Потребителски SOS
Цели на проекта
Обща цел:
- Да допринесе за развитието на повишаване на равнището на потребителската защита в Сърбия чрез прилагането на европейските политики и на законодателство в областта.
Специфични цели:
- да се създаде възможност потребителските организации в Югоизточна Сърбия да се развиват и натрупат опит в европейското законодателство за защитата на потребителите;
- да се създаде мрежа и активно партньорство с българската организация на потребителите, водещи до обмен на ноу-хау и практически опит по горещи теми от европейския дневен ред за защита на потребителите, националните политики и образованието на потребителите;
- да се повиши нивото на информираност на обществеността в Югоизточна Сърбия за политиката на ЕС относно правата на потребителите.
Дейности
- Разкриване на потребителски приемни в градовете Ниш, Лесковац, Враня, Пирот, Зайчар, Бор и Прокупле, които предоставят информационни материали, информация по конкретни въпроси, устни и писмени консултации, правна консултация в специални случаи и т.н. работят пет дни в седмицата.
- Обучение на персонала - консултантите в потребителските центрове са обучени за целите на работата им от български експерти, работещи в АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ.
- Създаване на Наръчник за потребителски центрове - той предоставя информация, която е много ефективна за подпомагане работата на експерти и активисти на неправителствени организации за изпълнение на задачи, пряко свързани с решаване на потребителски проблеми.
- Специализирано потребителско списание - то се издава на всеки два месеца и предоставя ценна информация по актуални теми като потребителски новини, опасни продукти, цени и гаранции, качество и безопасност на храните, права на потребителите, сравнителни тестове на продукти, услуги от обществен интерес, заблуждаващи реклами и т.н.
Вижте 6 броя на специализираното потребителско списание:
Брой 1
Брой 2
Брой 3
Брой 4
Брой 5
Брой 6
- 12 информационни брошури - те спомагат за повишаване на обществената информираност относно изискванията на директивите на ЕС, които са въведени в сръбското законодателство в новия Закон за защита на потребителите, приет през 2010 година.
Темите на информационните брошури са:
- Таймшеъринг
- Обявяване на цени
- Продажби от врата на врата
- Продажби от разстояние
- Електронната търговия
- Неравноправни клаузи в договорите
- Гаранции
- Пакетни почивки
- Нелоялни търговски практики
- Реклама
- Безопасност на стоките
- Колективни потребителски искове
- Издаване на новия Закон за защита на потребителите - тази дейност има за цел да улесни работата на държавни органи и неправителствени организации в тяхната ежедневна работа. Необходима е също така, с цел да помогне на потребителите да учат и да защитават правата си
- Сравнителни тестове на продукти - сравнителните тестове на продукти са популярно средство за защита на интересите на потребителите. Пет сравнителни тестове ще бъдат проведени в рамките на проекта, включително пет-често се консумират продуктови групи (например - мед, хляб, колбаси, сирена, тоалетна хартия), които ще бъдат избрани в съответствие с резултатите от експертизите.
- Разработване на уебсайт на проекта - този информационен и аналитичен инструмент създава възможност организациите на потребителите да публикуват редовно информация, която да бъде лесно достъпна за широк кръг от потребители. Посетете информационния сайт от тук.
- Публична дискусия / семинар - това събитие има за цел, да обмени опит в областта на защитата на потребителите между български и сръбски организации на потребителите, държавни органи и журналисти.
- В рамките на проекта се проведе обучение на сръбски експерти в гр. София, което включи посещения и презентации в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), Комисия за защита на потребителите (КЗП) и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Повече информация за проведеното обучение можете да намерине тук.
- Проведен бе и семинар в гр. Ниш с дискусии и лекции на експерти в областта на потребителската защита. Повече информация за проведеното обучение можете да намерине тук.
- Публичност - тази дейност се предвижда да осигури по-голяма публичност и разпространение на постиженията към други хора или организации.
Партньори
Основната роля на Българската национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ като водеща организация е да се сподели опита си, натрупан по време на процеса на присъединяване към ЕС. Тя ще отговаря за цялостното управление на проекта в подкрепа на партньорските организации, в изпълнението на всички дейности, организиране и домакинство на работно посещение в България, осигуряване на информация и помощ за партньорските организации при изготвянето на информационни материали, осигуряване на експерти / лектори от България за семинар в Сърбия, създаване на Наръчник за потребителски центрове, създаване на информационни материали (банери, информационна брошура и рекламни торбички), предоставяне на експертна помощ за провеждането на сравнителни тестове (методология) и на потребителско списание (концепция, съдържание и дизайн); разработване на софтуер за интернет информация.
Център за защита на потребителите ФОРУМ (партньорска организация от Ниш, Сърбия) е отговорна за организиране на семинар в Сърбия; координация на дейностите на потребителските центрове в Ниш, Пирот, Зайчар и Бор, създаване на потребителско списание; разпространение на всички информационни материали; поддръжка на интернет модул за информиране на потребителите, осигуряване онлайн разпространение на резултатите от проекта.
Градска организация на потребителите Лесковац (партньорска организация от Лесковац, Сърбия) е отговорна за координация на дейностите на потребителските центрове в Лесковац, Вране и Прокупие, създаване на информационни брошури, книга с потребителското законодателство; разпространение на всички информационниматериали.
Информационна брошура за проекта вижте тук.
Интернет страница на проекта:
www.aktivnipotrosaci.info
Делегация на Европейския съюз в Република Сърбия, под финансиране на проект по прграма “Strengthening Serbia-EU Civil Society Dialogue”