Кампания
Седмичен бюлетин брой 44 (466)
Актуализирани правила за извънсъдебното решаване на потребителски спорове
На 17 октомври 2023 Европейската комисия публикува проект, с който се модернизират правилата за алтернативно решаване на спорове (АРС) в ЕС. Тази инициатива е резултат от незадоволителните резултати, които се разкриха от индекса на потребителите за 2023 г. . Така например, 1/4 от потребителите са имали значителен потребителски проблем, но 1/3 от тях дори не са подали оплакване поради причини, свързани с времето, разходите и ниското доверие. Ключовите точки на новия план за справяне с тези проблеми са:
1. Законодателно предложение за изменение на Директивата за АРС, в което предвижда:
- Разширяване на обхвата на АРС - вече няма да е необходимо спорът да произтича от сключен договор между страните. Това ще позволи да се обхване цялото законодателство на ЕС за защита на потребителите, вкл. преддоговорни въпроси, особено свързани с онлайн средата, напр. подвеждаща реклама и измамен дизайн, достъп до услуги и неоправдано геоблокиране. Освен това има за цел да започне улесняване на процедури срещу търговци извън ЕС (въпреки че и те ще трябва да се присъединят доброволно към схемата).
- Осигуряване на допълнителни съвети за потребителите при достъпа и по време на процеса на АРС - да бъдат предоставени от определени органи, напр. Мрежа от европейски потребителски центрове. Това може да включва превод, обяснение на правата на потребителите, процедури за AРС и т.н.
- Премахване на някои от тежестите за търговците, за да се насърчи приемането им на участие в АРС - например намаляване на задълженията за информация за търговците. Освен това структурите за АРС ще питат търговците дали възнамеряват да участват в АРС, когато потребител повдигне жалба, на която търговците ще трябва да отговорят след 20 дни. Това има за цел да подтикне търговците да (пре)осмислят своето участие в ADR.
- Премахване на някои от тежестите и разходите за структурите за АРС – например намаляване на техните задължения за докладване (от всяка година на всеки 2 години и изискване за по-съкратен доклад); улесняване на групирането на случаи с подобни елементи (макар и само със съгласието на съответните потребители).
- Подобряване на прозрачността – например, когато спорът се разрешава чрез автоматизирани средства, страните могат да поискат преглед от физическо лице.
Нашият коментар:
За съжаление, макар предложението да съдържа полезни елементи, то не дава надежди за решение на основния проблем – как да бъдат накарани търговците да участват в процедури за решаване на спорове. Понастоящем участието им е доброволно, а решенията на органите не могат да бъдат обвързващи (припомняме, че България забрани арбитражните процедури, по които едната страна е потребител). Резултатът – вместо хиляди (както в много държави) у нас решените случаи на спорове са единици.
|
2. Нов регламент, отменящ действащия регламент за онлайн решаване на спорове /ОРС/, с който се премахва европейската платформа – понастоящем платформата за ОРС подпомага решаването на около 200 случая годишно в ЕС, което Комисията възприема като неоправдаващо разходите за поддържане на тази платформа и разходите за бизнеса за спазване на задълженията по Регламента за ΟРС. Планът е платформата за ОРС да бъде заменена с „удобни за потребителя дигитални инструменти“, подпомагащи потребителите при избора на опция за правна защита.
3. Препоръка C(2023) 7019 на Европейската комисия относно изискванията за качество на процедурите за разрешаване на спорове, предлагани от онлайн платформите и търговските асоциации на Съюза. Тя е насочена към онлайн платформите, от които се очаква да приведат своите системи за разрешаване на спорове в съответствие с европейските принципи за АРС, особено ефективност, справедливост, независимост, експертен опит, безпристрастност и прозрачност.
Повече информация и проекта за инициативата можете да намерите на интернет страницата на ЕК ТУК.
Тема с продължение: Чист дом за празниците
Продължаваме да ви запознаваме със съветите на Германската потребителска организация за есенното почистване на дома и неговата подготовка за предстоящите празници.
Линк към статията
Защита от дефектни стоки: нови правила на ЕС
ЕС иска да актуализира правилата си за дефектни продукти, за да ги приспособи към промените в технологиите и да защити по-добре потребителите. Съществуващата директива за отговорността за продукти е приета преди почти 40 години и трябва да се приспособи към правилата за технологичния напредък. Целта на промените е да се подобри функционирането на цифровата и кръговата икономика и да се помогне на тези потребители, които са закупили дефектни продукти, да получат по-справедливо обезщетение.
Обхват на новите правила за отговорност
Настъпващата цифровизация и преходът към по-устойчива икономика изискват значението на думата продукт да бъде разширено и да бъдат включени софтуерни актуализации, изкуствен интелект или цифрови услуги (като роботи, дронове или системи за интелигентен дом). В същото време новите правила изключват от обхвата си софтуера с отворен код или безплатния софтуер, тъй като тези видове софтуер разчитат на подобрения от потребителите. Разработчиците не би трябвало да бъдат държани отговорни за щети, които всъщност могат да бъдат причинени от други потребители. ЕС залага на развитието на кръгова икономика, в която продуктите трябва да бъдат по-издръжливи, да се използват многократно, да могат да се ремонтират и актуализират. Правилата за отговорност трябва да бъдат модернизирани за подобни бизнес модели на кръговата икономика.
Отговорност за вреди
Правилата към момента признават само нанесени физически щети като законна причина за искане на обезщетение. С измененията ще бъде възможно да се търси обезщетение и за психични щети, които изискват терапия или медицинско лечение. За унищожаване или необратима повреда на данни (като изтриване на файлове от твърд диск) също ще може да бъде поискано обезщетение. Загубата на повредени данни обаче ще трябва да надвишава 1000 евро.
Срок на отговорност
Според предложението на Комисията периодът, в който се носи отговорност за продуктите, трябва да бъде 20 години. Парламентът иска да удължи периода на отговорност до 30 години в случаи, когато щетите са за по-дълъг период от време. Съгласно изменените правила винаги трябва да има някой в ЕС, който да носи отговорност за щетите, причинени от дефектен продукт, дори ако продуктът е произведен извън ЕС. Това може да бъде както вносителят на продукта, така и представител на производителя. Ако няма отговорна компания, потребителите ще могат да бъдат обезщетявани чрез национални схеми.
По-лесна процедура за обезщетение
Парламентът цели да опрости процедурата за доказване, че дефектният продукт е причинил щета и че има основателна причина за това да се иска обезщетение. Депутатите искат националните власти за защита на потребителите да предоставят достъпни и разбираеми напътствия и повече информация относно исковете за обезщетение. Потребителите, които са претърпели вреди, ще могат да поискат от национален съд да нареди на производителите да разкрият доказателства, които могат да помогнат при искането им за обезщетение. В настоящите правила минималната граница за искане на обезщетение на щети е 500 евро. Парламентът предлага да се отмени тази сума, така че потребителите да могат да търсят правата си за щети от всеки продукт.
Дефектни продукти
Парламентът смята, че даден продукт трябва да се счита за дефектен, когато е опасен за обикновения потребител. Дефектите може да са свързани с дизайна на продукта, техническите характеристики и инструкции, неговата предвидима употреба, ефектите, които други продукти могат да имат върху дефектния продукт и др.
Правила за отговорност за изкуствения интелект
ЕС също така работи върху правила, отнасящи се за отговорността за изкуствения интелект, които биха допълнили измененията в директивата за отговорността за продуктите. Тези правила ще бъдат насочени към щетите, причинени от неправилно поведение на системите с изкуствен интелект (напр. нарушения на поверителността или щети, причинени от проблеми с безопасността).
Вижте още:
Първоначално предложение за Директива на Европейската Комисия
Състояние на процедурата в Европейския парламент
„Активни потребители“ и в медиите
Клонираните гласове могат да доведат до нов бум в телефонните измами : Вестник Знаме - новини Пазарджик и областта (zname.info)
В България цените на храните са високи, защото се произвежда все по-малко - Общество - Новини Бг (novini.bg)
Пазарът в цифри
- БНБ съобщава, че общо 340 броя неистински български банкноти, като 278 от тях са петдесетолевки, са задържани у нас за периода юли – септември 2023 г.
- Фалшивите 50 лева са близо 82% от всички неистински банкноти.
- За сравнение през второто тримесечие на тази година задържаните фалшиви 50 лева стигнаха 1155 броя, което е рекорд от 2010 година насам.
- Спрямо второто тримесечие на 2023 г. общо неистинските банкноти са с 907 броя по-малко.
- Относително голям е и делът на неистинските банкноти от 20 лева – 13.53%.
- С най-малки дялове (по 0.59%) са задържаните неистински банкноти от 5 и 100 лева, съответно с по 2 броя от номинал.
- За три месеца установените фалшиви монети са 95 броя, от които 14 броя от 2 лева, 13 броя от 1 лев и 68 броя от 50 стотинки.
- През третото тримесечие на 2023 г. са регистрирани и задържани неистински чуждестранни банкноти: 199 броя евро, 45 броя щатски долари и 44 броя банкноти от други валути.
Календар на потребителя
На 7 ноември в Интер експо център ще се проведе Investor Finance Forum – Конференция на финансовата и инвестиционна общност в региона.
На 14 ноември Обучителен център "Темида" ви кани на специализиран онлайн тренинг -
Тренировка за реагиране на инциденти, свързани със защитата на личните данни.
Финансовият портал Моите пари предлага инвестиционен калкулатор - още един инструмент в помощ на потребителите при управлението на личните им финанси. Калкулаторът е подходящ, както за тези, които тепърва навлизат в света на инвестициите така и за тези, които имат някакъв опит! С помощта на инвестиционния калкулатор можете сами да изчислите размера на месечната вноска, общата изплатена сума и очакваната възвръщаемост от инвестицията си при избрани от вас параметри. Калкулаторът е създаден като ориентир при инвестиционни начинания, лесен е за употреба, изисква минимум входни параметри и в същото време е напълно достатъчен за насочващи изчисления. Дори без да имате специфични знания в областта на инвестициите, вие можете да се справите с използването му. Нещо повече, той е създаден предимно за хора, които тепърва искат да се потопят в инвестирането.