Eвропейски потребителски мост
Проект Европейски потребителски мост
Цели на проекта
Обща цел:
Да допринесе за развитието на повишаване на равнището на потребителската защита в Черна гора чрез прилагането на европейските политики и на законодателство в областта.
Специфични цели:
- да се създаде възможност потребителските организации в Черна гора да се развиват и натрупат опит в европейското законодателство за защитата на потребителите;
- да се създаде мрежа и активно партньорство с българската организация на потребителите, водещи до обмен на ноу-хау и актуален практически опит по горещи теми от европейския дневен ред за защита на потребителите, националните политики и образованието на потребителите;
- да се повиши обществената информираност в Черна гора за политиката на ЕС относно правата на потребителите.
Дейности
• Разкриване и функциониране на потребителска приемна, която предоставя информационни материали, информация по конкретни въпроси, устни и писмени консултации, правна консултация в специални случаи и т.н.
• Информационни брошури - те спомагат за повишаване на обществената информираност относно изискванията на директивите на ЕС, които са въведени в законодателството на Черна гора.
Темите на информационните брошури включват:
- Електронна търговия – съдържание – специфични интернет практики, рискове и предпазване от тях, потребителски права, полезни връзки и контакти, полезни съвети.
- Потребителски кредит – съдържание – обхват на потребителския кредит, потребителски права - право на информация, право на отказ, полезни връзки и контакти, полезни съвети.
- Заблуждаваща и сравнителна реклама – съдържание - предимства и рискове, законови изисквания, заблуждаваща реклама, сравнителна реклама, децата и рекламата, полезни връзки и контакти, практични съвети.
- Безопасност на продуктите – съдържание - какво е "опасен продукт”, задължения на бизнеса, знаци за безопасност, законови потребителски права, надзор на пазара, полезни връзки и контакти, практични съвети.
- Как да четем договорите – съдържание - законови изисквания, рискове и предпазване от тях, потребителски права, полезни връзки и контакти, полезни съвети.
- Знаем ли какво ядем? – съдържание – изисквания за безопасност към храните, етикетиране, знаци за качество, полезни връзки и контакти, полезни съвети.
• Специализиран потребителски бюлетин - той се издава на всеки два месеца и предоставя полезна информация по актуални теми като потребителски новини, опасни стоки, цени и гаранции, качество и безопасност на храните, права на потребителите, тестове на продукти, комунални услуги, заблуждаващи реклами, нелоялни търговски практики и т.н.
• Сравнителни тестове на продукти - сравнителните тестове на продукти са популярно средство за защита на интересите на потребителите. Пет сравнителни тестове ще бъдат проведени в рамките на проекта, включително пет-често се консумират продуктови групи (например - мед, хляб, колбаси, сирена, тоалетна хартия), които ще бъдат избрани в съответствие с резултатите от експертизите.
• Анализ на неравноправни клаузи - тази дейност цели да идентифицира неравноправни клаузи в договорите на доставчици на обществени услуги (електроенергия, топлоснабдяване и водоснабдяване, мобилни оператори) и продажби от разстояние. Тази дейност е насочена към предоставяне на справедливи клаузи в потребителските договори.
• Обучение на персонала - консултантите в потребителските центрове са обучени за целите на работата им от български експерти, работещи в АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ.
• Създаване на Наръчник за потребителски центрове - той предоставя информация, която е много ефективна за подпомагане работата на експерти и активисти на неправителствени организации за изпълнение на задачи, пряко свързани с решаване на потребителски проблеми.
Партньори
Водещ партньор
Българската национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ
Партньор
Centar za zaštitu potrošača Crne Gore