Можем ли да пазаруваме по-изгодно в Сърбия
Можем ли да пазаруваме по-изгодно в Сърбия?
Изследване на ползите от закупуване на еднакви или сравними продукти и услуги в граничните области на Сърбия и България проведоха Асоциация „Активни потребители” и Център за защита на потребителите ФОРУМ - Ниш, Сърбия. Целта на проучването е да информира потребителите от тези държави за цените, разходите за пътуване, тарифите, условията за внос на стоки и връщането на ДДС от съседната държава.
В категорията на хранителните продукти по-ниски в Ниш са цените на захар, яйца, краве сирене, кетчуп и доматено пюре, кори за баница, шоколад и бисквити. От нехранителните стоки по-изгодно можете да си напазарувате прах и омекотител за пране или тигани. Проучването установява също, че в Ниш можете да ползвате по изгодно и зъболекарски и козметични услуги.
Цените на повечето основни хранителни продукти, като месни и млечни продукти, олио и масла в София са по-ниски, от тези в Ниш, а цените на кошницата от нехранителни стоки (в т.ч. дрехи и основни стоки за дома) са с цели 25% по-изгодни у нас.
Възстановяване на ДДС
Според разпоредбите на Закона за ДДС в Сърбия право на възстановяване на ДДС имат чуждестранните граждани, които се купили стоки на стойност над 150 евро (вкл ДДС), в срок до 3 месеца от покупката. Връщането на ДДС се реализира само при попълнен REF 4 формуляр, както и въз основа на предоставени оригинални бележки за купената стока. Според информация от митническите служби в Сърбия малцина български граждани се възползват от тази възможност – само за някои по-скъпи дрехи, часовници, бижута, лаптопи, велосипеди.
Пълният текст на проучването ще намерите на:
http://www.aktivnipotrebiteli.bg/p/files/c/view_file/id/526/
За проучването
Как проучвахме?
Докладът се отнася за изследване на ползите от закупуване на еднакви или сравними продукти и услуги в граничните области на Сърбия и България. Целта на проучването е да информира потребителите от тези държави за цените, разходите за пътуване, тарифите, условията за внос на стоки и връщането на ДДС от съседната държава. Потребителите, използвайки информацията, имат възможността да направят информирани решения относно покупката на стоки и услуги в другата държава. Определянето на икономическата ефективност от покупките увеличава мобилността и предвижването на хора и стоки, а това допринася за подобряване на икономическото и културно сътрудничество между граничните области на Сърбия и България.
Обекти на изследването са еднакви или подобни продукти, достъпни за потребителите в следните вериги хипермаркети: 1) МЕТРО в София и Ниш, 2) ПИКАДИЛИ в София и МАКСИ в Сърбия, и 3) ЛИДЛ в София и ДИС в Ниш. Проучването обхваща и сравними услуги, използвани в Ниш и София.
Проверката на цените е извършена на 23 и 24 септември 2013 г. в София и Ниш, като са използвани каталози и други източници на информация от интернет, както и посещение и директно отчитане на цените в магазините.
Проучването се основава на презумпцията, че основните мотиви за покупката на стоки и услуги в другата държава са по-ниските цени и по-ниските разходи като цяло.
За да бъде по-ясно сравнението, цените в сръбски динари и български левове са изчислени в евро, като са взети предвид официалните обменни курсове на 23.9.2013 г.:
обменен курс за динар: 1 евро = 114,33 динара
обменен курс за лев: 1 евро = 1,9583 лева
|
Проект „Балкански потребителски мост”
Проектът е съфинансиран от Европейския съюз чрез Програмата за трансгранично сътрудничество по ИПП България-Сърбия.
Тази публикация е направена с подкрепата на Европейския съюз, чрез Програмата за трансгранично сътрудничество CCI No 2007CB16IPO006. Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на сдружение „Българска национална асоциация активни потребители” и по никакъв начин не трябва да се възприема като израз на становището на Европейския съюз или на Управляващия орган на Програмата.
Повече за проекта:
http://www.aktivnipotrebiteli.bg/Проекти/Балкански потребителски мост