Кампания
Седмичен бюлетин брой 21 (392)
Време за равносметка:
Асоциация Активни потребители и проектът СТЕП
В миналия брой на бюлетина ви съобщихме, че приключи работата по проекта „Решения за справяне с енергийната бедност” (STEP), в който от българска страна участва асоциация Активни потребители. В центъра й е поставено разработването на лесен, иновативен и възпроизводим модел, състоящ се от мерки за справяне с енергийната бедност. Целта на STEP е да облекчи енергийната бедност чрез насърчаване на поведенчески промени и нискобюджетни решения за енергийна ефективност сред потребителите, които страдат или са в риск от енергийна бедност чрез надеждни и съобразени спрямо конкретните нужди съвети. Днес продължаваме темата с резултатите, които постигна асоциацията в процеса на изпълнение на проекта.
Енергийната бедност
Най-общо тя може да се определи като невъзможност на домакинството да си позволи най-основните нива на енергия за отопление, готвене, осветление и използване на уреди в дома.
- Според Обсерваторията за енергийна бедност в ЕС за 2016 г. делът на населението в България, което не е в състояние или е имало затруднения да поддържа дома си адекватно топъл е около 41.3% от цялото население.
- Този дял е висок в ЕС, където около 11% от населението са засегнати от енергийната бедност.
- По неофициална информация повече от 10% от доходите на българските домакинства се изразходват за плащане на сметки за енергия.
Причините за енергийна бедност са три:
1. Ниски доходи на домакинствата;
2. Нарастващи цени на енергията;
3. Неефективни енергийни характеристики на сградите за топлоизолация, отоплителни системи и оборудване.
Намеренията на асоциацията
В резултат на работата си по проекта и констатираните проблеми с енергийната бедност в България асоциация Активни потребители реши:
- Да се създадат добре работещи и обучени национални мрежи от съветници в рамките на различни организации, които са в пряк контакт с потребителите, изложени на риск от енергийна бедност.
- Да се обучат социални работници за предоставяне на енергийни съвети на енергийно слаби потребители.
- Да се изготви и разпространи наръчник за енергийните консултанти.
- Изготвяне и публикуване на материали за обучение на енергийни съветници.
Енергийните съвети
Досега у нас енергийни съвети са се предоставяли на потребителите епизодично. Какво възнамерява да направи в тази сфера асоциация Активни потребители? Какво ще включват те?
- Предоставяне на съвети в местните офиси или по телефона
- Предоставяне на съвети и/или енергийни одити в домовете на потребителите, където е възможно
- Провеждане на местни работилници и събития
- Домашни посещения в райони с високи концентрации на енергийно слаби потребители
- Популяризиране на енергийните съвети като средство за справяне с други проблеми на потребителите, като лошо здраве, задлъжнялост, неадекватни доходи, студени/претоплени домове
- Предоставяне на набор от визуални помощни средства и инструменти.
Направеното дотук
В процеса на изпълнение на проекта асоциация Активни потребители обучи 132 енергийни съветници, които да помагат на различни потребители на енергийни услуги. Установени са контакти с над 502 потребители на енергийни услуги и са им предоставени съвети като: мерки с нулеви и ниски разходи - промяна на поведението, подмяна на осветителните тела, предпазване от течение; мерки с високи разходи - изолация, подмяна на прозорци, инсталиране на възобновяеми ефективни източници и др.
За изпълнение на проекта асоциацията е привлякла за сътрудничество и повишаване на резултатите държавни организации, общински власти, научни институти, читалища, неправителствени организации и др. /вж. брой 20 на бюлетина/.
По време на изпълнение на проекта са организирани 5 семинара с потребители на енергийни услуги в 5 различни града - София, Сливница, Пазарджик, Видин и Кюстендил, като по този начин информацията и съветите са достигнали до още 96 потребители.
Един от важните аспекти при изпълнението на проекта е провеждането на изследване сред потребителите. Въпросите обхващат състоянието на жилищата, начините на отопление, прилагането на мерки за енергийна ефективност, здравословното състояние на респондентите, доходите, разходите за енергийни услуги. Анкетирани са 416 респондента, като 202 от тях са от ромски произход, живеещи на територията на квартал Факултета. /вж. резултати от проучването в брой 20/.
В резултат на съвместната работа на Активни потребители с организации от неправителствения сектор, е сформирана Работна имейл група „Заедно срещу енергийната бедност“ с 21 члена, включваща представители от различни НПО и специалисти. Направено е предложение относно проекта на Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г. с хоризонт до 2050 г., като пред управляващите се настоява да формулират ясен преход от концепцията за уязвимите клиенти в сферата на енергетиката към концепцията за енергийната бедност. Направено е предложение относно проекта на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България от октомври 2020 г., като асоциацията изиска да се изготви цялостна и комплексна политика за ефективно справяне с енергийната бедност у нас; След поредното актуализиране на Плана темата за енергийната бедност вече присъства в него, което за асоциацията е решителна стъпка напред.
Паралелно е отправено предложение за включване в предизборните платформи на партиите и коалициите, участващи в парламентарните избори 2021 г., на конкретни мерки за преодоляване на енергийната бедност в България. В резултат по-големите политически сили, влезли в парламента, имат конкретни раздели, третиращи въпросите за енергийната бедност. Направено е и предложение относно Проект на „Комплексна програма за подобряване на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021-2026 г. ”, като е поискано изготвяне на социален анализ на основния източник на замърсяване – битовото отопление и обвързването му с явлението „енергийна бедност”.
Отправено е предложение към Народното събрание, компетентните министерства и Омбудсмана на Р Бългаия за прилагане на мярка за финансово подпомагане на енергийно бедните домакинства при закупуване на уреди за дистанционно отчитане на използваната от тях топлоенергия. Препоръчано е изработването на ясни критерии за определяне обхвата на енергийно бедните домакинства, вкл. и въз основа на законово дефиниране на явлението „енергийна бедност“. Чрез общи усилия – на асоциацията и на партньорите от неправителствения сектор, управляващите са започнали действия за сформиране на междуведомствена работна група за изготвяне на дефиниция за „енергийната бедност“ и „уязвими битови клиенти“.
Нашият бюлетин ще продължи да публикува полезни съвети и актуална информация за енергийната бедност у нас и помощта за уязвимите потребители. Можете да задавате въпросите си и чрез нас. Пишете ни какво ви интересува от тази тематика и ние ще ви осигурим вярна и навременна информация.
Вашите права:
Край на фалшивите коментари на фиктивни потребители в онлайн магазините
В последните два броя на бюлетина ви запознахме с част от промените в Закона за защита на потребителите, които влизат в сила на 28 май. С тях се правят крачки към засилване на защитата на потребителите. Днес продължаваме темата.
С промените в Закона за защита на потребителите се предвижда да се елиминират фалшивите и неверни отзиви на потребителите, като се забранява изрично от закона, както и да се възлага на друг да пише такива отзиви и да се преправят отзиви на други потребители. Доставчикът на онлайн мястото за търговия е задължен да гарантира автентичността на отзивите на потребителите, като се подсигури, че отзивите за продукт са изпратени от потребители, които действително са използвали или закупили продукта, като бъдат предприети разумни мерки за проверка. Създава се и ново задължение за предоставяне на информация от доставчиците на онлайн местата за търговия относно разпределението на задълженията между онлайн мястото за търговия и търговеца.
Добрата новина за търговците е, че вече няма да е нужно да изпращат информация за начините за разглеждане на жалби на потребители в предложенията за покупка на етапа на рекламата, като следва да представя тази информация на етап преди потребителят да бъде обвързан от договор или от подобно предложение за сключване на договор.
Отменя се и изискването за предоставяне на формуляра за отказ от договор, когато договорът е сключен чрез средство за комуникация, като телефон или гласово управляем продавач-консултант. Отпада и посочването на номер на факс в списъка за комуникация между търговеца и потребителя.
Забранява се препродаването на билети за събития на потребители, ако търговецът ги е придобил чрез използване на автоматизирано средство, за да заобиколи всяко наложено ограничение за броя на билетите, което може да бъде закупено от едно лице или други изисквания.
Тема на деня:
Крие ли заплахи изкуственият интелект?
Запознахме ви с предимствата на изкуствения интелект. Той може да промени условията на живот и работа в редица сфери: здравеопазване, производство на храни, промишлено производство, публична администрация и услуги, полза за гражданите, възможности за бизнеса, по-добри обществени услуги, укрепване на демокрацията, сигурност и безопасност. Проучване на Евробарометър показва, че 61% от европейските граждани гледат положително на изкуствения интелект и роботите. В същото време данните на проучването сочат, че 88% от европейците смятат, че технологиите с изкуствен интелект изискват внимателно управление. Засилената употреба на системи с изкуствен интелект поражда и някои рискове. Кои предизвикателства трябва да имаме предвид?
Използване на изкуствен интелект в твърде малка или твърде голяма степен
Ако не се възползваме от възможностите, които предоставя изкуственият интелект, се засилва рискът за провал на важни програми като Зеления пакт. Други региони от света биха получили конкурентни предимства, докато Европа се бори с икономическа стагнация. Причините да не използваме технологиите в пълен размер могат да бъдат различни - недоверие на потребителите и фирмите, лоша инфраструктура, липса на инвестиции или разпокъсани цифрови пазари.
Прекаленото използване също може да се окаже проблем: например, инвестиции в приложения, които могат да се окажат безперспективни, или употреба за неща, за които технологията не е подходяща - например, за решаване на сложни социални въпроси.
Кой ще носи отговорността при проблеми
Важно предизвикателство е определянето чия е отговорността за щети, причинени от устройства с изкуствен интелект. Ако една автономна кола претърпи произшествие, кой ще покрие щетите - собственикът, производителят или разработчикът на приложението? Ако производителят е напълно освободен от отговорност, той може да няма стимул да предостави добър продукт или услуга и това би могло да намали доверието на потребителите в технологията. Обратно, твърде стриктните регулации може да задушат тласъка към иновации.
Заплахи за основните свободи и демокрацията
Резултатите от действието на изкуствения интелект зависят от неговия дизайн и от данните, които използва. И двете могат да имат вградени слабости, които да правят изкуствения интелект необективен. Ако някои важни аспекти не са включени в алгоритъма или са включени по начин, който подсилва съществуващи предразсъдъци, то резултатът от технологията няма да е оптимален. Освен това използването на числа за пресъздаването на сложни социални явления може да накара изкуствения интелект да изглежда точен и основан на факти, когато всъщност не е. Ако не е направен правилно, изкуственият интелект може да взема решения, повлияни от етническа принадлежност, пол или възраст при назначаване или освобождаване от работа, предлагане на заеми или при съдебни дела.
Правото на личен живот и на неприкосновеност на личните данни също са под заплаха, например при използване на технологии за разпознаване на лица, за проследяване онлайн или за изготвяне на профили на отделни хора. Изкуственият интелект позволява комбинирането на отделни късове информация за изготвянето на нови данни, като крайният резултат може да е нещо, което човекът не очаква.
Технологиите могат да застрашат и демокрацията чрез създаването на ехо камери онлайн, в които човек вижда само съдържание, което харесва, без допир до други мнения и плурализъм. Създаването на реалистични фалшиви видеоклипове става все по-лесно, което излага хората на риск да загубят пари, да бъдат набедени за неща, които не са направили, или да бъдат подведени. Това може да доведе до поляризация на обществото и да спомогне за манипулирането на избори. Възможностите за проследяване и профилиране на хора са в противоречие с правото на свободно събиране и протести.
Отражение върху работните места
Навлизането на изкуствен интелект се очаква да доведе до изчезването на много професии. Макар че цифровата трансформация вероятно ще създаде много други работни места, обучението ще има ключова роля за развитието на умения и предотвратяването на дълготрайна безработица.
Отражение върху конкуренцията
Натрупването на голямо количество информация в ограничен брой компании изкривява конкуренцията, тъй като ги прави по-силни и на практика елиминира множество конкуренти.
Рискове за безопасността и сигурността
Приложения, които са в пряк контакт или са интегрирани в човешкото тяло, могат да представляват заплаха, ако са лошо направени или попаднат под чужд контрол. Липсата на регулации на изкуствения интелект в оръжията може да доведе до изпускането на контрола от хората върху опасни оръжия.
Проблеми за потребителите
Между потребителя и продавача онлайн съществува дисбаланс в достъпа до информация, с който лесно може да се злоупотреби - например, да се продават стоки на по-високи цени или да се отправят целенасочени послания. Друг проблем е, че понякога за хората е трудно да разберат дали общуват онлайн с човек или машина.
Малко факти
- 175 зетабайта данни. Обемът на данните, произведени по света, се очаква да нарасне от 33 зетабайта през 2018 г. на 175 през 2025 г. (един зетабайт е хиляда милиарди гигабайта).
- 11-37%. Оценка на ръста на производителността на труда благодарение на изкуствения интелект до 2035 г.
- 1,5-4%. Оценка на потенциалния принос на изкуствения интелект за намаление на емисиите на парникови газове до 2030 г.
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба
Описание на продукта: Електронна цигара за еднократна употреба, марка “ICE”, модел на продукта: C207, капацитет на батерията 350 mAh, капацитет на течност: 1.5 ml, съдържание на никотин: 2%, с различни вкусове: грозде- баркод 6974165110079; тютюн-баркод 6974165110024; боровинка- баркод 6974165110093; мента-баркод 6974165110017; мохито-баркод 6974165110055; праскова-баркод 6974165110000; чай – баркод 6974165110048; манго – баркод 6974165110031; пура – баркод 6974165110062, 6973750650105; диня – баркод 6974165110086.
Страна на произход: Китай
Производител: Dongguan Ni Hui Electronic Technology Co, Ltd, Китай
Вносител: „Айс Вайп“ ООД, гр. Перник
Дистрибутор: "Глобал Ритейл холдинг" ЕООД, гр. Варна и „ТТН Комерс“ ЕООД, гр. София
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Потребителската опаковка не съдържа следната информация: за поеманото количество никотин на доза, партиден номер, препоръка за съхранение на изделието далеч от деца; здравното предупреждение върху потребителската опаковка не е разположено върху двете най -големи повърхности на потребителската опаковка. В листовката липсва следната информация - изделието не се препоръчва за употреба от млади хора и непушачи, предупреждения за опасността от пристрастяване и токсичност. Този продукт съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен, но не съдържа цялата необходима информация на опаковката и листовката, която да позволи на потребителите да направят информиран избор относно употребата на продукта. Когато не е предоставена информацията, потребителите не могат да направят информиран избор относно безопасната употреба на продукта, съществува вероятност от неправилно използване на изделието от потребителите, което може да доведе до сериозно увреждане на здравето на потребителя.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Bulgaria looks for other sources of gas | Business | Economy and finance news from a German perspective | DW | 04.05.2022
Нужни са мерки за хората с най-ниска покупателна способност - От деня (bnr.bg)
1/3 от сигналите за опасни храни в ЕС са от България - Общество - България - Твоят ден - NOVA
Личните данни при онлайн търговията вече ще се приравняват с пари - Интервю (bnr.bg)
7 съвета как да намалите летните сметки за ток (profit.bg)
Как да намалите летните сметки за ток - glasnews.bg
Оттука започва 25 май - (bnr.bg)
Пазарът в цифри
-
Европейската комисия предлага общият дял на енергия от възобновяеми източници в страните-членки да достигне 45%.
-
У нас към 2020 г. потреблението на зелена енергия е 23%, сочи статистиката на енергийното министерство.
-
До 2025 г. Европейската комисия предвижда всички обществени сгради в съюза да са със соларни панели.
-
До 2029 г. - това да се случи и с всички нови жилищни сгради.
Календар на потребителя
На 23 юни в Интер експо център ще се проведе XIII Зелен форум на сп. Мениджър, който включва дискусии по въпросите на Зелената сделка, на Плана за възстановяване и развитие, Механизма за справедлив преход, енергийната криза и новите енергоносители. Ще се обсъждат въпросите на бъдещето на транспорта, автомобилната индустрия, водния сектор и зелените иновации.
30 юни е срокът за подаване на годишните данъчни декларации от физическите лица, извършващи дейност като търговци, едноличните търговци и регистрираните земеделски стопани, избрали този ред на облагане.
Европейската комисия предложи първата по рода си рамка за защита на интелектуалната собственост за занаятчийски и промишлени продукти, които почиват на оригиналността и автентичността на традиционните практики от техните региони. Новият регламент също така ще улесни действията срещу фалшивите продукти, включително тези, които се продават онлайн.