Статия
Как да постъпя?
Кога електроразпределителното дружество може да прекъсне електрозахранването ми и каква е процедурата след това, за да бъде пуснато отново?
Макар че многократно е коментиран в списание „Активни потребители”, както и на уебсайта на организацията www.aktivnipotrebiteli.bg , този въпрос продължава да бъде един от най-често задавания от страна на потребителите.
Вероятно във връзка с промяната на периодите на отчитане (преди 3-месечно отчитане, а сега ежемесечно) се създава впечатление у някои потребители, че дружествата дават възможност на потребителя да не плати 3 поредни фактури за ел. енергия и едва след това пристъпват към спиране. Това е невярно. Електроразпределителното дружество е в пълното си право, ако 1 фактура не бъде заплатена да прекъсне електрозахранването. В тази връзка във всяка фактура се посочва, че при неспазен срок за плащане електрозахранването може да бъде преустановено след определена дата, като тя варира между 14-21 дни от датата на издаване на фактурата за потребление.
Истината е че според нашите наблюдения в цялата страна се дава известна отсрочка на потребителите, които имат едно единствено задължение да заплатят съответните суми, но това не означава, че доставчикът на ел. енергия няма право да спре захранването и след първата фактура.
Друго, което се пропуска от много потребители, е че след като ел. захранването бъде прекъснато, на първо място трябва да бъдат заплатени всички настоящи задължения към дружеството. Освен това е небходимо да бъде заплатена и такса за възстановяване на ел. захранването, която както бе споменато в предния брой на списание „Активни потребители”, е стандартно 19 лв (до 12 часа на следващия работен ден), а ако поръчката е експресна – 38 лв. (до 6 астрономически часа).
Какво да правя, ако сметката ми се вижда прекалено висока?
Макар че и преди сме коментирали тази тема, поради многото оплаквания в тази посока, бихме искали накратко да опишем възможните хипотези.
В някои случаи е възможно данните от електромера ви, които можете да проверите и сами, да са по-ниски от тези от получената фактура за консумираната електроенергия за последния отчетен период. Това може да се дължи на различни причини, но най-често се касае за липса на достъп до електромера в периода на отчитане или просто за допусната грешка при отчитането или при въвеждането на данните.
В такива случаи трябва да се свържете с електроразпределителното дружество, за да уточните как точно да подадете коректните данни, за да може да се извърши корекция на сметката ви. Ако пък вече сте я заплатили, надвнесената сума може да бъде възстановена на титуляра по посочена от него банкова сметка или да бъде приспадната от бъдещи задължения.
Ако обаче при проверка на стойностите установите, че написаното във фактурата и това, което е на електромера, съвпада и въпреки това смятате, че стойността на изразходената електроенергия е твърде голяма, можете да поискате проверка, която обаче трябва първоначално да бъде заплатена от клиента. При положение, че резултатите покажат неизправност в уреда, електроразпределителното дружество би трябвало да поема разходите по проверката, като възстанови на клиента направените от него разходи. Ако обаче се установи, че електромерът е в напълно изправно състояние, всички разходи остават за сметка на клиента.
Видовете проверки са:
-ТЕХНИЧЕСКА ПРОВЕРКА – извършва се от служител на електроразпределителното дружество на място с т.нар. еталонен уред, който отчита изразходваната в момента енергия заедно с електромера. Уредите са прецизни и всяко отклонение в точността на измерването на разходваната енергия от електромера може да бъде отчетено.
Каква е процедурата за искане на проверка?
Клиентът подава заявление, като посочва вида на проверката, която желае да бъде извършена - в случая проверка с еталон, заплаща на място съответната такса и посочва удобното за него време за нейното извършване.
-МЕТРОЛОГИЧНА ПРОВЕРКА (ЕКСПЕРТИЗА) – електромера се демонтира от служител на електроразпределителното дружество и запечатан със заводската и държавната пломба се предава за независима експертиза от оторизирана Метрологична лаборатория.
Каква е процедурата за искане на проверка?
Клиентът подава заявление, като посочва вида на проверката, която желае да бъде извършена - в случая проверка от независима метрологична лаборатория, заплаща съответната цена за услуга „демонтиране на електромер”.
Демонтирането става само след като клиентът представи разписка за платена такса към метрологичната лаборатория за извършване на проверката. След представянето на разписката сътрудник на електроразпределителното дружество в предварително посочено удобно за клиента време извършва демонтажа и монтира друг електромер, като в присъствие на клиента се записват последните показания на сваления електромер и началните показания на новопоставения електромер. Сваленият електромер се поставя в специална безшевна торба и се слага пломба.Посредством тези мерки напълно се ограничава възможността за нерегламентирано повлияване на електромера.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous