Статия
Дефектни стоки
Какво да правим ако стоките, които сме купили са дефектни? Разберете какви са вашите права, ако нещо се обърка и какво трябва да направите, за да се справите с проблема.
Според Закона за защита на потребителите когато купувате нещо Вие имате определени права при настъпване на непредвидени обстоятелства - например дефект ("несъответствие с договора за продажба"). Може също да имате и допълнителни права в зависимост от това, къде сте закупили стоката и колко струва тя - например на прага на дома ви или по Интернет.
Ако смятате, че някои стоки са опасни, не ги използвайте. Най-добре да действате веднага и да докладвате за дефекта на стоката на съответните органи отговарящи за това, защото търговецът може да е извършил и закононарушение, което води до наказателна отговорност.
Какво е дефект или "несъответствие с договора за продажба":
Всяка стока, която купувате от търговец, трябва да бъде:
• със задоволително качество;
• подходяща за целта;
• да отговаря на всички дадени описания;
Ако не отговаря на изброеното:
Обикновено можете да получите едно от следните неща:
• ремонт
• замяна
или, когато първите две не са възможни,
• цялата сума обратно (и връщане на стоката)
• част от парите си обратно (и задържане на стоката).
Вие няма да имате тези права, ако:
• няма никакъв проблем със стоката, а просто сте си променили мнението за дадената стока и желаете да я върнете обратно на търговеца без основателна причина
• ако дефектът ви е бил известен при покупката
• вината за повредата е ваша, поради неправилен монтаж, експлоатация и неспазване на посочените указания за употреба
• проблемът е в резултат на нормално износване и изхабяване
• стоката е била годна за употреба толкова дълго, колкото би могло да се очаква от нея.
Връщане на парите:
Малко вероятно е да получите парите си обратно в следните случаи:
- ако съхранявате стоката прекалено дълго без да уведомите търговеца за дефекта в момента на възникването му
или
- ако се опитате сами да ремонтирате или промените по някакъв начин стоката.
Подаръци
Ако получите подарък и той се окаже дефектен, лицето, което всъщност го е закупило трябва да бъде този, който ще направи рекламация. Може и вие да подадете оплакване ако лицето, което е закупило стоката е посочило Вашето име на разписка, фактура или гаранционна карта, като доказателство, че стоката ви принадлежи.
Покупки от обяви
Ако закупите стоки от частно лице, например, чрез обява във вестник, по интернет или друга частна договорка, нямате същите права, както когато купувате от търговец.
Търгове
Когато купувате стоки по време на търг, може да имате по-малко права, отколкото, когато купувате от търговец, като магазин или по каталог. Това важи особено, когато купувате стоки втора употреба от аукцион (като Ebay например)
Фирми
Ако закупите стока на името на фирма, то няма да можете да се възползвате от правата си на потребител по Закона за защита на потребителите. В този случай за вас ще са в сила единствено правата по Закона за задълженията и договорите.
Важни съвети при рекламация на дефектни стоки:
- Първо задължително изисквайте касова бележка за закупената стока, фактура или документ, който удостоверява, че сте закупили стоката точно от този търговец. Този документ е по-важен и от гаранционната карта, защото с него доказвате откъде сте закупили стоката.
- Ваше право е да си изберете къде да извършите рекламация на дефектната стока. Законът ви дава право да направите това пред търговеца, от когото сте закупили стоката. В този смисъл не е нужно да ходите до сервиз или производител.
- След подаването на рекламация, трябва да се уверите, че тя е вписана в регистъра за рекламации на търговеца (всеки търговец трябва да има такъв регистър) и след това да поискате документ (протокол) или входящ номер. Протоколът е доказателство за състоянието на стоката.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
Всичко написано до тук е добре,но към кого да се обръщаме когато имаме проблем?
Ето и моят закупих в брой телефон NOKIA WINDOW LUMIA 535 от магазин НЕNDY. На 2 мрсец той отказа да работи. Обърнах се към рекламаций на фирмата писах писмо с най-обстойно описание на дефектиралият телефон,но глас в пустиня. Нито сервизния мениджър нито мениджъра на фирмата отговарят на писмата ми. И така от 27.07.2015 г. съм без телефон. От магазина където го закупих го рекламирах и ми се върна "презапоен", но тази техника се изработва от спец.машини-роботрони и човешка интервенция е невъзможна! Отказах да го взема обратно. Дадох толкова пари за нов телефон,а не за втора употреба! КАКВО ДА ПРЕДПРИЕМА Нататък ако някой има идея моля за съвет. Благодаря предварително. evgeniy_strelec47abv.bg
Написан на: 19/11/2015 12:36 Докладвай този коментар
anonymous