Статия
Компенсации по време на почивка
Договорът за туристическо пътуване с обща цена придобива все по-голяма популярност в България. В страните от Европейския съюз той отдавна се е превърнал в основната юридическа форма за предоставяне на туристически услуги. Отчитайки неговото голямо значение за развитието на Общия пазар и немалкото специфични проблеми, които той поражда, Европейският съюз е приел специална Директива 90/314 за пакетните пътувания. Изискванията на Директивата са въведени в българското законодателство от чл. 27 – 42 на Закона за туризма.
За потребителите най-важните въпроси, свързани с договора за туристическо пътуване с обща цена, са тези, свързани с различните форми на неизпълнение и правата и задълженията на страните в тези случаи. За разлика от повечето европейски страни, в България липсва съдебна практика в тази насока, поради което с този материал ви представяме добилите популярност в Европа “Франкфуртски таблици”.
Те представляват обобщение на практиката на провинциалния съд във Франкфурт на Майн и са есенция от голям брой разгледани от този съд казуси по повод на рекламации на туристически пътувания. Придобили са популярност и служат като ориентир за определяне на обезщетенията при неточно изпълнение на договори за пакетни туристически пътувания.
Таблиците третират единствено пакетните пътувания, като свързват обезщетението за типични случаи на неизпълнение с процент от заплатената обща цена за пътуването. Те не са нито правна норма, нито търговски обичай – те не са задължителни и нямат никаква юридическа стойност. Таблиците имат характер на обективен и безпристрастен ориентир относно размера на справедливото обезщетение, но не изключват възможността той да бъде изчислен и по друг начин. Голямото значение на таблиците е в това, че те са в състояние да допринесат за създаването на трайна и стабилна практика най-вече при определянето на отговорността за неимуществените вреди. В България съгласно чл. 52 от Закона за задълженията и договорите, размерът на обезщетението на този вид вреди се определя от съда по справедливост, което е твърде субективно понятие и особено при липсата на трайна практика може да доведе до сериозни разминавания във вижданията, а от там и в решенията на различните съдилища.
Представените в таблиците компенсации са в проценти от общата цена на пакетното туристическо пътуване.
Нощувка
1. Отклонения от резервирания обект 10 – 25% (В зависимост от разстоянието)
2. Отклонение в местонахождението 5 – 15%
3. Отклонение във вида на средството за подслон (Хотел вместо бунгало) 5 – 10%
4. Отклонение във вида на стаята (Решаващо е дали са настанени заедно хора с една и съща резервация или непознати):
а) двойна вместо единична – 20%
б) тройна вместо двойна – 25%
в) тройна вместо двойна – 20-25%
г) четворна вместо двойна – 20-30%
5. Недостатъци в оборудването на стаята:
а) твърде малка площ – 5-10%
б) липсващ балкон – 5-10% (При обещание/според сезона)
в) липсващ изглед към морето – 5-10% (При обещание)
г) липсваща (собствена) баня – 15-25% (При резервация)
д) липсваща (собствена) тоалетна – 15%
е) липсващ (собствен) душ – 10%
ж) липсващ климатик – 10-20% (При обещание/според сезона)
з) липсващ телевизор/радио – 5% (При обещание)
и) твърде оскъдна мебелировка – 5-15%
к) повреди (Разкъсвания, влага и др.) – 10-50%
л) паразити – 10-50%
6. Повреди в обслужващите съоръжения и инсталации:
а) тоалетна – 15%
б) баня/бойлер – 15%
в) ток/газ – 10-20%
г) вода – 10%
д) климатик – 10-20%
е) асансьор – 5-10% (В зависимост от етажа)
7. Обслужване:
а) пълна липса – 25%
б) лошо почистване – 10-20%
в) нерегулярна смяна на бельото (спално бельо, кърпи) – 5-10%
8. Неудобства:
а) дневен шум – 5-25%
б) нощен шум – 10-40%
в) миризми – 5-15%
9. Липса на (обещани) условия за релаксиране (термална баня, масаж) – 20-40% (В зависимост от вида на обещаното)
Хранене
1. Пълна липса – 50%
2. Недостатъци в качеството:
а) еднообразно предлагане – 5%
б) не достатъчно топли ястия – 10%
в) развалени (негодни за консумирани) ястия – 20-30%
3. Обслужване:
а) самообслужване (вместо сервитьор) – 10-15%
б) дълго чакане – 5-5%
в) хранене на смени – 10%
г) мръсни маси – 5-10%
д) замърсени прибори/съдове – 10-15%
4. Липсващ климатик в залата за хранене – 5-10% (При обещание)
Други услуги
1. Липсващ или замърсен басейн – 10-20% (При обещание)
2. Липсващ закрит басейн (При обещание):
а) при наличие на открит басейн – 10% (Доколкото сезонът позволява използване)
б) при липса на открит басейн – 20% (Доколкото сезонът позволява използване)
3. Липсваща сауна – 5% (При обещание)
4. Липсващ тенис корт – 5-10% (При обещание)
5. Липсващ миниголф – 3-5% (При обещание)
6. Лисващо яхт-, сърф- или водолазно училище – 5-10% (При обещание)
7. Липсваща възможност за езда – 5-10% (При обещание)
8. Липсващи грижи за деца – 5-10% (При обещание)
9. Невъзможност за къпане в море – 10-20% (В зависимост от описанието в брошурата и алтернативните възможности)
10. Замърсен плаж – 10-20%
11. Липсващи шезлонги и чадъри за слънце – 5-10% (При обещание)
12. Липсващ бар на плажа – 0-5% (Според наличните заместители)
13. Липсващ нудистки плаж – 10-20% (При обещание)
14. Липсващ ресторант или супермаркет:
а) при осигурено хранене в хотела – 0-5% (При обещание и с оглед наличните алтернативи)
15. Липсващи развлечения (дискотека, нощен клуб, кино, анимации) – 5-15% (При обещание)
16. Липсващ бутик, търговска улица – 0-5% (В зависимост от алтернативите)
17. Отпадане на сухоземни екскурзии при круизи – 20-30% (От съответната цена на пътуването за всеки екскурзионен ден)
18. Липсващо ръководство на пътуването:
а) само организация – 0-5% (При обещание)
б) при опознавателни екскурзии – 10-20% (При обещание)
в) при обучителни екскурзии с научно ръководство – 20-30% (При обещание)
19. Загуба на време поради наложително преместване (От дневната цена):
а) в същия хотел – (За ? ден)
б) в друг хотел - (За 1 ден)
Транспорт
1. Закъснение в полета над 4 часа – 5% (От дневната цена за всеки следващ час)
2. Недостатъци в комфорта:
а) по-писка категория – 10-15%
б) сериозни отклонения от обичайния стандарт – 5-10%
3. Обслужване
а) хранене – 5%
б) липса на обичайните за класата на полета развлечения (радио, филм) – 5%
4. Смяна в транспортните средства – Съответстващата на забавянето цена на пътуването
5. Липса на трансфер от летището или гарата до хотела – Разходите за заместващо транспортно средство
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous