Статия
Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
На много хора понятието Национален съвет не говори нищо. Не се виждат и изгледи за промяна.
Националният съвет за защита на потребителите /НСЗП/ е консултативен орган към министъра на икономиката и енергетиката. С неговото създаване се цели осигуряване на по-добро разбиране и прилагане на политиката за защита на потребителите в отделните секторни икономически политики (като например телекомуникации, енергетика, безопасност на храните, финанси, здраве и др.) и да осигури представителство на потребителските интереси пред държавата. Първото става чрез участието в Съвета на представители на различните министерства осъществяващи секторни политики, а второто - чрез участие на гражданските организации на потребителите.
Според Закона за защита на потребителите, съвета трябва да се събира най-малко веднъж на 4 месеца, което означава поне 3 пъти на година. За целия период на съществуването си (от 10 юни 2006г.) досега Национален съвет е свикван само веднъж.
Защо не се свиква национален съвет?
Съвършено ясно е, че министърът на икономиката е много зает човек. В портфолиото му влизат изключително много отговорности. Тези отговорности обаче не се носят от само един човек. Затова са министерствата и техния институционален в т. ч. човешки и финансов капацитет. Като е зает министърът, делегират се отговорности и работата продължава. В конкретния случай, националният съвет може да се събира и да се ръководи по право от заместник-министър в отсъствието на министъра. Вероятно и заместник-министърът, който отговаря за защитата на потребителите е много зает човек. Вероятно и в неговото портфолио влизат много важни въпроси, може и за еврофондовете да отговаря. Е, ако е така щом спират финансирането от Брюксел, може и да му остане малко повече време. Ако се интересувате кой заместник-министър отговаря за потребителската защита, можете да проверите в интернет страницата на Министерството на икономиката и енергетиката. Нали затова са интернет страниците, да дават информация на гражданите!
През 2008 година Министерството на икономиката прецени, че няма достойни граждански сдружения, с които да консултира дейността си. Поради една или друга причина нито една организация не успя да покрие изискванията на министерството. Какво следва от това? Много просто - МИЕ вече ще има оправдание за това, че не свиква Национален съвет. Така е най-лесно. Няма организации, няма проблеми. Министърът няма да консултира политиката си в областта на защита на потребителите и няма да чува потребителския глас. Какво от това, нали министрите затова са министри, защото знаят и могат повече от обикновените граждани. Защо тогава да се консултира с тях - това си е чиста загуба на ценно управленско време. А еврофондовете не чакат.
Кой има интерес от неработещ Национален съвет за защита на потребителите?
Ефективната потребителска защита, освен да помага на потребителите, съдейства за развитието на почтения бизнес и ограничава нелоялния бизнес. И друг път сме заявявали, че не само потребителите се нуждаят от ефективна потребителска защита. Почтения бизнес е този, който се нуждае от ред и правила. Логиката е проста, но само на теория.
В практиката господства бездействие и незаинтересованост доближаваща се до безхаберие. Неработещите институции по правило облагодетелстват мошениците - всички онези, които разбират бизнеса като бърза печалба, без мисъл за утрешния ден.
И все пак трябва ли да съществува неработещ Национален съвет?
Всеки може да си отговори сам на този въпрос. Според БНАП е по-добре да не съществуват неработещи структури, защото те имат по-скоро вредно въздействие - деморализиращо поради неосъществените очаквания на засегнатите от тях обществени групи. С други думи: или се залавяйте за работа или променете закона.
Функции на Националния съвет според Закона за защита на потребителите:
Чл. 175. (1) Националният съвет за защита на потребителите:
1. консултира министъра на икономиката и енергетиката за провеждане на ефективна потребителска политика;
2. изготвя програми за провеждане на потребителска политика;
3. прави предложения чрез министъра на икономиката и енергетиката за изменения и допълнения в правното регулиране на защитата на потребителите;
4. прави предложения до съответните държавни органи във връзка с ефективното прилагане на законодателството, свързано със защитата на потребителите;
5. дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с правата на потребителите;
6. насърчава сключването на споразумения между сдружения на потребителите и сдружения на търговците;
7. обсъжда други въпроси, свързани със защитата на потребителите.
|
Потребителски теми, по които Националният съвет за защита на потребителите можеше да вземе отношение през 2007-2008 година, но не го направи:
- Трайното и нелогично повишаване на цените за потребителите
- Продължаващото брутално отношение на монополистите към правата на потребителите
- Ограниченият достъп до правосъдие за потребителите
- Обсъждане на нови европейски инициативи за защита на потребителите
- Участието на България в Европейски мрежи за защита на потребителите
- Участие на европейския комисар за защита на потребителите в Националния съвет
- Информиране на министъра за текущи кампании на потребителските организации
- Представяне на европейски проекти за обучение на потребителите като Европейски дневник и ДОЛЧЕТА - научете повече: http://ec.europa.eu/consumers/empowerment/cons_education_en.htm
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous