Предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор. Как може да стане това?
Каква е ситуацията в момента при отделните оператори?
Виваком
Можем да прекратим предсрочно договор при обезщетение до 3 месечни такси от 1 май 2015.
Мобилтел
Можем да прекратим предсрочно договор при обезщетение до 3 месечни вноски само ако е сключен след 1 юли 2016. От компанията отказват да прилагат новите условия към договори сключени преди тази дата, въпреки сключеното споразумение с КЗП.
Теленор
Ако искате да развалите договор с тази компания, ще трябва да заплатите всички такси до края на договора. Срещу "Теленор" ЕАД е заведено дело от Комисия за защита на потребителите (гр. дело № 15539/2014г. Софийски градски съд ) за прогласяване нищожност на клаузата от общите условия, която регламентира тази практика.
Повече по темата можете да прочетете на нашата интернет страница.
КЗП забрани нелоялна практика
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на интернет търговеца "Група за електронна търговия - ГЕТ" ООД да заблуждава клиентите за начина на изчисляване на цената на продаван от него козметичен продукт с посланието "Спечели 15% тоалетна вода за мъже" марка Carolina Herrera.
Проверката е установила, че онлайн магазинът предлага въпросния продукт в разфасовки от 50 мл и 100 мл, но промоцията с обявените параметри е валидна само за по-малкото количество. Посланието за отстъпката обаче оставя потребителите с впечатлението, че подаръкът "15%" важи и за двете разфасовки. Калкулатор изчислява "специалната цена", която потребителят трябва да плати. При поръчка на разфасовката от 50 мл промоционалната цена е изчислена коректно. Търговецът обаче заблуждава клиентите за изчисляването на цената на разфасовката от 100 мл. Съгласно условията на промоцията редовната му цена 112 лв., а потребителят трябва да заплати 95.20 лв. Изчисленията на калкулатора на онлайн магазина сочат, че дължимата сума е 99.70 лв. Забраната може да се обжалва пред съда в 14-дневнен срок.
По-силна защита за трансатлантическите потоци от данни
Европейската комисия прие решение за по-адекватна защита на личните данни чрез споразумението „Щит за личните данни в отношенията между ЕС и САЩ“. С него се защитават правата на гражданите на ЕС, и по-конкретно предаваните лични данни на Съединените щати. Основни принципи на споразумението са:
- Строги задължения за дружествата, обработващи данни – чрез редовно актуализиране и преглед на участващите дружества Министерството на търговията на САЩ ще гарантира, че правилата се спазват;
- Ясни гаранции и задължения за прозрачност във връзка с достъпа на държавните органи на САЩ - държавният секретар на САЩ въведе за европейските граждани възможност за правна защита в областта на националната сигурност чрез омбудсман към Държавния департамент;
- Ефективна защита за личните права: Всеки гражданин, който смята, че е била извършена злоупотреба с данните му в контекста на Щита за личните данни, ще може да използва няколко достъпни механизма за решаване на спора на приемливи цени:
- дружеството да вземе решение по жалбата или да бъде предоставен безплатен механизъм за алтернативно решаване на спорове;
- гражданите да се обръщат към националните органи за защита на данните, които ще работят съвместно с Федералната търговска комисия;
- като крайна мярка ще има арбитражен механизъм.
Във връзка с правната защита за гражданите на ЕС в областта на националната сигурност ще работи омбудсман, който е независим от разузнавателните служби на САЩ.
- Механизъм за извършване на годишен съвместен преглед: чрез него ще се осъществява мониторинг върху функционирането на Щита за личните данни. Комисията ще използва всички други налични източници на информация и ще изготвя публичен доклад до Европейския парламент и Съвета.
|