Кампания
Седмичен бюлетин брой 40 (462)
ИИ и личният портфейл
Изкуственият интелект или ИИ не е в бъдещето, той е навсякъде около нас. ИИ е общо понятие, обхващащо набор от техники, които позволяват на машините или кода да имитират човешкия интелект. Ако изпращате съобщение на приятел за среща на кафе и телефонът ви разбира това и добавя сам информацията в календара, това става чрез ИИ.
ИИ има голям потенциал за развитие в области като здравеопазването, транспорта, анализиране на потребителските тенденции или изменението на климата. Той може да обработва големи обеми данни и да разпознава модели. Може да се използва за намиране на оптимизирани решения, например за намаляване на емисиите на парникови газове. ИИ е много повече от компютри, които могат да играят шах. Може би не си даваме сметка в колко голяма степен той присъства в нашия живот. Вече използваме ИИ, когато слушаме музика чрез гласов асистент, когато използваме мобилна камера и тя задава правилните параметри, когато използваме навигация за оптимизиране на маршрута или чрез филтрите за спам, които автоматично извършват класификацията, както и в много други ситуации. С две думи — ИИ е навсякъде около нас.
Европейският подход към изкуствения интелект е съсредоточен върху две области: гарантиране на високи постижения и доверие в използването на ИИ. ЕК се стреми да се справи с рисковете, породени от специфичното използване на ИИ, чрез набор от правила. Тя публикува своя „пакет за ИИ“ през април 2021 г., като предложи нови правила и действия за превръщането на Европа в световен център за надежден ИИ.
ИИ и ежедневието
Представете си момента, в който осъзнаете, че ще се наложи да се обадите на вашата застрахователна компания, защото са разбили колата ви. За някои шофьори историята може да придобие необичаен обрат в този момент. Ако сте клиент на китайската група за финансови услуги Ping An , можете да използвате нова услуга, която ви позволява да изпращате на компанията снимки на вашия автомобил, заснети с вашия смартфон. Неговите компютри автоматично ще оценят щетите, ще направят кръстосана проверка на записите на вашата история на шофиране и ще ви предложат оферта, докато чакате, за да уредите иска, заобикаляйки обичайната бъркотия.
Стартирала по-рано тази година, иновацията на Ping An е един пример за това как ускоряващите се разработки в областта на изкуствения интелект и науката за данните разтърсват личните ни финанси – включително банковото дело, пенсиите и инвестициите, както и застраховането. Науката за данни все повече се използва за ускоряване на процесите, сравняване на продукти, намиране на оферти и предоставяне на отговори, персонализирани според обстоятелствата на индивида. Тя носи перспективата за спестяване на разходи за клиентите, да не говорим за компаниите, предоставящи тези услуги. Най-голямото предизвикателство е дали технологията може да интерпретира човешките емоции, които играят роля при определянето на финансови цели и вземането на важни решения, свързани с управлението на финансите. Ще бъдат ли готови потребителите на финансови услуги да се доверят на машините, както и на компаниите зад тях, когато става въпрос за споделяне на информация за техните финансови данни?
ИИ, обещания и реалности
Изкуственият интелект е ясно дефиниран в компютърните науки, но все повече се превръща в модна дума, използвана за всякакви комерсиални проекти. Експертите казват, че истинската ИИ система е нещо, което „се учи“ от данните, които получава, за да изпълнява задачи, които обикновено изискват човешки интелект, понякога с помощта на човешки специалист, или самостоятелно. Най-известният пример е триумфът през 2017 г. на AlphaGo Zero, компютърна програма за самообучаване, разработена от DeepMind, базираната в Лондон стартираща компания. AlphaGo Zero усвои китайската настолна игра Go за три дни, побеждавайки предишни модели компютри, които бяха победили най-добрите човешки играчи в света. Последваха практически приложения, като науката за данните все повече се интегрира в приложения, свързани с парите, на различни нива на сложност и възможности.
Софтуерът, който иска от клиентите да отговорят на поредица от въпроси, като избират от фиксирани отговори - с други думи, традиционно дърво на решенията, ръководено от предварително определени правила, не изисква помощта на ИИ. Въпреки това технологията е пусната в действие от компании за финансови услуги, включително данъчните власти на Обединеното кралство, чрез бързото въвеждане на чатботове, които могат да се справят с клиентски заявки онлайн, преди хората да вдигнат телефона. Използвайки обработка на естествен език, чатботовете са проектирани да се справят с огромното разнообразие от неструктурирани отговори, които хората могат да въвеждат или говорят в своите устройства. Тъй като стават все по-сложни, чатботовете се учат от всяка среща, така че да могат да възприемат по-фини или идиосинкратични фрази и по-добре да идентифицират начини да помогнат на потребителите. Това включва „анализ на настроението“, при който ботът открива напрежение в тона и гласа на потребителя и бързо превключва към оперативен човек, за да разреши проблема.
В областта на спестяванията някои финансови приложения като Chip и Plum вече използват серия от алгоритми и основно машинно обучение, за да преценят как клиентите използват текущите си сметки, колко могат да си позволят да прехвърлят в спестовна сметка и кога трябва да го направят. Повечето анализират данни за моделите на харчене и времето на редовните плащания, като домакински сметки.
Какво е мястото на ИИ в измамите с финансови средства? Четете в следващия ни брой.
Спестяването е лесно
Експерти по личните финанси са направили много любопитен списък, който разкрива кои са най-популярните разходи, които обаче тихо просто ликвидират повече от половината ви месечна заплата. Експертите твърдят, че тези разходи бъркат дълбоко в джоба ви, а реално вие просто нямате абсолютно никаква нужда от тях. Кои са те?
ЛИНК КЪМ СТАТИЯТА
Помощ за всеки потребител
Както вече ви съобщихме, от 1 октомври Националната агенция за приходите въведе нови банкови сметки, по които ще се правят основните плащания на българските граждани. Де факто, от 2 октомври сметките са вече в употреба и чрез тях ще се извършват плащанията към приходната агенция. Междувременно агенцията публикува тези сметки, които ще ползва всеки един български потребител.
При нареждане на суми към закритите сметки след тази дата, обслужващата банка ще връща парите на данъкоплатците по сметката, от която са направили превода. Всяка от новите банкови сметки е предназначена за погасяване на определено задължение: данъци, социалноосигурителни и здравни вноски, вноски за ДЗПО и вземания, подлежащи на принудително събиране от публичен изпълнител. Гражданите и дружествата от цялата страна ще плащат по определената сметка съответния вид задължение, независимо към коя структура на НАП са регистрирани по постоянен адрес или адрес на управление. Преводите към приходната агенция ще продължат да се осъществяват от всяка банка в страната или друг доставчик на платежни услуги, съобразно тарифите на съответните финансови институции.
Гражданите и дружествата могат да продължат да погасяват своите задължения без такси, като използват физическите ПОС терминали в офисите на приходната агенция, както и виртуалния ПОС (е-услугата за плащане) в Портала за електронни услуги на НАП.
Банкови сметки за плащане към НАП от 2 октомври
- Данъци (приходи на централния бюджет): BG88 BNBG 9661 8000 1950 01
- Вноски за държавно обществено осигуряване (ДОО): BG97 BNBG 9661 8000 1120 01
- Вноски за здравно осигуряване: BG16 BNBG 9661 8000 1121 01
- Вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО): BG65 BNBG 9661 8000 1118 01
- Принудително събиране на публични вземания: BG34 BNBG 9661 8000 1950 03
- Приходи на централния бюджет от дивидент за държавата и отчисления на приходи от наеми, внасяни от държавни предприятия, както и плащания за авансови вноски за временна солидарна отговорност по регламент 2022/1854: BG61 BNBG 9661 8000 1950 02
- Хазартни такси: BG51 BNBG9661 3100 1749 01
- Банковият идентификационен код (BIC) на БНБ е: BNBGBGSD
Вижте още:
- Банкова сметка за събиране и превеждане на суми от осигурителни вноски и данъци в полза на други държави членки на ЕС (в евро)
- Банкова сметка за глоби на КАТ
- Списък на банковите сметки за плащане на местни данъци и такси
Информация за новите банкови сметки ще може да намерите на сайта на агенцията, на телефона на Информационния център на НАП - 0700 18 700 съобразно тарифата на съответния оператор или в офис на НАП.
„Активни потребители“ и в медиите
"Аз, потребителят": "Аз, потребителят": Как 5 лв. се превръщат в 505 и как да реагираме, когато колекторска фирма ни потърси? - bTV Media Group - bTV
ЕП обмисля отмяна или уеднаквяване на таксите за личен багаж в самолета - Старият континент - Светът - Твоят ден - Nova.bg
Вярно–невярно: Номерата върху пластмасовите стоки (podtepeto.com)
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ в сравнение с юли цените през август средно са поскъпнали с 0.4%.
- За поскъпването през месеца най-много допринася повишението на цените в: транспорта - с 4.6%; здравеопазването - с 0.6%; ресторанти и хотели - с 0.6%; разнообразни стоки и услуги - с 0.4%; алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0.3%; жилищно обзавеждане, стоки и услуги за дома - с 0.2%; храни и безалкохолни напитки - с 0.2%; развлечения и култура - с 0.2%; образование - с 0.1%.
- През август спадат цените на: облекло и обувки - намаление с 2.3%; съобщения - намаление с 0.6%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.3%.
- При храните най-много поскъпват през месеца краставиците - с 15%, следвани от зелето - с 13.7%, каймата - 2.9%, прясната риба - с 2.4%, маслото - с 2%.
- На обратния полюс са излизащите от сезон дини и пъпеши, цените на които падат с 20%, кореноплодните - със 7.5%, картофите - с 4.1%, зрелият лук - с 3.8%.
Календар на потребителя
На 2 и 3 ноември в Интер експо център ще се проведе седмото издание на EXPO MOITEPARI. „Горещите“ теми тази година засягат повечето потребители: Какво се случва с парите ни по време на инфлация? Какви грешки допускаме при инвестиране и как да ги избягваме? Дългосрочен или спекулативен портфейл да изберем? Каква част от портфолиото ни трябва да бъде в акции, облигации и реални активи? Каква доходност да очакваме от инвестиционен портфейл с различна структура на риск?
На 14 ноември в Националната опера и балет в Скопие, С. Македония ще се състои 6-та годишна конференция за електронна търговия. Тя обещава да бъде платформа за сътрудничество, учене и вдъхновение, насърчаване на ценни връзки и насърчаване на иновациите в индустрията.
България е първата страна в Източна Европа, която се присъединява към най-елитната европейска мрежа за развитие на изкуствения интелект ELLIS (European Laboratory for Learning and Intelligent Systems). Чрез Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) и СУ „Св. Климент Охридски“ у нас се създава първата точка от топ мрежата в региона - „ELLIS Unit Sofia“.