Статия
Какво представлява методът на золтман?
Първият патентован инструмент за маркетингово изследване в САЩ е Методът на Золтман за извличане на информация от метафората. За да разкрие потребителските предпочитания, той комбинира невробиология, психоанализа, лингвистика и теория на изкуството.
Основната характеристика на Метода на Золтман е използването на метафората, за да се извлече информация за подсъзнателното отношение и мнение на потребителите към определени продукти или марки. "Метафорите са много важни в процеса на мислене, те са важни за нас да разберем какво точно ни се казва и имат значение в процеса на обработка на информацията", обяснява архитектът на метода Джералд Золтман - професор по Маркетинг в Харвард. „Те са важни и в начина, по който ние представяме на другите хора какво мислим, как се чувстваме и защо постъпваме по определен начин."
Теорията зад използването на Метода на Золтман е, че извличането на информация от метафората може да ни даде достъп до истинските движещи сили на потребителския избор. Този избор често е несъзнателен и следователно трудно може да се извлече информация за него чрез традиционните методи на маркетингови проучвания - като изследвания или фокусни групи. И тъй като в ежедневните ни комуникации метафорите са обичайни за изразяване на това, което мислим и чувстваме, те са логични за разбиране от участниците в експериментите. "Всъщност, съгласно проведено проучване, ние използваме около шест метафори за една минута разговор. Така, че метафорите се оказват много важно нещо в живота ни," казва Золтман.
Как работи методът на Золтман?
На всеки от платените участници в експериментите на метода на Золтман се поставя задача да мисли за даден продукт или марка през седмицата преди лабораторните интервюта. Освен това те трябва да изберат от осем до десет картини от списания, каталози и фотоалбуми, които представят техните мисли и чувства по отношение на продукта или марката, и да ги донесат в деня на интервюто. Золтман ги кара да направят цифров колаж от техните образи, използвайки Adobe Photoshop.
След това той провежда интервю, за да открие значението зад създадените образи. Золтман е открил, например, че една от най-разпространените метафори, които участниците определят е трансформацията - идеята, че определен продукт може да ги промени в нещо по-различно. Клиентите на Золтман акцентират върху позитивните качества, с които участниците в теста се отъждествяват, а едновременно с това в бъдещите си кампании минимизират отрицателните.
Кой използва този метод?
Золтман използва този метод вече почти 10 години и е изпълнил над 200 проучвания. Сред клиентите му са: Кока Кола, Проктър енд Гембъл, Дженерал Моторз, Кодак, Нестле.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous