Статия
Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
България е на трето място в ЕС по процент на потребителите, които са сменили банката си, и на последно място по процент на потребителите, които са срещнали затруднения при съпоставяне на офертите по текущите си сметки. Това показват данни от проучването на Европейската комисия „Индекс на потребителските пазари”.
Процентът на потребителите в България, които се чувстват адекватно защитени от
съществуващите мерки е 23 %. Малко повече са потребителите, които имат доверие в това, че продавачите/доставчиците зачитат техните права на потребители - 26 %, но и по двата показателя България е на последно място в ЕС. Малко по-високо се нареждаме в класацията по отношение на процента на потребители, които имат доверие в способността на публичните институции да защитят правата им на потребители (38 %), което ни „качва” до третото най-ниско място в ЕС.
Само 18 % от търговците на дребно са подлагали на проверка за безопасност предлаганите от тях продукти (третото най-ниско място в ЕС), въпреки че много от тях са били на мнение, че значителен брой продукти не са безопасни. Българските власти обаче са били много активни и са проверили продуктите на 36 % от търговците на дребно. Нито един търговец на дребно не е бил в състояние да отговори правилно на въпроса за продължителността на пробния период при продажбите от разстояние. А само 39 % от потребителите са получили удовлетворение от разглеждането на своите оплаквания (второто най-ниско място в ЕС).
Процентът на потребителите, които са се натъкнали на проблеми при извършване на покупка (29 %), също е висок, какъвто е и процентът на потребителите, които не са подали оплакване, макар да са имали причина да го направят (12 %). Обичайна практика са били и ограничените по обхват последващи мерки във връзка с неудовлетворяващо разглеждане на жалби, въпреки честите оплаквания. Използването на способи за алтернативно разрешаване на спорове от страна на потребителите е на най-ниско ниво в Европа, като средствата за масово осведомяване изглежда са оказали слабо влияние върху разширяването на правата на потребителите.
Статистика за България
ОПЛАКВАНИЯ
Процент на потребителите, които са подали оплакване до
търговец/доставчик
|
17,0 %
|
Процент на потребителите, които са считали, че имат основание да
подадат оплакване, но не са го направили
|
11,6 %
|
Процент на потребителите, които са били удовлетворени от разглеждането на тяхното оплакване
|
39,3 %
|
Процент на потребителите, които не са предприели по-нататъшни действия, след като не са получили удовлетворение от разглеждането на тяхното оплакване
|
68,3 %
|
Процент на потребителите, които са се сблъсквали с проблеми при извършвани от тях покупки
|
28,6 %
|
ВЪЗМЕЗДЯВАНЕ
Процент на потребителите, които считат, че с лекота са разрешили свои спорове с търговци/доставчици чрез способи за алтернативно разрешаване на споровете (АРС)
|
16,3 %
|
Процент на потребителите, които считат, че с лекота са разрешили свои спорове с търговци/доставчици по съдебен път
|
15,1 %
|
Процент на търговците на дребно, които са запознати със съществуването на механизми за АРС
|
60,8 %
|
Процент на търговците на дребно, които са използвали механизми за АРС
|
10,9 %
|
СМЯНА НА ДОСТАВЧИКА
Процент на потребителите, които са сменили доставчици по текущите си сметки
|
14,0 %
|
Процент на потребителите, които са срещнали трудности при
съпоставянето на оферти от доставчици по текущите си сметки
|
17,9 %
|
Процент на потребителите, които са сменили доставчиците си на електроенергийни услуги
|
0,2 %
|
Процент на потребителите, които са срещнали трудности при
съпоставянето на оферти на доставчици на електроенергийни услуги
|
31,5 %
|
Процент на потребителите, които са били запознати с движението на цената на техния доставчик на електроенергийни услуги през последната година
|
78,2 %
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous