Цена на притежание на автомобил
Проучване сравнява общата цена на притежание на автомобили
Доклад разглежда възможността за подмяна на автомобилите с ДВГ с технологически и природно по-приемливи методи за автотранспорт; разглеждат се възможностите за закупуване и ползване на хибриди и електромобили, които са сравнени с ДВГ (бензин, дизел, газ) по общата им цена за притежание за периода на използването.
Проучването моделира общата цена на притежание на автомобили и електромобили за времето на използването им и показва на потребителите кои автомобили/електромобили са най-изгодни за закупуване, като се вземат всички странични разходи в т.ч. данъчно бреме и такси; време и обезценка; зареждане с гориво; финансиране/лизинг; поддръжка; застраховка и където е приложимо и подмяна на батерия).
Данъци и такси
Таксата за регистрация в България е фиксирана, като сумата зависи от типа автомобил, който се регистрира. За двигател с вътрешно горене – 137 лв; за хибрид (HEV/PHEV) – 123 лв; за електромобил (BEV/FC)EV) – 102 лв.
Регулаторната рамка на пътния данък в България е обратна на намеренията и правилата в ЕС, като данъка е по-нисък, колкото по-висока е възрастта на автомобила, а минимален данък имат колите с възраст над 14 г. Тази данъчна политика индиректно стимулира закупуването на по-стари и замърсяващи автомобили, докато в ЕС се стимулира точно обратното – закупуване на по-нови и щадящи здравето и околната среда автомобили. Електромобилите са освободени от пътен данък.
Автомобилите на пропан-бутан и метан (LPG, CNG) не са поощрявани с намаляване на пътния данък, въпреки, че отделят по-малко ФПЧ. По този начин автомобилите на газ са приравнени към данъчното бреме на автомобилите с конвенционален бензинов двигател с вътрешно горене.
Като цяло данъчната система определя по-високи разходи за собствениците на конвенционални автомобили. От друга страна, в сегментите с по-големи двигатели, самия размер на двигателя на хибридите, означава, че няма да получат достатъчно данъчни облекчения сравнено с по-замърсяващите превозни средства.
Общи изводи
Сравнителното изследване показва, че всяка инвестиция в по-ефективен автомобил, би се изплатила или компенсирала от ниските експлоатационни разходи през целия живот на автомобила. В този смисъл, ние, заедно с нашите партньори от BEUC и ECF, вярваме, че целите за ограничаване на емисиите от въглероден диоксид в ЕС следва да се увеличат и/или да се увеличават постоянно.
Въпреки, че на този етап от развитието ни, автомобилите с горивни инсталации, а именно двигателите с вътрешно горене, да са по същество технология със затихваща популярност, сме длъжни да споменем, че всички измервания на разхода на гориво и намаляването на емисиите от въглероден диоксид до изчерпването на тези автомобили, следва да се правят в реално време.
Както се оказва през последните няколко години, по-голямата част от автопроизводителите признават, че прилагат моделиране на емисиите на двигателите с вътрешно горене, които не отговарят на действителността. Въпреки, че това им действие, в краткосрочна перспектива, би довело до генериране на по-високи печалби, в дългосрочна перспектива, от една страна се руши доверието на потребителите в автомобилния пазар, а от друга – потребителите са подведени да вярват, че използваната от тях кола наистина спазва екологичните стандарти, които в ЕС споделяме. Това подвеждане на потребителите на ЕС в началото на най-мащабната и дълбока цивилизационна и климатична криза, предизвикана именно от горивните инсталации, е напълно неприемливо през 21-ви век.
Цялото проучване, може да свалите от тук.