Кампания
Седмичен бюлетин брой 21 (443)
Предлаганата покупка – изгодна и качествена
Продължаваме да ви запознаваме с основна информация за покупката на климатик чрез асоциация Активни потребители и финансовата изгода от нея. Предлагаме ви отговори на въпросите: Как покупката на евтин климатик ще ни изгуби пари? Защо покупката на по-качествен климатик ни излиза по-евтино дългосрочно?
Линк към статията
Съдът решава казуси на потребители
Когато търговецът не е предоставил информация за правото на отказ, потребителят е освободен от всяко задължение за плащане, ако се откаже от сключен извън търговския обект договор за услуги, дори когато този договор вече е изпълнен (Решение на Европейския съд от 17 май 2023 г. по дело C-97/22)
Казус
Германският съд разглежда спор между потребител и търговец по повод сключен договор за услуга за извършване на ремонт на електрическата инсталация на къщата на потребителя. Търговецът не информира потребителя, че в срок от 14 дни има право да се откаже от договора, сключен извън търговския обект на предприятието-търговец. Въпреки това предприятието изпълнява договора и представя фактура на потребителя. Последният обаче не плаща, а заявява, че се отказва от договора. Потребителят твърди, че няма право на плащане на цената, тъй като не е информиран за правото му на отказ и за намерението на търговеца да изпълни ремонтните работи преди изтичането на срока за този отказ (съгласно закона срокът за отказа се удължава с една година в случай на неизпълнение на задължението за информиране).
Германският съд счита, че съгласно разпоредбите на германското право, приети с цел транспониране на Директивата за правата на потребителите, потребителят не е длъжен да плаща каквито и да било разходи за услуги, предоставени му преди изтичането на срока за отказ, ако търговецът не го е информирал за това му право. Във връзка със спора, германският съд иска от Европейския съд (ЕС) да установи дали посочената директива изключва правото на търговеца на „компенсаторно обезщетение“ и в случаите, когато потребителят упражни правото си на отказ, след като договорът извън търговския обект вече е изпълнен, т.е. дали потребителят е увеличил имуществото си в противоречие с общия принцип на правото на Съюза за забрана на неоснователно обогатяване.
Обосновка на съда
Според Съда правото на отказ има за цел да защити потребителя в конкретния контекст на сключване на договор извън търговския обект – в тези случаи следва да се отчитат специфичните обстоятелства – като например: върху потребителя да бъде упражнен психологически натиск или да бъде изправен пред елемент на изненада, независимо дали е поискал посещението на търговеца или не.
Що се отнася до твърдението за евентуално увеличаване на имуществото на потребителя и забраната за неоснователното обогатяване, Съдът припомня, че целта на директивата е да осигури високо равнище на защита на потребителите. Постигането на тази цел би било възпрепятствано, ако на потребител, който се е отказал от договор за услуги, сключен извън търговския обект, бъде позволено да понесе разходи, които не са изрично предвидени в Директивата.
Решение
Съдът е категоричен, че потребителят е освободен от всяко задължение за плащане на услуги, предоставени му в изпълнение на договор извън търговския обект, ако съответният търговец не го е информирал за правото му на отказ от този договор, дори ако потребителят е упражнил това си право на отказ, след като договорът вече е изпълнен. Т.е. търговецът трябва да поеме разходите, които е направил за изпълнението на договора по време на срока за отказ.
SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?
В България всеки от нас изхвърля средно по 17 кг пластмасови опаковки на година, от които по-малко от половината се рециклират. А лошото е, че веднъж озовала се на сметището или в природата, пластмасата може да си стои там стотици години, без да се разгради напълно, което има своите негативни последици върху околната среда и здравето ни. Какви са новите данни?
Линк към статията
„Активни потребители“ и в медиите
Euronews - Богомил Николов, „Активни потребители“: Вносителят на експлодиралата тротинетка трябва да покрие всички щети (euronewsbulgaria.com)
Защо компаниите, които произвеждат некачествено сирене, остават в тайна? - Бизнес новините (businessnovinite.bg)
Как да намалим опасния акриламид у дома? - Бизнес новините (businessnovinite.bg)
Салатата "Снежанка” вече с палмова мазнина, но измести от вкусовете тази с млякото (24chasa.bg)
Защо депутатите не решават проблемите на хората с монополистите?! - Общество - Новини Бг (novini.bg)
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ от предметите за дълготрайна употреба най-разпространен у нас през 2022 г. е телевизорът - притежават го 99,7 на сто от домакинствата, а 32,1 на сто имат по два и повече телевизора.
- На второ място е хладилната техника - 99,5 на сто от домакинствата в страната (99,6 на сто в градовете и 99 на сто в селата) имат хладилник и/или фризер.
- Автоматична перална машина притежават 96,7 на сто от домакинствата, 1,5 на сто не могат да си позволят този уред по финансови причини, а 1,8 на сто смятат, че нямат необходимост.
- Без телефон (стационарен или мобилен) са 1,1 на сто от домакинствата. Само стационарен телефон имат 1,1 на сто, а 86,4 на сто - само мобилен (преобладават тези с два и повече мобилни телефона). Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 10,4 на сто от наблюдаваните домакинства.
- С компютри разполагат 53,8 на сто от домакинствата (59,9 на сто в градовете и 35,2 на сто в селата), а 42,7 на сто преценяват, че нямат необходимост от компютър в дома.
- Наличие на интернет връзка в жилището имат 68,3 на сто от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 73,6 на сто от жилищата, а в селата - в 52,2 на сто. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 29,7 на сто от домакинствата.
- Климатици притежават 54,2 на сто от домакинствата, а 13,9 на сто не могат да си закупят такава техника поради липса на финансови средства. 31,9 на сто от домакинствата в страната са заявили, че нямат необходимост от климатик.
Календар на потребителя
От 29 май до 2 юни Съюзът по хранителна промишленост ще проведе в София курса "Производство на алкохолни и безалкохолни напитки".
На 2 юни projecta.bg ще проведе онлайн Информационен семинар "Безвъзмездно финансиране за слънчеви и фотоволтаични системи за домакинствата".
На 9 юни Master Events организира онлайн обучение „Финансово-правни аспекти при
oнлайн магазини и eлектронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК“.
ЕП одобри първия в света набор от всеобхватни правила за регулиране на криптовалутите. Целта им е да има защита за инвеститорите от злоупотреби и манипулации. Държавите - членки на ЕС, подкрепиха законодателството, което обхваща криптоактивите. В тях са включени криптовалути като биткойн, етериум и други търгувани токени (жетони). Стойността на тези „жетони” е обезпечена чрез блокчейн технология, като например NFT (non-fungible token - или "незаменим знак"), което е нещо като виртуален сертификат за собственост на физически или виртуален субект.