Някои ги смятат за чудотворното оръжие за всички инфекции - други ги намират за рискови. Опасни лекарства, които да се избягват, или мястото им е във всяка аптечка? Кога те помагат - и какво се случва, когато бактериите станат резистентни към тях? Експертите на германската потребителска организация изясняват отговорите на тези въпроси.
Асоциацията на банките в България и нейните членове участват в кампания, като оповестяват и разпространяват сред банковите клиенти анимирани и видео материали, в които се съдържа информация за най-често срещаните видове измами онлайн и съвети за това, как да се предпазват от тях. Най-разпространените измами, идентифицирани от Европол, на които гражданите могат да станат жертва в Интернет, са следните:
Измами с компрометирани бизнес имейли/имейли, привидно изпратени от ръководител в компанията – измамници се представят за ръководители в организацията и заблуждават лицето, за да плати фалшива фактура или да направи неразрешен трансфер от бизнес сметката на компанията.
Измами с фактури – измамниците се свързват с лицето, представяйки се за доставчик или кредитор. Те се опитват да го подведат да плати предстояща фактура на неправилна банкова сметка, контролирана от тях.
Банкови фишинг имейли, фишинг sms-и, фишинг обаждания – лицето получава измамно обаждане, sms или имейл, с които се опитват да го измамят да сподели своя лична и/или финансова информация, която след това се използва за престъпни цели.
Подправени банкови сайтове – измамниците използват фишинг имейли, съдържащи линк към подправения уеб сайт на банката, който изглежда почти като автентичната уеб страница. По този начин искат да съберат лични и финансови данни на лицето с цел злоупотреби.
“Романтични” измами – измамниците се преструват, че се интересуват от романтични отношения и търсят жертвите в онлайн сайтове за запознанства, но също така, могат да използват социални мрежи или имейл, за да осъществят контакт с лицето, с цел получаване на пари и/или данни и/или изнудване.
Кражба на лични данни чрез социалните мрежи – измамниците събират лична информация за лицето чрез социалните медии, като данните могат да помогнат на престъпниците да получат достъп до банкови сметки, да изтеглят кредит или да извършват друга нелегална дейност от името на лицето.
Инвестиционни измами и измами при онлайн пазаруване – предлагат се: примамлива оферта, свързана с доходоносни инвестиционни възможности или много изгодно предложение за пазаруване, на които лицето да отговори.
Интернет е много привлекателен за киберпрестъпниците, които се адаптират бързо към променящите се навици на потребителите, а Интернет средата предоставя нови възможности за измами. Мошениците използват сложни трикове, примамливи обещания и оферти, за да се сдобият с пари или ценна финансова информация от неподозиращи това лица. Тактиките, използвани от киберпрестъпниците, стават все по-иновативни, все по-сложни и трудно разпознаваеми. Те не пропускат да се възползват от това, че все повече хора предпочитат да правят покупките си чрез мобилни приложения. Пандемията Covid-19 ускори тези процеси и направи електронните канали все по-предпочитан метод за потребяване на стоки и услуги. Социалното инженерство продължава да е в основата на множество кибер престъпления, като фишингът е най-често срещаното средство за извършването му. Престъпниците използват социалното инженерство, за да постигнат редица цели: да получат лични данни, да оперират с чужди банкови сметки, да откраднат самоличност и за други незаконни дейности. Най-ефективната защита срещу социалното инженерство е информираността и обучението на Интернет потребителите за това, как да се предпазват от кибер атаки.
Нови правила за Европейската здравна карта
Европейската здравна карта се използва от много пътуващи българи, особено в периодите на отпуски и ваканции. За това лято Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) съобщи, че има някои промени при издаването и ползването на тези здравни карти. Ето какво да имате предвид преди да стегнете багажа за пътуване до държава от ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария.
В това видео ще намерите няколко полезни съвета как да се предпазим от измами с фалшиви хотелски сайтове или фалшиви имейли с предложения за екскурзии, за да сме сигурни, че лятната ни почивка ще премине гладко и безпроблемно.
По данни на Евростат страните членки от ЕС отчитат значителни разлики в нивата си на фактическо индивидуално потребление през 2022 г. Те варират от 67 на сто от средното равнище до 138 на сто в Люксембург.
В България фактическото индивидуално потребление на глава от населението, изразено в стандарти за покупателна способност, е достигнало 67 на сто от средното за ЕС през 2022 г., нараствайки спрямо 65 на сто отчетени през 2021 г. и 58 на сто през предпандемичната 2019 г.
През миналата година 9 страни членки са имали по-високо от средното за ЕС фактическо индивидуално потребление на глава от населението, изразено в стандарти за покупателна способност.
Най-високи нива са регистрирани в Люксембург (38 на сто над средното за ЕС), Германия (19 на сто над средното за ЕС) и Австрия (18 на сто над средното за ЕС).
Календар на потребителя
От 13 до 15 септември в Интер експо център ще се проведе Международното изложение за печатни и рекламни комуникации. От 14 до 17 септември в Пловдивския панаир ще се състои Международният технически панаир. Той е ключов форум за делови контакти и възможност за излизане на нови пазари. Изложението представя актуалните тенденции в съвременната икономика с експозициите на иновативни технологии, машини и модерни решения за индустрията и дома.
Сключено епредварително политическо споразумение относно създаването на правна рамка за европейска цифрова самоличност. Предложението включва личен цифров портфейл под формата на мобилно приложение, който ще осигури на гражданите и бизнеса надежден достъп до публични и частни онлайн услуги в цяла Европа. Европейският портфейл за цифрова самоличност ще промени коренно цифровата идентификация, като предостави на европейците контрол върху личните им данни в съчетание с удобството на мобилните приложения. Ще се развият техническите спецификации за всекидневна употреба на портфейла за цифрова самоличност – например мобилна шофьорска книжка, електронно здравеопазване, плащания, образование и др.