Окрупняването на телеком сектора в България продължава с пълна сила повече от десетилетие, но то не е в интерес на потребителите, защото колкото по-малко оператори има на пазара, толкова по-ограничен става изборът на потребителите. Вместо да говорим за четвърти или пети мобилен оператор, ние виждаме пред очите ни обратното - кабелните и интернет доставчици намаляват, докато накрая на пазара на кабелна телевизия и интернет най-вероятно ще останат само трите кита – мобилните оператори. Затова, тогава ще трябва да ги наричаме с нови наименования, за да отразяват по-точно пакета от услуги – от мобилна и фиксирана телефония, през доставка на телевизия и интернет, до огромен обем от медийни канали – телевизии, радиостанции и най-различни информационни уебсайтове.
Сливането на доставчиците не води до нищо добро за потребителите. Ето ви най-актуалния аргумент. Трите големи телеком оператора за трета поредна година налагат индексиране на цените на услугите си с размера на инфлацията по действащите, забележете, СРОЧНИ договори. Както знаем, ако искате да станете абонат на мобилна услуга, ще трябва да подпишете договор, който ви обвързва със срок от една или две години. Не можете да подпишете безсрочен договор. Чрез пакетните оферти много потребители се обвързват със срочни договори и за останалите услуги като доставка на интернет, и/или кабелна телевизия и/или фиксиран телефон. Ако решите да го прекратите, ще трябва да платите солидна неустойка, защото сте поели ангажимент да ползвате услугите за определен срок. Едновременно с това операторите си запазват правото да актуализират цените съобразно инфлацията в рамките на срока на договора, т.е. прехвърлят пазарния риск изцяло върху ползвателите. С други думи, те са двойно застраховани – могат да повишават цените, ако има инфлация, но потребителят не може да се откаже от договора без неустойка, ако му увеличат цената или не е доволен от услугата, например.
В същото време малкото все още останали доставчици на интернет и кабелна телевизия не предлагат обвързващи със срок договори и не индексират цените, а клиентите им са свободни да ги напуснат по всяко време. Такъв е и случаят с най-големия от тях – Булсатком, който нито обвързва потребителите със срочни договори, нито в тях се предвиждат клаузи за промени в цените при инфлация. Но, тъй като е в ход придобиването му от Виваком, най-вероятно това скоро ще се …., познахте, промени слагайки край на практиката на безсрочни договори и неиндексиращи се цени.
Нека формулираме задача за четвъртокласници: ако търговец А предлага безсрочни договори с неизменящи се цени, а търговец Б сключва договори с гарантиран срок и клаузи индексиращи цените при инфлация, кой ще спечели повече от една и съща услуга? И какво може да направи със спечелените повече пари?
Да, ще може закупи следващия малък, но почтено припечелващ доставчик.
Остава още малко време докато и последните малки оператори бъдат абсорбирани от финансовата мощ на трите големи телекома. Чак тогава вероятно ще се сетим да попитаме, а защо данъкоплатците издържат регулатори като КЗК и КРС. Остава ни надеждата законодателството да бъде променено, така че големите телекоми да не заробват клиентите си с обвързващи договори с гарантиран резултат.
_________________________________________________________________________________________________
Свързани материали по темата:
Развод с телеком
Допълнителните услуги на мобилните оператори
Коварни ли са отстъпките за мобилни устройства
Коварни ли са отстъпките за мобилни устройства- част 2