Статия
Изготвяне на месечен бюджет
Може би никой не обича да изготвя месечен или годишен бюджет, но хората, които все пак го правят, познават много добре ползите от това усилие. Бюджетът е план за харченето и спестяването на пари. Основната причина да изготвяме бюджет и да се придържаме към него е, за да спестяваме за бъдещи нужди, като същевременно покриваме настоящите. Бюджетът притежава и други предимства при управлението на парите. Въпреки че бюджетът представлява план, той се различава от дългосрочното финансово планиране. При финансовото планиране се взимат дългосрочни решения за няколко години напред или дори за цял живот. Бюджетът, от своя страна, представлява краткосрочен план за един месец, шест месеца или година. Без него много хора се изправят пред проблема, че след като са посрещнали ежедневните си разходи, не им остават спестени средства. Той също така е необходима стъпка преди да се пристъпи към дългосрочното финансово планиране. Воденето на бюджет ви предоставя няколко основни предимства. На първо място е планирането. Чрез помощта на бюджета може да сте сигурни, че месечните ви приходи ще посрещнат месечните ви разходи. Помага ви и да управлявате харченето всеки месец, така че да прецените точно кога и по колко да харчите в зависимост от това кога получавате месечния си доход. По този начин ще можете да отложите някои не толкова спешни харчения, за да не останете без пари преди да сте получили заплата. Следващата полза от воденето на бюджета е информацията, която може да се извлече от него. Цифрите говорят за това какво и как харчите за плащане на сметки, храна, транспорт или излизане вечер, а също и за това как спестявате. Когато в бюджета сe отразяват приходите и разходите на повече от един човек, е възможно бюджета да помогне за разрешаване на различия или спорове относно управлението на семейните финанси. Бюджетът може да има мотивационна роля и да ви стимулира да си поставяте реалистични цели, като ви показва как и кога можете да ги постигнете. Воденето на бюджет се оказва и полезно средство за контрол на вашите финанси. По този начин се прави разлика между актуалното състояние на бюджета и планираното. Анализът на планираното и актуалното може да ви покаже слабите места в управлението на парите, нови възможности за спестяване или нереалистично първоначално планиране. Бюджетът предоставя и крайна оценка при приключване на даден финансов период. Така вие може да сравните поставените и постигнатите цели и да дадете крайна оценка на изпълнението на заложените цели. Не на последно място воденето на бюджет е дисциплина и ви учи как да харчите и спестявате по-успешно. Въпреки че бюджетът разкрива полезна информация за спестовните ни навици, много хора не изготвят бюджет. Според мнението на психолози, едни от най-честите причини за хората да започнат да изготвят бюджет е раждането на дете или преместването в нов дом. Други причини, които имат повратна точка в човешкия живот, са медицински разходи, развод или пенсиониране. Прекомерното кредитиране и неразумното харчене на пари, взети по този начин, често става мотив за провеждане на по-строга финансова дисциплина в семейството. Преди да започнете с бюджета е добре да направите анализ на финансовите потоци или на парите, които всеки месец влизат и излизат от вашия джоб. Това не е бюджет, защото не си поставяте цели и не планирате. Целта му е да се събере колкото се може повече информация за това какви са постъпленията ви и как ги харчите. Дори и да не сте добре организирани, ще установите с изненада колко много информация може да се извлече от стари бележки и сметки, които все още не сте изхвърлили, от данъчни декларации, банкови извлечения и касови бележки от супермаркета или от други магазини. С тяхна помощ изгответе на един лист анализ на приходи, а под тях поставете разходите. За да извлечете повече информация от анализа, можете да направите и отделни колонки, в които да впишете паричните потоци по периоди от време, например седмични, месечни и годишни. При приходите се включва не само заплатата ви, но и други доходи, които може да получавате на различен период от време, например надници, приход на самоосигуряващи се лица, пенсии, социално подпомагане, лихви или дивиденти, ренти, детска издръжка и т.н. При разходите, освен че е препоръчително да има раздели на колонки по период от време, може разходите да се разделят и по групи на отделни редове. Важно е да знаете, че не съществуват определени правила, по които вие да групирате разходите си. Всеки човек може да си пригоди метод, които най-точно да обслужва специфичните му потребности. Ето няколко съвета:
- Може да групирате разходите си на постоянни и променливи. В графата с постоянните разходи биха могли да попаднат заеми, наеми или застраховки, т.е разходи, които не варират по размер през относително дълъг период от време. При променливите разходи могат да се включат разходи, които всеки месец са различни по размер: сметки, разходи за храна, за развлечения и т.н.
- Ако този метод ви се вижда прекалено сложен, може да опростите нещата, като групирате разходите по категории, например разходи по жилище, храна, дрехи и обувки, мебели и домашно оборудване, коли и авто поддръжка, бензин и газ, транспортни разходи, медицински разходи и други.
- Въпреки че се опитвате да групирате разходите си, ще установите олко много разходи, които правите ежедневно, не могат да влезнат при посочените категории. Такива могат да бъдат парите за вестник или кафе навън, направен подарък за рожден ден, храна в ресторант за бързо хранене и т.н. Тях бихте могли да сложите в група “кеш разходи”. По този начин, въпреки че са дребни разходи на пръв поглед, ще установите колко много харчите именно за тях.
- За да добиете по-ясна представа за приходите и разходите, можете да ги изчислите на годишна база. Данните, изготвени за една година, имат предимството, че не отразяват сезонните промени в приходите и харченето им и дават по-ясна представа за целия период. Също така с помощта на едногодишните данни можете да сравните своите навици с тези на други хора. Това е много полезно, защото може да ви научи на нови по-полезни навици при харченето.
Анализът на финансовите потоци ви дава картина на актуалното състояние на вашите финанси. Следващата стъпка е поставянето и постигането на цели, а с нея идва и изготвянето на същинския бюджет. Най-важната стъпка при изготвяне на бюджета е именно поставянето на цели и на план със специфични стъпки, които ще ви доведат до постигането на основната цел. Целите може да бъдат дългосрочни, за следващите пет години или за една година напред. Също така целите, които един човек си поставя, отразяват отделните етапи от неговия живот. Например един млад човек спестява за жилище, млада двойка - за сватбени разходи или отглеждане на дете, младо семейство – за издръжка на семейството и бъдещи разходи като образование на деца и т.н. При воденето на бюджет може да се заделя и малка сума пари при разходите, които биха могли да се използват при непланирани събития като загуба на работа или медицински разходи. Това е сума, която се заделя извън планираните цели и ще се използва за спешни случаи.
Няколко полезни съвета при водене на бюджета:
- Допълнителното възнаграждение, което сте получили като добавка или коледна премия, не е задължително да бъде изхарчено веднага и то в целия му размер. Вместо това то може да облекчи месечните ви разходи, като например сумите пари, които заделяте като спестявания или непредвидени разходи.
- Попречете на прекомерното пазаруване. Това може да стане, като не носите със себе си кредитни и дебитни карти или направите достъпа до банковата сметка по-труден, например откривайки си депозит вместо разплащателна сметка.
- Сметките е по-разумно да се плащат, когато се дължат, а не предварително.
- Не се опитвайте да проследите всяка стотинка.
- Ако в семейния бюджет влизат доходите и на двамата съпрузи, не се опитвайте с доходите на единия да плащате едни сметки, а с доходите на другия - други. Тази практика често води до объркване и трудно проследяване на разходите. Много по-разумно е приходите да се записват на едно място и от тях да се покриват разходи.
|
Примерен бюджет за разходите: Месец Януари 2008
1. Разходи |
2. Планирани разходи |
3. Реално направени разходи |
5. Разлика между 2. и 3. |
I. Разходи по жилището /общо/* |
|
|
|
Наем/ипотека |
|
|
|
Данъци |
|
|
|
Застраховка |
|
|
|
Консумативи |
|
|
|
Вода |
|
|
|
Парно |
|
|
|
Електричество |
|
|
|
Телефон |
|
|
|
II. Храна |
|
|
|
III. Дрехи и обувки |
|
|
|
IV. Разходи за детска градина, извънкласни занимания |
|
|
|
V. Застраховки |
|
|
|
VI. Медицински разходи |
|
|
|
VII. Автомобилни разходи |
|
|
|
.....и други |
|
|
|
*/Всеки ред може да се допълни с подредове с цел по-точно отразяване на разходите, както е показано с разходите по жилището/
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous