Кампания
Седмичен бюлетин брой 26 (397)
Актуално:
Европейски мерки в защита на българския потребител
Асоциация Активни потребители участва чрез своя представител и юрисконсулт Антоан Атанасов на панелна дискусия на тема "Европейски мерки в защита на българския потребител", организирана от Бюрото за връзка на Европейския парламент в България. Тя се проведе на 27 юни 2022 г., в конферентната зала на Дома на Европа в София, а участници бяха Андрей Ковачев - член на Европейския парламент (ЕНП) и на Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO), Игнат Арсенов, директор на Дирекция "Контрол на пазара" на Комисията за защита на потребителите и Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център България.
Асоциация Активни потребители постави акцент върху две теми – едната е за колективните искове, другата за алтернативното решаване на спорове. Първата тема засяга всички потребители в България, тъй като с новоприетата директива за колективните искове за защита на потребителите трябва да се даде възможност и да овласти квалифицирани организации, които ефикасно да защитят правата на неопределен, но определяем кръг от ощетени потребители от нелоялен търговец. Към втората тема отстояхме позицията, която споделяме с Европейската потребителска организация, и тя е, че Алтернативното разрешаване на спорове трябва да бъде задължително в България или поне да бъде задължително за отраслите с най-голям поток от потребителски спорове. Бяха засегнати теми за енергийната бедност и колективното закупуване на термопомпи, което се подготвя от асоциацията и е в начална, за момента, позиция.
Ако имате интерес, може да изслушате цялата дискусия в линка, прикачен по-долу:
Дискусия „Европейски мерки в защита на българския потребител“ - YouTube
Вашите права:
Авторското право
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR).
Законът за авторското право и сродните му права
определя кои са закриляните обекти на авторското право и изброява:
- литературни произведения, включително произведения на научната и техническата литература, на публицистиката и компютърни програми;
- музикални произведения;
- сценични произведения - драматични, музикално-драматични, пантомимични, хореографски и други;
- филми и други аудио-визуални произведения;
- произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти;
- реализирани произведения на архитектурата и приложени устройствени планове;
- фотографски произведения и произведения, създадени по начин, аналогичен на фотографския;
- одобрени архитектурни проекти, одобрени проекти по устройствено планиране, карти, схеми, планове и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията, топографията, музейното дело и която и да е област на науката и техниката;
- графично оформление на печатно издание;
- кадастрални карти и държавни топографски карти;
- преводи и преработки на съществуващи произведения и фолклорни творби;
- аранжименти на музикални произведения и на фолклорни творби;
- периодични издания, енциклопедии, сборници, антологии, библиографии, бази данни и други подобни, които включват две или повече произведения или материали;
В България авторските права не се закрилят 70 години след смъртта на носителя на правото.
Не са авторски следните източници:
- нормативни и индивидуални актове на държавни органи за управление, актовете на съдилищата, както и официалните им преводи;
- идеи и концепции;
- фолклорни творби;
- новини, факти, сведения и данни.
Какви права ни дава Законът за авторското право и сродните му права?
Законът ни разкрива съдържанието на авторското право, като съвкупност от неимуществени и имуществени права. Неимуществените права уреждат възможността на автора за разпореждане с произведението, както и да осигури своята защита на неговото право. С тежестта на закона са избрани определени права, които са неотчуждими (не могат да бъдат упражнявани от други хора). Ето какви са и видовете неимуществени авторски права:
- да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено;
- да иска признаване на неговото авторство върху произведението – това право е неотчуждимо;
- да реши дали произведението му да бъде разгласено под псевдоним или анонимно;
- да иска името му, псевдонимът му или друга идентификация да бъде полагана към произведението;
- да иска запазване на целостта на произведението и да се противопоставя на всякакви промени в него, както и на всяко друго действие, което би могло да наруши законните му интереси или личното му достойнство;
- да променя произведението си, с някои изключения;
- на достъп до оригинала на произведението, когато то се намира при друго лице, за да упражни правата си;
- да спре използването на произведението поради промени в убежденията си, с изключение на реализираните произведения на архитектурата.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok: justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
На дневен ред:
Европейският зелен пакт и гражданите
Една от целите на Европейския зелен пакт, представен от ЕК на 11 декември 2019 г., е Европа да се превърне в първия неутрален по отношение на климата континент до 2050 г. Европейският законодателен акт за климата превръща в обвързващо законодателство ангажимента на ЕС за постигане на неутралност по отношение на климата и междинната цел за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. спрямо равнищата от 1990 г. Ангажиментът на ЕС да намали своите нетни емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. беше представен през декември 2020 г. на Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата като приноса на ЕС за постигане на целите на Парижкото споразумение. В резултат на действащото законодателство на ЕС в областта на климата и енергетиката емисиите на парникови газове в ЕС вече са намалели с 24% спрямо 1990 г., а през същия период икономиката на ЕС е отбелязала ръст от около 60%, прекъсвайки връзката между икономическия растеж и емисиите.
Цел 55
ЕП прие позиция относно три ключови законодателни проекта на ЕС за намаляване на парниковите емисии с поне 55% до 2030 г. и за защита на работните места и гражданите, които са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“. (Fit for 55 in 2030 package). Това е планът на ЕС за намаляване на емисиите от парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г. и за нулеви нетни емисии на парникови газове (неутралност по отношение на климата) до 2050 г. в съответствие с Европейския законодателен акт за климата. Пакетът е важна стъпка към целта на ЕС да стане независим от скъпите и замърсяващи изкопаеми горива от Русия значително време преди 2030 г. Той включва:
- Реформа на схемата за търговия с емисии: по-бързо отпадане на безплатните квоти за промишлеността и по-нататъшно включване на гражданите
- По-широко и по-бързо прилагане на новия инструмент за изместване на въглеродни емисии
- Социален фонд за климата, който да се бори с енергийната бедност и бедността по отношение на мобилността.
Социален фонд за климата, който да се бори с енергийната бедност
Парламентът е съгласен да се създаде Социален фонд за климата (СФК), който да помогне на най-засегнатите от енергийната бедност и на хората, които нямат възможност да пътуват заради скромните си доходи. Средствата ще бъдат насочени за покриване на разходите за енергийния преход. СФК следва да подкрепя:
- временни преки мерки за подпомагане на доходите (като напр. намаляване на енергийните данъци и такси) за справяне с поскъпването на автомобилния транспорт и отоплителните горива;
- инвестиране в саниране на сгради, енергия от възобновяеми източници и преминаване от личен към обществен транспорт, съвместно ползване на автомобили и използване на активни видове транспорт , като например колоездене. Мерките могат да включват фискални стимули, ваучери, субсидии или заеми с нулева лихва.
С Директивата за енергията от възобновяеми източници се поставя по-висока цел — до 2030 г. 40% енергията ни да се произвежда от възобновяеми източници. Всички държави членки ще допринесат за постигането на тази цел, като постигнат предлаганите конкретни цели за енергопотребление от възобновяеми източници в транспорта, отоплението и охлаждането, сградния фонд и промишлеността. За да намалим общото енергопотребление, да намалим емисиите и да се справим с енергийната бедност, в Директивата за енергийната ефективност ще бъде зададена една по-амбициозна обвързваща годишна цел за намаляване на енергопотреблението на равнище ЕС. Тя ще ръководи начина, по който се определят националните приноси, и ще увеличи почти двойно годишното задължение за икономии на енергия за държавите членки. От публичния сектор ще се изисква ежегодно да санира 3% от своите сгради, за да стимулира вълната на саниране, да създава работни места и да намалява енергопотреблението и разходите за данъкоплатците.
За ограничаване на нарастващите емисии от автомобилния транспорт е необходима комбинация от мерки в допълнение към търговията с емисии. По-строгите стандарти за емисиите на CO2 от леките и лекотоварните автомобили ще ускорят прехода към мобилност при нулеви емисии като наложат спад при средните емисии от нови автомобили с 55%, считано от 2030 г., и с 100%, считано от 2035 г. спрямо равнищата от 2021 г. В резултат на това всички нови автомобили, регистрирани към 2035 г., ще бъдат с нулеви емисии. За да се осигури възможност водачите да зареждат с електричество или с гориво своите превозни средства в надеждна мрежа от станции в цяла Европа, преразгледаният Регламент за инфраструктурата за алтернативни горива ще изисква от държавите членки да увеличават своя капацитет за зареждане съобразно с продажбите на автомобили с нулеви емисии, както и да изградят зарядни станции за електричество или горива на редовни интервали по главните магистрали: на всеки 60 километра за зареждане с електроенергия и на всеки 150 километра за зареждане с водород.
Социално справедлив преход
Макар в средносрочен и дългосрочен план ползите от политиките на ЕС в областта на климата със сигурност да надхвърлят разходите за прехода, в краткосрочен план тези политики могат да поставят допълнителен товар върху уязвимите домакинства, микропредприятията и ползващите транспорт лица. Затова политическите мерки в представения пакет са разработени по начин, който да разпределя справедливо разходите в областта на изменението на климата и приспособяването към него. Освен това, инструментите за ценообразуване на въглеродните емисии генерират приходи, които могат да бъдат реинвестирани за стимулиране на иновациите, икономическия растеж и чистите технологии. Част от предложението е и създаването на нов социален фонд за климата, който ще осигурява специално финансиране на държавите членки за подпомагане на инвестициите на гражданите в енергийна ефективност, нови отоплителни и охлаждащи системи и по-екологична мобилност. Социалният фонд за климата ще се финансира от бюджета на ЕС със суми в размер до 25% от очакваните приходи от търговията с емисии от горива за строителството и пътния транспорт. Той ще осигури 72,2 млрд. евро финансиране за държавите членки в периода 2025—2032 г. въз основа на целенасочено изменение на многогодишната финансова рамка. Предлага се използването на равностойно финансиране от страна на държавите членки, което ще осигури общо 144,4 млрд. евро с оглед на един социално справедлив преход.
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба, марка “ICE”
Производител: Dongguan Ni Hui Electronic Technology Co, Ltd, Китай
Дистрибутор: "Глобал Ритейл холдинг" ЕООД, гр. Варна и „ТТН Комерс“ ЕООД, гр. София
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Часът на ментетата - Bloomberg (bloombergtv.bg)
В България освен инфлация има и шрингфлация (24chasa.bg)
БТА :: Видео (bta.bg)
Богомил Николов: Хората се обръщат към заместители на основни продукти - Cross.bg
Пазарът в цифри
- Фактическото индивидуално потребление (ФИП) измерва материалното благосъстояние на домакинствата. Базирано на първите експресни оценки за 2021 г., ФИП на човек от населението, изразено в стандарти на покупателната способност (СПС), варира между държавите - членки на ЕС, от 63 до 146% от средното равнище в EС-27.
- Девет държави членки регистрират ФИП на човек от населението над средното за ЕС-27 равнище през 2021 година. Най-високо е в Люксембург - 46% над средното за ЕС-27 ниво. В Дания, Германия, Нидерландия, Белгия, Австрия, Швеция, Финландия и Франция нивата са 10% или по-високи от средните за ЕС-27.
- ФИП на човек от населението за тринадесет държави членки варира от средното равнище за ЕС-27 до 25% по-ниско.
- В България ФИП е с 37% по-ниско от неговото средно ниво за държавите от ЕС-27.
Календар на потребителя
На 29 юни от 14 часа в хотел "Интерконтинентал" София, БТПП и Българо-испанската търговска камара провеждат правен форум на тема „Нови регулации, нови възможности“.
30 юни е крайният срок за плащане на първата вноска за данък сгради и данък МПС за Столичната община. След това върху дължимите суми започват да се начисляват лихви. До края на юни трябва да бъде платена и втората вноска на такса битови отпадъци. Всички каси разполагат и с ПОС устройства.