КЗП сключи споразумение с Пощенска банка за предоговаряне на условията по кредитите в швейцарски франкове
Комисията за защита на потребителите успя да постигне споразумение с Пощенска банка, една от трите банки (Пощенска банка, Банка Пиреос България и УниКредит Булбанк), отпускали ипотечни кредити в швейцарски франкове в периода 2006-2009г.
Потребители, които имат договори за кредит в в швейцарски франкове, ще могат да ги превалутират, като по силата на постигнатото споразумение банката поема 80% от валутния риск от момента на тегленето на кредита. Това означава, че ако месечната вноска на даден потребител е била например 1000 лв. на месец и тази вноска нараснала със 100 лв., поради поскъпване на швейцарския франк спрямо лева, то тези 100 лв., ще бъдат разпределени в съотношение 80:20 за банката и потребителя. Казано с други думи, вместо 1 100 лв., потребителят ще плаща 1 020 лв. месечно, а останалите 80 лв. ще бъдат поети от банката.
Какво следва?
Предвижда се Пощенска банка да се свърже с всеки един от засегнатите потребители, за да бъде подписан анекс към договора, в който валутния риск да се преразпредели и към банката в съотношение 80:20. Споразумението не е задължително, а само при съгласие на кредитополучателя. По-добри условия едва ли могат да се договорят, така че считаме споразумението за много благоприятно за кредитополучателите.
Има ли изключения?
Лошата новина е, че споразумението ще обхване само кредитополучатели, които не са в просрочие над 90 дни и срещу тях няма издадени изпълнителни листове. За тези, срещу които е образувано изпълнително производство, могат да търсят правата си само по съдебен ред.
Нашият коментар
Очакваме ръководствата на УниКредит Булбанк и Банка Пиреос България да последват добрият пример и предприемат аналогични мерки за окончателно разрешаване на проблемите с швейцарските кредити.
Внимавайте с „черния петък“
Над 125% ръст на онлайн продажбите у нас по време на „Черен петък“ (Black Friday) отчита статистика на компания RTB House през ноември 2015г. Всяка година този петък в годината предизвиква голям интерес от страна на потребителите, но не бива да забравяте, че някои от търговците може да не предлагат реални намаления на продуктите си.
Всяка година след деня на „черния петък“ постъпват редица сигнали за нелоялни практики от страна на търговци. Затова Активни потребители съветва да бъдете по-предпазливи при покупките. Много е важно, преди да решите да закупите даден продукт да проверете дали намаленията са реални – рядко нови модели могат да бъдат намалени значително – проверете и в други магазини (интернет търсачка със задна дата) дали „намалената“ цена всъщност не е стандартна.
Опасни изкушения
Експерти от 8 европейски страни са завършили 12-годишно изследване върху 350 000 души за влиянието на газираните напитки. Всяка изпита малка бутилка на ден увеличава риска от диабет с 22%. Само две кутийки газирано дневно гарантират рак на панкреаса. Рискът от затлъстяване се увеличава с над 25%, а от рак на простатата – над 40%. Те имат пагубно влияние върху черния дроб и отключват Алцхаймер. Най-опасни са за децата и юношите. У нас през миналата година газирани напитки за вкъщи са купили 86 на сто от домакинствата.
|