Статия
Идеалната почивка
За да избегнете разочарованията и да не станете жертва на несбъднати очаквания, направете внимателно първоначално проучване и се уверете, че офертите, които ви предлагат са реални
Лятото е сезонът на отпуските. Това е сезона, който много хора чакат в продължение на цяла година, за да се отдадат на почивки на море, планина или в чужбина. Естествено е желанието на всеки човек да прекара безметежна и безпроблемна отпуска. Това в никакъв случай не е невъзможно. Трябва обаче да спазите няколко прости правила за да го постигнете.
Сами или с помощта на туроператор, първата стъпка към безпроблемната почивка е
доброто планиране
Добре е преди да пристъпите към покупка на услуга или просто да тръгнете на път да съберете възможно най-много информация за желаната от вас дестинация. Разбира се, можете да оставите изпълнението на тази задача и на туроператора, но при всички случаи е добре да сте запознат поне в основни линии със спецификите на мястото, което планирате да посетите.
Повечето хора обикновено започват първоначалното събиране на информация с четене във форумите в интернет и разглеждане на различни оферти. Оценките на местата, които бихте желали да посетите обикновено се бележат със звезди – между 5 и 10 на брой, в които са отбелязани факторите, формиращи дадена потребителска оценка. При всички случаи е полезно да се четат мненията за съответния хотел. Много често в коментарите са посочени впечатления за хигиената, храната и съпътстващите услуги, които могат да ви спестят неприятните изненади на място. Личното отношение на персонала и нивото на обслужването също може да ви бъде от ползва при вземането на решение. Те се проверяват лесно с едно обаждане по телефона, което може да ви ориентира дали си струва да дадете парите си на съответния хотел.
От основно значение почти винаги се оказва
цената
на почивката. Не бива да избирате туроператор, хотел или друга услуга единствено на база най-ниската предложена цена. Въпреки кризата и борбата за пазарен дял, никой туроператор не предлага безплатен отдих. Нереално ниската цена често е повод за съмнение в достоверността на дадената оферта. Не трябва да се доверявате и да заплащате предварително преди да сте на ясно с коректността на туроператора. Например, ако ви предложат среща в парка, а не в офис, тогава със сигурност ви лъжат.
Не забравяйте да калкулирате в общата цена на почивката и допълнителните такси. Когато избирате туристически пакет, трябва внимателно да сумирате всички допълнителни такси, които се налага да заплатите. Ако например пътувате в държава извън Европейския съюз е възможно да се окаже, че трябва да ви бъде извадена виза, която струва допълнителни пари.
Ако предприемате круиз с кораб, на борда трябва да платите всяко посещение при лекаря, а после застрахователят ще ви върне парите. Отделно се плаща „такса обслужване” на ден.
Туроператор - за или против?
Изборът на организирано пътуване има своите плюсове и минуси. От една страна, туристическият агент би трябвало да поеме всички организационни подробности и по този начин да ви облекчи от досадата на планирането и организацията. От друга страна обаче, този тип пътувания в повечето случаи имат стриктна програма и не дават възможност да бъдете спонтанни. Важни стъпки, които трябва да се предприемат преди избор на услугите на даден туроператор са:
- Да се уверите, че туроператорът е лицензиран
- Да изискате сертификат за сключена застраховка, която покрива отговорността на туроператора за причинени вреди вследствие на неплатежоспособност и несъстоятелност.
- Туроператорът трябва да предостави информация за избрания пакет в писмена форма.
- Сключването на договор трябва да е в писмена форма или да се издаде ваучер
- Задължително трябва да изисквате документ за платената сума.
Проблемите
Сред най-честите оплаквания на потребителите от туристическите агенции са за направени извънредни разходи, за несъответствие между рекламирания туристическия продукт и реалните условия които се предлагат и общо неудовлетворение като да речем от лошо обслужване и отношение на персонала.
Често например в дадена оферта е обявено, че хотелът предлага паркинг и интернет, а на място се оказва, че такива "екстри" няма. Друго нарушение е липсата на упоменаване на грамажа в менюто на заведенията за хранене или пък разминаване в цената, която е обявена в менюто и това, което идва като сметка. Други оплаквания са за предложени екскурзии, които се оказва че трябва да бъдат заплатени допълнително.
Ако смятате, че правата ви са нарушени, първо се опитайте са постигнете решение на място със съответния управител на хотела, хранително или развлекателно заведение. Ако това не е възможно, може да се обърнете към Българска национална асоциация "Активни потребители" или към Комисията за защита на потребителите. Проверка на мястото по закон се извършва в рамките на един месец.
Имайте предвид, че търговецът не може да бъде задължен да заплати обезщетение на клиента. Единствено може да бъде санкциониран за нелоялна търговска практика от 1 000 до 10 000 лв.
Топ дестинациите на 2014 г.
В началото на годината, британската потребителска асоциация Which? направи класация на най-желаните туристически дестинации за 2014 г. Сред тях са:
Южна Африка: Южна Африка и нейните живописни пейзажи традиционно изкушават потенциалните туристи. Кейптаун пък не случайно беше избран за World Design Capital за 2014 г.
Латвия е сред последните страни, които се присъединиха към Еврозоната. През 2014 г. Рига е избрана за Европейска столица на културата и затова през следващите месеци тя ще предложи на посетителите си над 200 културни проекта и събития. Сред най-интересните от тях са най-големият светлинен фестивал в Европа, който се провежда през ноември.
Бразилия тази година беше център на вниманието заради световното първенство по футбол. За съжаление, това внимание не винаги беше позитивно. Въпреки това, посетителите на тази страна все още могат да се радват на ниските цени и подобрената заради първенството инфраструктура.
Индонезия е сред страните, които изобилстват от природни и културни чудеса. Сред тях са най-големият жив гущер (Комодския варан) и орангутаните, екзотични растения, като рафлезията, която няма корени и стъбла, а само огромен цвят и пушещите вулкани.
|
Нашият съвет
Ако смятате, че правата ви са нарушени и не сте получили услугата, за която сте платили, важно е да пазите всички документи, свързани с почивката ви. В това число влизат кореспонденция с туроператора и/или хотела, оферти, договори, касови бележки. Добре е да знаете кога и с кого сте говорили, точното му име и длъжност.
Важно е да се оплачете веднага, щом установите нарушението. Добре е при първа възможност да направите и официално оплакване - записано на хартия или по електронна поща.
Важно е при наличие на проблем да се обърнете към представител на дадената компания, който разполага с достатъчно правомощия за да може да вземе решение за отстраняването му.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous