Статия
Какво да правя при кражба на лични данни?
Какво да правя при кражба на лични данни?
Колкото повече сърфираме в Интернет и ползваме различни платформи за улеснение в ежедневието, личните ни данни биват излагани на риск от злоупотреби. Фишинг атаките стават все по-чести и трудни за разпознаване. Фалшивите сайтове за пазаруване се увеличават, социалните мрежи събират все повече информация за нас и нашите действия, рекламите стават все по-насочени, и хората, които имат достъп до личните ни данни също се увеличава. С напредването на онлайн услугите трябва да знаем кога личните ни данни за застрашени и как да действаме при кражба на самоличността и онлайн измама.
Следните стъпки могат да ни улеснят при разрешаването на проблема с отраднати лични данни онлайн:
Разберете какво е откраднато
Мерките ви за защита зависят от нарушението и информацията, която е била открадната.
Ако някой е откраднал куп потребителски имена без други данни, вероятно няма нужда да се притеснявате твърде много. Също, достъп до имена и адреси не е предпоставка за сериозни проблеми.
Важна информация, за която трябва да си гарантирате защита са имейл адреси и пароли, номера на дебитни и кредитни карти, и лична информация като дати на раждане, ЕГН, номер на лична карта или паспорт. Откраднат имейл адрес може да доведе до увеличаване на спам съобщенията. Открадната кредитна карта често води до измами с плащания. Датата на раждане сама по себе си е безполезна, но когато се комбинира с име, тя е ценна, защото често се използва за проверка на самоличността.
След като разберете каква информация е открадната, трябва да действате бързо и да ограничите възможността за последваща измама.
Откраднати данни за регистрация
Ако знаете или подозирате, че данните Ви за вход са откраднати, направете следното:
-
Променете паролата си за този сайт. Ако има опция за промяна на потребителското име, направете и това.
-
Ако използвате същата парола или подобна за друг сайт, също я променет. Дори ако потребителското име не е същото, повечето от нас използват доста стандартни потребителски имена, така че има големи шансовете крадецът да ги разбере, ако се опита.
-
Променете въпросите си за сигурност. Няма смисъл да променяте паролите си, ако крадец на самоличност може да отговори на вашите въпроси за сигурност и да промени паролите обратно.
Кражба на информация за кредитна или дебитна карта
Ако кредитните или дебитните Ви карти са откраднати, незабавно изпълнете следните стъпки:
-
Обадете се на банката, издала картата, незабавно.
-
Анулирайте тази карта и поискайте нова.
-
Редовно и внимателно следете извлеченията по сметката си.
-
Ако забележите паричен превод, който не е осъществен от Вас, свържете се с банката и опишете всеки съмнитлен превод
Кражба на информация за банковата Ви сметка:
Ако достъпът до банковите ви сметки е откраднат, помолете банката да промени достъпът или да закрие Вашата разплащателна сметка и да отвори нова.
Открадната лична информация
Личната информация, особено неща като номер на личната карта или ЕГН, са златна мина за крадците на данни.
Тази информация може да бъде използвана, за да бъде открадната вашата самоличност, за отваряне на нови кредитни задължения, да бъдат създадени фалшиви документи за гражданство, да бъде подадена фалшива данъчна декларация, незаконно наемане на апартамент, да получите медицинско лечение… всичко може да се направи с правилната информация. Трябва да следите самоличността си и да сигнализирате при първи съмнения за открадната лична информация.
-
Съобщете за кражбата на органите на МВР, както и на компании, издали тази информация- банки и други.
-
Поискайте от банката Ви да блокира сметките и картите Ви и да се свържат с Вас ако има активност по тях.
-
Свържете се с всички други институции/организации, които работят с личните Ви данни.
Не знаете каква информация е открадната?
Ако не сте сигурни каква информация е открадната, не се притеснявайте. Все още има разумни стъпки, които можете да предприемете веднага.
Започнете с промяна на паролите за най-важните си онлайн профили. Може да предупредите банката си за потенциални нарушения, така че да бъдат информирани.
Не можете да спрете обмяната на информация и споделянето на лични данни, но можете да ги ограничите и да знаете как да реагирате при потенциални нарушения.
Подаване на жалби и сигнали срещу администратори на лични данни
Може да подадете жалба срещу администратор на лични данни за нарушение на Вашите права или сигнал за нарушение на ЗЗЛД от страна на администратор на лични данни към Комисията за защита на личните данни. Пазете копия на цялата кореспонденция с всички замесени институции и компании.
Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
Полезна статия.
Написан на: 13/03/2019 00:05 Докладвай този коментар
anonymous