникови газове до 70% до 2050 г. На практика това означава, че потребителите навсякъде правят промени в това как пътуват, как готвят и как отопляват, охлаждат и захранват домовете си. Въпреки това възможността за потребителите да ускорят прехода към чиста енергия в момента се пропуска. Потребителите трябва да бъдат подкрепени и овластени за преодоляване на технологични, инфраструктурни, финансови, регулаторни и свързани със знанието бариери, които пречат на трансформиращото действие. За да дадем възможност на потребителите да предприемат действия, трябва да вземем предвид основните нужди на потребителите по пътя към действието за промени и бариерите, пред които са изправени те при всяко едно действие:
- Знания, ценности и осведоменост – Потребителите разбират нуждата и възможностите за промяна.
- Наличност и достъпност – На пазара има достъпни опции за потребителите да избират.
- Надеждност и безопасност - Потребителите вярват, че новите решения ще бъдат надеждни и безопасни услуги, които искат и от които се нуждаят.
- Внедряване – Потребителите не са изправени пред натоварващи процеси, когато инвестират във вземане на решения.
- Използване – Потребителите имат възможност да използват ефективно нови системи или технологии.
- Ремонт и обезщетение – Потребителите са защитени от силни гаранции и могат да направят промените като имат достъп до подходяща поддръжка, ремонт и обезщетение.
В навечерието на Световния ден на правата на потребителите нашият фокус е върху изграждането на решения на глобално ниво, които помагат на потребителите да преодолеят тези бариери. Когато създавате своето застъпничество и изисквания към местното и национално правителство, към бизнеса и към други заинтересовани страни, помислете за интервенциите, които са необходими за преодоляване на бариерите на всеки етап от потребителското пътуване. Ние сме нетърпеливи да популяризираме кампании, при които защитата на потребителите може да премахне пречките пред действието.
Защита на потребителите при енергийни преходи
В един бързо развиващ се пазар от потребителите ще се изисква да поемат по-активна роля за вземане на сложни и често скъпи решения относно използването на енергия. Жизнено важно е, че защитата на потребителите се счита за основен приоритет. Вярваме, че действията на защитниците на потребителите, вземащите решения и други заинтересовани страни могат да гарантират, че потребителите са защитени по време на прехода. От ООН са определени 11 права на потребителите, които са фокусирани и върху енергийния преход:
- Достъп до основни стоки и услуги.
- Защита на уязвими и в неравностойно положение.
- Защита от опасности за здравето и безопасността.
- Насърчаване и защита на икономическите интереси.
- Достъп до адекватна информация за информиран избор.
- Обучение за последици от избори.
- Ефективно разрешаване на потребителски спорове.
- Свободен избор за формиране на потребителски групи.
- Насърчаване на устойчивото потребление.
- Защита при използване на електронна търговия.
- Поверителност и потоци от информация.
Насоките на ООН за Защита на потребителите обхваща и връзката между потребителската защита и достъпа до чиста енергия: „Държавите-членки трябва да насърчават универсалния достъп до чиста енергия, както и да формулират, поддържат или укрепват националните политики за подобряване на предлагането, дистрибуцията и качеството на достъпна енергия за потребители според техните икономически обстоятелства. Трябва да бъде дадена възможност за избор на подходящи нива на обслужване, качество и технологии, регулаторен надзор, на необходимостта от повишаване на осведомеността и значението на участието на общността."
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous