Статия
Услугите – от монопол към либерализация
Снабдяване с енергия, достъп до телекомуникации, транспорт, вода – това са обществени услуги, които задоволяват основни потребности на гражданите в ЕС. Интернет порталът за обучение на портребителите www.dolceta.eu хвърля светлина върху проблемите и предизвикателствата, свързани с развитието на тези сектори в отделен модул, наречен „Услуги (енергия, транспорт, комуникации и др.)”.
Само преди две десетилетия в цяла Европа по-голямата част от тези услуги бяха организирани чрез държавни или държавно контролирани монополи. Правителствата имаха задължението да осигурят на потребителите достъп до тях, както и да коригират нивата на цените. Много правителства субсидираха тези монополи, определяха цените чрез постановления и др. В днешно време секторите, които предоставят обществени услуги, са в процес на фундаментална промяна. Тя се дължи на технологичното развитие, глобализацията и либерализацията. Държавни предприятия се приватизират, на пазара навлизат нови компании и се изготвят повече законодателни разпоредби по отношение на лоялната конкуренция.
Наблюдават се основни изменения в структурата на конкуренцията и на собствеността. Конкуренцията обаче е възпрепятствана от факта, че повечето сектори са съставени от естествени монополи. Например транспортът, енергетиката и до известна степен аудио-визуалният и телекомуникационният сектор се предоставят (и разпространяват) чрез физическа инфраструктурна мрежа като пътища, релси, мостове, кабели.
Дори и в секторите, в които конкуренцията се въвежда по-лесно, не е сигурно, че отделните потребители ще извлекат предимства от либерализацията. По-голeмият брой доставчици не означава автоматично повече услуги за потребителите. Това се дължи или на единния характер на някои от тези услуги (водата си е вода), или на нелоялни търговски практики, когато няколко предприятия се споразумеят помежду си и по този начин нарушават конкуренцията и вредят на потребителите.
Друг проблем е, че някои от основните услуги не са икономически жизнеспособни и изобщо няма да бъдат предоставени на пазара, ако не се упражни външна намеса. Резултатът е, че изборът на потребителите може да бъде ограничен или да не съществува. Например, даден транспортен оператор в рамките на един либерализиран отрасъл може да реши да не предлага услуги за по-малко използвани маршрути. Това е причината Европейския съюз да въведе в законодателството си термина „задължение за обществена услуга”, с което да гарантира, че въпреки промените, потребителите ще имат достъп до сигурни и надеждни услуги на добро качество, в разумни срокове, на достъпни цени, с ефективни процедури за обжалване и обезщетения.
През май 2004 г. ЕК приема Бяла книга относно услугите от общ интерес. В нея е заявено, че ще се работи за „систематичен подход“ за идентифициране и разпознаване на специфичните характеристики на услугите от общ интерес, заедно със социалните и здравните услуги от общ интерес, и за изясняване на рамката, в която те работят и могат да бъдат модернизирани. През юли 2005 г. комисията приема пакет Altmark. Той определя условията, при които възнаграждението на компаниите за предоставяне на обществени услуги е съвместимо с правилата за държавните помощи. През следващите години са направени още редица стъпки в тази посока.
Потребителите изразходват важна и все по-нарастваща част от бюджета си за услугите, свързани с големи отрасли като енергетиката, телекомуникациите, транспорта, аудио-визуалното разпръскване и пощенските услуги, образованието, водоснабдяването, управлението на отпадъците, здравните и социални услуги, и др. Сайтът www.dolceta.eu им обръща специално внимание в няколко подраздела на модул „Услуги”. Там потребителите могат да научат полезна информация за целия процес, свързан с доставката на електрическа енергия – какво се случва преди закупуването, как се осъществява продажбата на ток, какви са правата им като потребители, след като сключат договор за доставка. Същата детайлна информация има и за доставките на газ и отопление.
За сектор „Телекомуникации” на www.dolceta.eu има отделни статии за стационарните, за мобилните телефони и за доставките на интернет. Включени са и полезни съвети как потребителите да се ориентират, за да направят най-добрия избор на доставчици и пакети. В раздел „Транспорт” потребителите могат да се запознаят с възможностите и правата си като пътници на въздушния, железопътния, автобусен и морски транспорт. Разбира се, специално внимание е отделено и на градския транспорт. Пощенските и ВиК услуги са в други подраздели. Любопитното е, че www.dolceta.eu разглежда не само отношенията на потребителите със съответните компании, но предоставя възможност на читателите да се запознаят задълбочено с отделните сектори. Описана е например веригата на доставките – производител, мрежа, доставчик, държавен регулатор и др. Включени са и упътвания как потребителите да използват възможностите за социално подпомагане, ако не разполагат с достатъчно средства да посрещнат нуждите си от съответната услуга.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous