Кампания
Седмичен бюлетин брой 31 (402)
В сезона на отпуските
Правата на потребителите при пътуване с влак
Представихме ви правата на пътниците при пътуване със самолет. Те са особено актуални при големите проблеми на много европейски летища и на авиокомпании през това лято. Не по-малко е и натоварването на железопътните мрежи в сезона на отпуските. В последно време у нас има проблеми с пътническите влакове – прекъсвания на пътуването, закъснения, оплаквания от състоянието им. На какви права можем да разчитаме и за какво да се информираме преди да тръгнем на път?
Ето какво напомня и съветва асоциация Активни потребители.
Европейците изминават над 500 млрд. км с влак всяка година и Европейският парламент въведе нови правила за защита на техните права. Правилата важат за всички страни.
Потребителят трябва да разполага със следната информация
- Информация преди пътуването - разписание, условия за най-бързо пътуване, условия за най-евтино пътуване, достъп за пътници с нарушена мобилност, превоз на велосипеди, възможност за места за пушачи и непушачи, първа и втора класа места, спални и кушет вагони и други.
- Информация по време на пътуването - обслужване по време на пътя, следваща гара, закъснения, връзки с други линии и прекачвания, охрана.
- Информация след приключване на пътуването - процедура при изгубен багаж, подаване на оплаквания.
Отговорности на ЖП превозвача
- ЖП превозвачът носи отговорност в случай на смърт или нараняване на пътник, ако инцидентът стане на влака или при напускане/ качване. Минималното застрахователно покритие на един пътник е 310 000 евро.
- Превозвачът е отговорен и за пълна или частична загуба или повреда на личните вещи на пътника, но не и когато пътникът е длъжен да се погрижи сам за вещите си, освен ако загубата или повредата е по вина на превозвача.
- Превозвачът е отговорен за закъснения, включително и такива, които са довели до изпускане на прекачване, и за отменени пътувания, освен ако това не се е случило поради извънредни обстоятелства.
Щети и компенсация
Няма финансови ограничения за отговорността на компанията в случай на смърт или нараняване на пътник. За причинени вреди на пътник до 220 000 евро ЖП превозвачът не може да ограничава или изключва своята отговорност. При щети над тази сума ЖП превозвачът не носи отговорност, ако докаже, че не е действал нехайно. Пътникът има право на авансово плащане в рамките на 15 дни от установяване, че той е потърпевш. Това плащане е за покриване на непосредствените разходи след инцидента. В случай на смърт авансовото плащане не може да е по-малко от 21 000 евро. Пътникът ще получи компенсация до 1 800 евро при повреда на ръчен багаж или щета вследствие на инцидент, ако компанията е отговорна.
При закъснение, което е станало причина за изпускане на връзка с друг транспорт, или при отменено пътуване пътникът има право на:
- възстановяване на пълната цена на билета и връщането му до изходната точка на пътуването;
- продължаване на пътуването или преориентиране на пътника до крайната дестинация.
Ако е имало закъснение и пътникът не е получил възстановяване на цената на билета, той има право на компенсация, която трябва да се плати до 1 месец и се изчислява така:
- 25% от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути;
- 50% от цената на билета за закъснение от 120 минути или повече.
Инвалиди и хора с намалена подвижност имат същото право като всички останали граждани да направят резервация и да пътуват по влакови линии. За тази цел обаче ЖП превозвачът трябва да им осигури достатъчна информация относно достъпа до ЖП услуги като гари, перони, съоръжения, улесняващи придвижването им и други. Инвалидите и хората с намалена подвижност имат право да изискат помощ от страна на ЖП компанията или туроператора относно качване и слизане от превозното средство, при положение, че са ги уведомили предварително.
Защита на правата
Ако смятате, че правата ви са били нарушени, първо трябва да подадете жалба до железопътната компания, която трябва да ви отговори в срок от 1 месец. Ако не получите отговор от железопътната компания в рамките на 1 месец или не сте доволен от отговора, можете да подадете жалба до компетентния национален орган във вашата страна. Националният орган следва да ви предостави необвързващо правно становище относно вашата жалба. Можете също така да се опитате да разрешите спора чрез извънсъдебна процедура или орган за алтернативно разрешаване на спорове. Ако сте купили билета си онлайн, можете да изпратите жалбата си чрез платформата за онлайн решаване на спорове. Структурите за алтернативно разрешаване на спорове и платформата за онлайн решаване на спорове са достъпни само за граждани на ЕС. Може да искате да предприемете съдебни действия и да подадете искане за компенсация съгласно правилата на ЕС чрез европейската процедура за искове с малък материален интерес. Също така можете да отнесете въпроса до съдилищата в страната, където е регистриран железопътният оператор. Сроковете за завеждане на дело срещу железопътен оператор в национален съд са определени в съответствие с националните правила за погасителна давност във всяка страна от ЕС. Можете да потърсите помощ и съвет за проблеми, свързани с правата на пътуващите с влак в страна от ЕС, и от местния европейски потребителски център .
Научете повече на: https://aktivnipotrebiteli.bg
Само факти:
ДЕСИ - Навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото
Европейската комисия публикува резултатите от индекса за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI) за 2022 г., който проследява напредъка, постигнат в държавите — членки на ЕС, в областта на цифровите технологии.
Какво е ДЕСИ?
Годишният индекс за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото измерва напредъка на страните от ЕС към изграждане на цифрови икономики и общества и се основава на данни от Евростат, както и на специализирани проучвания и методи за събиране. DESI помага на държавите членки на ЕС, като идентифицира областите, в които се изискват целеви инвестиции и действия. DESI е също ключов инструмент за анализ на цифровите аспекти на европейския семестър. Ето какво показва индексът за тази година.
По време на пандемията от COVID-19 държавите членки напреднаха в усилията си за цифровизация, но все още се борят да запълнят пропуските в цифровите умения, цифровата трансформация на МСП и разгръщането на усъвършенствани 5G мрежи. Механизмът за възстановяване и устойчивост с около 127 милиарда евро, предназначени за реформи и инвестиции в областта на цифровите технологии, предлага безпрецедентна възможност за ускоряване на цифровата трансформация, която ЕС и неговите държави членки не могат да си позволят да пропуснат.
Констатациите показват, че макар повечето държави членки да отбелязват напредък в цифровата си трансформация, възприемането на ключови цифрови технологии от предприятията, като например изкуствения интелект (ИИ) и големите данни, остава слабо. Необходимо е да се увеличат усилията, за да се гарантира пълното разгръщане на инфраструктурата за свързаност (по-специално 5G), която е необходима за силно иновативни услуги и приложения. Цифровите умения са друга важна област, в която държавите членки трябва да постигнат по-голям напредък. Предложението на Комисията относно Пътя към цифровото десетилетие, одобрено от Европейския парламент и държавите — членки на ЕС, ще улесни по-задълбоченото сътрудничество между държавите членки и ЕС за постигане на напредък във всички измерения, обхванати от DESI. То осигурява рамка за държавите членки за поемане на съвместни ангажименти и създаване на многонационални проекти, които ще укрепят колективната им сила и устойчивост в глобален контекст.
Къде сме ние?
В общата класация България е на предпоследно място, преди Румъния. Финландия, Дания, Нидерландия и Швеция продължават да са начело на ЕС. Дори те обаче са изправени пред пропуски в ключови области: навлизането на усъвършенствани цифрови технологии, като ИИ и големите данни, се запазва под 30% и много далеч от целта от 75% на цифровото десетилетие до 2030 г.; широкоразпространеният недостиг на умения, който забавя цялостния напредък и води до цифрово изключване.
Що се отнася до внедряването на ключови технологии, по време на пандемията от COVID-19 предприятията увеличиха използването на цифрови решения. Използването на изчисления в облак например достигна 34%. Въпреки това използването на ИИ и големи данни от предприятията е съответно само 8% и 14% (цел от 75% до 2030 г.). Тези ключови технологии носят огромен потенциал за значително повишаване на иновациите и ефективността, особено сред МСП. От своя страна само 55% от МСП в ЕС имат поне основно равнище на цифровизация (цел: най-малко 90% до 2030 г.), което показва, че почти половината от МСП не се ползват от възможностите, създадени от цифровите технологии.
Какво се случва с участието на гражданите и публичните услуги на цифровия пазар? Прочетете в следващия ни брой.
Пазарни неволи:
Опасностите от фалшификати
Ментетата на родния пазар. Ето една тема, която не остарява. Тук отговорността на потребителите е да бъдат добре информирани и да избягват да купуват и потребяват съмнителни стоки и услуги. Затова започнахме да ви запознаваме с рисковете, свързани с несигурността или опасността от фалшиви продукти. След химическите, днес ви представяме механичните и електрическите опасности.
Механични опасности – различни видове наранявания от удар, захващане и др.
Риск от удушаване - Анализ на докладите на RAPEX от 2015 г. разкрива, че българските власти са идентифицирали два фалшификата - опасни дрехи, при които има риск от удушаване. Разбрали са, че е опасно, тъй като шнуровете в зоните на качулката и талията са по-дълги от допустимите стойности, установени в съответните стандарти и могат да се закачат някъде, което да причини удушаване или други наранявания. Подобни фалшиви стоки са били намерени и с емблемите на известни спортни марки. Риск от обесване е имало и при детска играчка - продуктът е намерен във Финландия през юли 2010 г. и представлява костюмче на супергерой, за което е установено, че е фалшиво. Продуктът, който произхожда от Тайван, и е бил опасен заради шнуровете на гърба, с които е трябвало да бъде вързано детето.
Случай в България от 2012 - намерени са комплекти от метални сгъваеми маси с логото на известни фирми, опасни с това, че нямат спирачен механизъм, а разстоянието между сгъваемите части е прекалено малко и потребителят може да се нарани при разгъването или сгъването им.
Във Франция и Гърция през 2015 г. са били открити колани за състезателни превозни средства на известна фирма, които са фалшиви и заради по-ниското качество на изработка е имало опасност водачът да изхвърчи от превозното средство в случай на удар.
Опасността от задавяне с части от детски играчки – установени са множество части от играчки за малки деца, които могат да бъдат отделени от основата и погълнати. В България през 2016 г. са открити декоративни свещи във формата на ягоди, които по размер и вид много приличат на истински и създават опасност детето да ги погълне.
Електрически опасности – риск от токов удар, изгаряния, пожар, дори смърт.
Електрическо одеяло подпалило таванско помещение в Русе в края на 2021 г., а при запалване на такова в Карлово е пострадал 60-годишен мъж през април месец тази година. Има и много други случаи.
Опасността от фалшиви полупроводници се е увеличила по време на пандемията и е довела до опасни инциденти. През първото тримесечие на 2021 г. търговията в рамките на еврозоната намаля поради несигурността около продължаващите временни пречки, свързани с новите търговски условия с Обединеното кралство, затрудненията в глобалния логистичен сектор и ограниченията в предлагането – особено в сектора за производство на полупроводници. Намалените доставки доведоха до недостиг, а той от своя страна до закупуване на полупроводници от онлайн доставчици. Докато оригиналните производители залагат много на разработването, производството, тестването и поддръжката на продукти, които ще работят на високо ниво и са надеждни, фалшификати често се „събират“ от електронни отпадъци с помощта на зле контролирани процеси, които водят до фалшиви полупроводници с много по-ниско качество от оригиналните. Някои фалшиви полупроводници се повреждат веднага, когато са тествани или използвани за първи път, докато други може да се развалят скоро след това. Сериозни случаи на фалшиви полупроводници от света са намерените фалшификати в медицински машини и оборудване – това е можело да застраши живота на пациента, но за щастие е забелязано навреме. Има намерени в уреди за дома, които са се запалили, но пожарът е бил овладян бързо. Има намерени дори при захранването на лампите, показващи зоната за кацане на летищата. За щастие това също е забелязано, преди да доведе до смущения във въздушния транспорт.
Литиеви батерии – В момента те захранват голяма част от технологиите, с които боравим всеки ден. За да отговорят на нуждите на потребителите и за да издържат по-дълго и да са по-мощни съвременните комуникационни средства, производителите разчитат именно на тях. Проблемът е, че тези батерии съдържат възпламеним електролит и имат изключително висока енергийна плътност. Една некачествена изработка или късо съединение може да доведат до възпламеняване, а такъв пожар не е лесен за изгасяване. Макар и рядко е възможно литиевите клетки и батерии да предизвикат верижна термична реакция (thermal runaway), водеща до рязко освобождаване на съхраняваните енергия и запалим газ, която да обхване други батерии в близост или проводими материали, създавайки широкомащабно термично събитие с тежки последици. Това обясняват в свое общо проучване от 2022 г. Службата на ЕС за интелектуална собственост и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Докато литиeвите батерии, независимо дали се доставят самостоятелно или заедно с оборудване, не са разрешени като въздушна поща, много уебсайтове рекламират батериите за продажба с такава доставка като опция. Според IATA вече има редица инциденти, включващи литиеви батерии във въздушната поща.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok:justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Опасни стоки
Вид на стоката: Бебешки комплект
Описание на продукта: Бебешки комплект от 5 части /пола, боди, чорапогащник, обувки и лента за глава/ с визия на анимационен герой - Мини Маус, на частите от комплекта, има залепени розови панделки и камъчета, които могат да бъдат лесно и безпроблемно откъснати. Стоката е индивидуално опакована в бяла кутия с прозрачен капак с етикет с информация „Детски дрехи 0315, Цена: 26.30 лв., баркод: 64100506“ и надпис: Happy days Petite Ponpon Baby, етикет с информация на чужд език: баркод: 1807201 511163, марка Ponpon Baby, страна на произход: Made in Turkey.
Страна на произход: Турция
Производител/вносител: неизвестен
Дистрибутор: „Ноттое-8" ООД, гр.Враца
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”
Опасност / естество на риска: Риск от задавяне
Стоката е във видимо несъответствие с изискванията за безопасност, съгласно БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”, тъй като лесно се отделят малки части, които влизат изцяло в цилиндъра за малки части и съгласно направена оценка на риска от отдел „ОКБС”, представляват сериозен риск за здравето на потребителите от задавяне (за малки деца до 3 г.).
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Какви са правата ни при отменен или забавен самолетен полет? - bTV Radio
У нас вече има и шрингфлация - търговците ни удрят в количеството за сметка на качеството - Bgonair
Пазарът в цифри
- 31 млрд. лева са кредитите на домакинствата в края на юни, съобщи БНБ.
- Спрямо същия месец на миналата година те се увеличават с 14,7%.
- Повече от половината от тях са жилищни кредити, които бележат най-висок годишен ръст.
- При потребителските кредити също се отчита повишаване на общия размер.
- Депозитите на домакинствата надхвърлят 67 млрд. лева и също бележат ръст на годишна база.
Календар на потребителя
От началото на август софиянци могат да плащат сметките си за вода директно през сайта на „Софийска вода“. Това става само с въвеждане на клиентски номер и избор на една или повече сметки, за един или няколко имота, включително и възможност за частични плащания по тях. Клиентският номер е индивидуален за всеки отделен имот, състои се от десет цифри и може да се намери на началната страница на фактурата в горния ляв ъгъл.
Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане изменения в Наредба 8 от 2008 г. за функциите и организацията на дейността на бюрата за съдимост. Промените предвиждат всеки български гражданин, без значение къде е роден, да може да заяви и да получи електронно свидетелство за съдимост, включително ако е осъждан или реабилитиран, предаде БТА. Единственото условие за това е да разполага с квалифициран електронен подпис (КЕП). Това ще може да се случи от 1 септември 2022 г.