Статия
Неправомерни продажби на финансови продукти
Натискът от нестабилната икономическа обстановка принуди финансовите институции да търсят алтернативни източници на приходи и печалба
Неправомерната продажба на финансови продукти (т.нар. mis – selling) в т.ч. и неумишлените неправомерни продажби от посредници зачестяват през последните години. Една от основните причини за това е натиска върху финансовите институции породен от нестабилната икономическа обстановка да разширят източниците си на приходи и печалба. Допълнително влияние оказват и липсата на подходящи процедури на управление и надзор. Резултатът е нарастване на жалбите на клиентите и повишаване на вниманието от страна на надзорните органи към институциите, които извършват такива продажби.
С цел намаляване на тази практика, Европейският банков орган (ЕБО) съвместно с Европейския орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП) разработва единна стратегия на инвестиции и ценни книжа. Една от задачите на тази стратегия е да даде на фирмите общи насоки, по които те да могат да рационализират и стандартизират жалбите, договорените цели и продуктовите си гами. Така националните регулатори ще могат по-ефективно да упражняват надзор дали се спазват определени изисквания.
Рисковете
Един от рисковете за потребителите е когато при създаване на даден финансов продукт или услуга липсата на правилна идентификация на даден целеви пазар и неговите задачи. За справяне с този проблем, който е характерен паралелно за банковото дело, застраховането и търговията с ценни книжа са разработени осем принципа на високо ниво, които подчертават значението на контрола, който производителите трябва да въведат преди да стартират техните продукти. Крайната цел на контролния механизъм е да се избегнат продукти и услуги, които могат да ощетят интересите на потребителите и в крайна сметка да се повиши доверието им във финансовите пазари.
Планира се през 2014 г. Европейския банков орган да продължи с разработване на по-подробни изисквания, които се основават на тези осем принципа, но са специфични за надзора и управлението на банковите продукти като ипотеки, потребителски кредити, кредитни карти и спестовни продукти както и в по-малка степен - на платежни услуги.
Основните рискове, с които се сблъскват потребителите са:
Самостоятелно позициониране
Самостоятелното позициониране се отнася до практиката на кредитните институции да продават свои собствени финансови инструменти. Такива са например общите и привилегированите акции, хибридните ценни книжа и дългът на съществуващите вложители.
Рисковете на самостоятелното позициониране се състоят в липсата на достатъчно информация за рисковете, свързана с тези продукти, предоставяне на подвеждаща информация за продуктите за обявяването им за "толкова безопасни, колкото депозит".
Кръстосани продажби
Друг вариант на неправомерните продажби са кръстосаните продажби. Те могат да бъдат например групиране на два или повече отделни продукти или услуги като част от пакет, където клиентът се стимулира да се откаже от такъв пакет или когато такова обединение е наложено на клиента.
Кръстосаните продажби се практикуват от финансовите институции в различни сектори. Продукти и услуги, предлагани на потребителите в един и същи пакет често са на междусекторен принцип. Това означава, че продукти в един сектор често се използват като "входен продукт" за продукти от друг сектор (например: ипотеки или други кредити като входен продукт за застрахователни политики, инвестиционни услуги, като входен продукт за разплащателни сметки, застрахователни полици като входен продукт за текущи сметки).
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous