Кампания
Седмичен бюлетин брой 50 (472)
Предпразнично: Повече права за пътниците
Европейската комисия публикува дългоочаквания пакет за мобилност на пътниците, който включва инициативи за правата на пътниците и предложение да се преразгледа Директивата за пакетните пътувания. Тези важни решения биха могли да осигурят повече права на пътниците и туристите, когато пътуват и резервират пакетни пътувания, но според потребителските организации в ЕС, предложения са само малка стъпка в правилната посока.
Като член на Европейската потребителска организация (БЕУК) приветстваме намерението за актуализиране на правата на пътниците в ЕС и гарантиране на тяхното прилагане. Някои от предложенията обаче не са достатъчни.
Приетите от ЕК предложения са съсредоточени върху 3 аспекта:
- По-добри права за пътниците
- Защита на пътуващите с туристически пакети
- По-добри информационни услуги за мултимодални пътувания и създаване на общо европейско пространство на данни за мобилността.
Що се отнася до инициативите за правата на пътниците, БЕУК е разочарована, че липсват ключови моменти, а именно схема за защита на потребителите при несъстоятелност в случай, че авиокомпаниите фалират и правото на потребителите да анулират безплатно своите билети по време на криза. Тези въпроси бяха разгледани от ЕК, но за съжаление бяха пропуснати, което е лоша новина за потребителите предвид излагането на големи финансови загуби, когато нещо се обърка.
Що се отнася до правата на мултимодалните пътници, предложените мерки са пропусната възможност за овластяване и защита на потребителите при комбиниране на видове транспорт. Ясна е необходимостта от установяване на основните права на пътниците в закона (информация, грижа и помощ, пренасочване) за всички видове комбинирани пътувания.
Що се отнася до правоприлагането, въпреки множеството доказателства за нарушения на правата на пътниците от страна на превозвачите, не се предлага мярка, променяща играта, която би позволила на потребителите лесно да отстояват правата си. Въвеждането на стандартизиран формуляр за възстановяване и обезщетение за всички видове транспорт и по-строги задължения за докладване на транспортните оператори пред властите е добре дошло, но не е достатъчно.
Най-уместната стъпка напред в новите инициативи е свързана с посредниците за онлайн резервации, където се предлагат ясни правила за възстановяване на средства, за да се спре исковете на потребителите да бъдат обект на безкраен пинг-понг между превозвачи и посредници.
Относно Директивата за пакетните туристически пътувания, предложението за ограничаване на размера на предплащанията, които туристическите агенции могат да изискват от потребителите преди празниците, е силно подкрепено от БЕУК. Това ще бъде от полза за потребителите чрез ограничаване на финансовите загуби и ще помогне на пътниците да получат възстановяване на сумата, в случай че нещата се объркат. Освен това БЕУК подкрепя усилията на Комисията да изясни предупрежденията за пътуване по време на криза, както и предложените минимални изисквания за ваучери, които ще бъдат доброволни за потребителите, защитени при неплатежоспособност и подлежащи на възстановяване. Тези промени отразяват поуките, извлечени от пандемията.
Предпразнично: Внимателно с краткосрочните наеми
Популярността на ваканционните онлайн платформи през последните години води до появата на все повече оферти за краткосрочно настаняване. Отдаването под наем на частни имоти като ваканционни домове има някои предимства за туризма, но също така носи и отрицателни последици за местното население в популярни туристически дестинации. Проблемите са свързани с недостига на жилища, увеличените цени на наемите и с ефекта върху качеството на живот в някои жилищни райони.
Факти в подкрепа
- През 2022 г. в ЕС са били резервирани общо 547 млн. нощувки в четири големи ваканционни онлайн платформи (Airbnb, Booking, Expedia Group и Tripadvisor), което означава, че средно повече от 1,5 милиона гости на вечер са се възползвали от офертите.
- Най-голям брой гости през 2022 г. са регистрирани в Париж (13,5 милиона гости), следват Барселона и Лисабон (всеки от двата града са имали над 8,5 милиона гости) и Рим с над 8 милиона гости.
- В отговор на разрастването на краткосрочното настаняване в домове някои градове и региони въвеждат местни правила за ограничаване на офертите.
Предизвикателства
Увеличаването на краткосрочните наеми поставя редица предизвикателства пред властите на местно ниво:
- Необходимост от повече прозрачност: липсата на информация затруднява органите при ефективното наблюдение и регулиране на тези услуги.
- Регулаторни предизвикателства: Публичните власти се затрудняват да гарантират, че краткосрочните наеми отговарят на местните разпоредби, правилата за данъчно облагане и стандартите за безопасност.
- Въпроси, свързани с градското развитие: За някои градове е трудно да се справят с бързия растеж на краткосрочните наеми. Те могат да имат отрицателен ефект за жилищните райони и създават допълнителна тежест за оказването на обществени услуги като събирането на отпадъци.
Нови правила
През ноември 2022 г. Европейската комисия представи предложение за осигуряване на прозрачност в областта на краткосрочните наеми и подпомагане на публичните власти в усилията им за налагане на устойчиви форми на туризъм. През ноември 2023 г. бе постигнато споразумение по предложението и мерките включват:
1. Регистрация на тези, които правят оферти: Правилата регламентират регистрацията онлайн на имоти за краткосрочно отдаване под наем там, където това се изисква от страните в ЕС. Хората, които предлагат имоти, ще получават регистрационен номер. Това ще улесни идентифицирането им и проверката им от съответните власти.
2. Повече сигурност за потребителите: От онлайн платформите ще се изисква да проверяват точността на данните за имота и от тях ще се очаква да извършват проверки на случаен принцип. Властите ще могат да спират регистрации, да премахват несъответстващи на изискванията имоти или да налагат глоби на платформите, ако е необходимо.
3. Обмен на данни: За получаване на данни от платформите относно краткосрочното отдаване на имоти под наем страните в ЕС ще създадат единен цифров портал. Това ще помогне на местните власти да добият по-ясна представа и да могат да вземат мерки за подобряване на условията на туризъм. За микро- и малки платформи, които имат под 4250 среден брой обяви, ще бъдат въведени опростени изисквания за споделяне на данни.
Преди платформите за отдаване под наем не споделяха данни, което затрудняваше прилагането на съществуващите правила в градовете. Този нов закон променя това, давайки на градовете по-голям контрол.
Тема с продължение: Кои средства помагат срещу мухъл?
Средствата, съдържащи хипохлорит, за борба с мухъла действат като „химически клубове“. Те не само засягат мухъла, но и натоварват дихателните пътища на потребителите.
Линк към статията
„Активни потребители“ и в медиите
В навечерието на Коледа: Цените на храните остават високи - Предавания (bnr.bg)
"Сюжети от деня" на 13 декември 2023 г. с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Пазарът в цифри
- Новото проучване на Евробарометър сочи, че 72% от гражданите на ЕС считат, че тяхната страна е спечелила от членството си в ЕС, а 70% вярват, че действията на ЕС оказват въздействие върху ежедневието им.
- Повече от половината от гражданите на ЕС (57%) вече проявяват интерес към предстоящите европейски избори, които ще се проведат на 6-9 юни 2024 г.
- Приоритетни политики според гражданите на ЕС са: борба с бедността (36%), обществено здраве (34%), изменение на климата и подкрепа за икономиката (по 29%).
- Делът на българите, които заявяват, че страната ни е спечелила от членството си в ЕС, е 57%, което ни поставя на последно място заедно с Италия (57%) и Австрия (55%), и представлява с 10 процентни пункта по-ниски резултати от следващата държава - Кипър (67%).
- Основните причини, посочени от българските респонденти, са новите възможности за работа, които ЕС носи (49%), подобряването на сътрудничеството между държавите от ЕС (31%), поддържането на мира и укрепването на сигурността - на трето място с 25%.
Календар на потребителя
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради облекчава прилагането на изискването от 1 януари 2024 г. новите сгради да се проектират с близко до нулево потребление на енергия, която да бъде произведена в значителна степен от възобновяеми източници.
На 7 декември стартира новата услуга на финансовия портал MoitePari.bg - "Моите сметки". Тя е функционалност от типа „отворено банкиране“ и предоставя възможност да проследите и управлявате всичките си банкови сметки на едно място, независимо в коя банка са регистрирани те. Това става посредством интеграция с платформата на лицензираната от БНБ платежна институция IRIS Solutions. Кои са предимствата на новата услуга? Лесен достъп до банковите сметки - Всички банкови сметки, независимо в коя банка са открити, могат да бъдат достъпни от едно място - сайта на "Моите сметки". Управление на сметките без ограничения - Всеки потребител има възможност да добави неограничен брой сметки в профила си. Добавянето става лесно и бързо и потребителите имат достъп до неограничен брой транзакции в неограничен период от време. Безплатно използване на услугата - От страна на потребителите не се дължи такса „поддръжка“ или такса за добавяне на сметка. Сигурност на данните - Представената информация е криптирана и е видима само и единствено за използващите услугата.
От 21 декември Агенцията по заетостта започва да приема заявления за предоставяне на ваучери за обучения по дигитална грамотност. Това е изключително важно, защото са курсове, които дават възможност за целевите групи да получат тези компетенции. Много хора са демотивирани, нечути и неприети, а чрез дигиталното общуване ще знаят, че не са сами. 660 хил. лица се предвижда да се обучат до 2027 г. за дигитална грамотност. Предвидено е 500 хил. безработни и заети лица да се обучат до 2025 г.
До края на декември можем да сменим личния си лекар. Всяка година от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември здравноосигурените лица могат да променят избора си на общопрактикуващ лекар.
Необходимо е да се попълни формуляр за постоянен избор и да се предостави на новоизбрания общопрактикуващ лекар. Формулярът може да се изтегли от сайта на НЗОК. На гърба на формуляра има указания за попълването му. Ето и още една възможност - да отидете при лекаря, когото сте избрали, със здравната си книжка. Съответно той попълва данните си в нея и ви включва в списъка си с пациенти. Важно уточнение е, че не е необходимо здравноосигурените да уведомяват за смяната на своя общопрактикуващ лекар предходния лекар, тъй като това се извършва по служебен път. Може да се обърнете и към РЗОК (координатите им са изписани в меню „Контакти" на сайта на НЗОК ), където оказват пълно съдействие. Оттам ще предоставят информация за общопрактикуващите лекари, които са сключили договор с НЗОК в съответния здравен район. Личният лекар е длъжен да оказва медицинска помощ на здравноосигуреното лице от датата, на която е осъществен изборът, като лицето се включва в пациентската му листа от тази дата. НЗОК предоставя и възможност смяната на общопрактикуващ лекар да става онлайн. Това се осъществява в рубрика „Е - услуги", линк „Преглед на досие от здравноосигурените лица", „Вход с цифров сертификат", меню „Избор на личен лекар", като формулярът, подаван по електронен път, трябва да се подпише с електронен подпис от здравноосигуреното лице или от неговия родител/настойник чрез Персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК. Извън сроковете (юли и декември) смяната на личния лекар е възможна единствено при наличието на определени хипотези, като смяна на настоящия адрес на лицето или прекратяване на договора на личния лекар с РЗОК. В случай, че се преместите да живеете в друг град или смените адреса си по лична карта, имате право да смените личния лекар веднага или когато прецените извън законодателните срокове.