Кампания
Седмичен бюлетин брой 9 (380)
15 март – Световен ден на потребителите:
Политиките в наша защита
След създаването на европейския „единен пазар“ от съществено значение е да се приложи силна политика за защита на потребителите и да се предоставят солидни права на 500 милиона потребители на пазара на ЕС. Защитата на потребителите е призната в Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС). Съгласно член 169 от него „за насърчаване на интересите на потребителите и за осигуряване на високо ниво на защитата им, Съюзът допринася за защита на здравето, безопасността и икономическите интереси на потребителите, както и за насърчаване на техните права за информация, образование и да се организират, за да защитят своите интереси”. Тези политики са материализирани в конкретни условия, като се вземат предвид пазарните тенденции. Потребителите вече са защитени срещу нелоялни търговски практики, неравноправни клаузи в договорите, трябва да им бъде предоставена ясна и разбираема информация преди сключването на техните договори и т.н. Въпреки, че правата на потребителите са ясни, те често са трудни за прилагане от тях.
Преддоговорна информация
Преддоговорната информация е едно от най- признатите права на потребителите.
Понастоящем, преди да бъде обвързан от договор с търговец, потребителят трябва да бъде
информиран за определена информация, която да му позволи да направи информиран избор, като например основните характеристики на стоките или услугите, идентичността на търговеца, крайната цена на стоките и др. Тези преддоговорни изисквания за информация са определени в Директивата за правата на потребителите. Многобройни проучвания и решения на национални и европейски съдилища подчертават, че много търговци не спазват задълженията си да предоставят преддоговорна информация на потребителите Новата директива за по-добро прилагане и модернизиране на правилата на Съюза за защита на потребителите (така наречената директива „Omnibus“) носи допълнителни преддоговорни информационни задължения за търговци, но и за онлайн платформи. Например от онлайн търговците вече се изисква да информират потребителите по ясен и
изчерпателен начин за всяка персонализация на цените въз основа на автоматизирано вземане на решения. Онлайн платформите също са задължени да предоставят основните параметри относно класирането на показаните резултати на потребителите и споделянето на отговорностите между продавача и платформата, ако нещо се обърка.
Правото на отказ
Това право позволява на потребителя да изпробва и инспектира стоки, закупени от разстояние. То също така позволява на потребителите да се откажат от договора, сключен онлайн, в рамките на 14 дни от получаването на стоките (в случай на продукт) или сключването на договора (за услуги). Това е потребителското право, най-широко известно от гражданите на ЕС и 95% от купувачите в ЕС го смятат за важно. Това право е въведено от Директивата за правата на потребителите, за да компенсира ситуацията на потребителите, които купуват онлайн, тъй като последните нямат възможност да изпробват продуктите, както би било във физически магазин.
Права и гаранции на потребителите
Ако потребителят закупи стока от европейски търговец, той има право на законова гаранция от 2 години. Тази гаранция се предоставя от директивата относно някои аспекти на продажбата на потребителски стоки и свързаните с нея гаранции. Само продавачът отговаря за тази гаранция. Тази законова гаранция се разграничава от така наречените „търговски гаранции“. Те са допълнителни гаранции, които не са задължителни по закон, предлагани са от продавача или производителя и могат да бъдат предмет на такса. Тези два вида гаранции водят до множество спорове за европейските потребители.
Нелоялни търговски практики
Търговската практика е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител по отношение на стока или услуга. Директивата за нелоялните търговски практики е с пълна хармонизация и се прилага за всички сектори (с изключение на финансовите сектори). Това е много добър инструмент за практикуващите да знаят и го използват. Прилагането й обаче далеч не е еднакво. Например:
• Потребителите се сблъскват с нелоялни търговски практики в много области и все
повече в дигиталната област (социална мрежа, онлайн платформи и т.н.).
• Подвеждащи екологични твърдения. Това е още по-актуално сега с европейската зелена сделка. Някои нови нелоялни търговски практики са добавени към приложението в директивата „Omnibus“, като скрити реклами или фалшиви потребителски отзиви.
Неравноправни клаузи в потребителските договори
Директивата за неравноправните клаузи в потребителските договори (93/13/ЕИО) защитава потребителите срещу стандартни нелоялни договорни условия, наложени от търговците. Прилага се за всички договори за покупка на стоки и услуги, независимо дали става въпрос за онлайн или офлайн покупки на потребителски стоки. Ето някои повтарящи се неравноправни клаузи, открити в потребителските договори:
• Потребителите се сблъскват с договорни клаузи, които по непозволен начин
изключват или ограничават правата на потребителите на обезщетение, ако
търговецът не изпълни своята част от договора.
• Някои търговци включват клаузи в своите договори, които им позволяват да прекратят договора едностранно, без да предоставят същото право на потребителя.
• Някои търговци си запазват правото да изменят едностранно договорите, без да имат основателна причина за това и без да уведомяват потребителя.
• Някои търговци вмъкват клаузи в договорите си, за да ограничат правата на
потребителите да предприемат правни действия.
Тема с продължение:
Ще светнат ли в зелено етикетите на храните?
Започнахме темата за етикетите на храните и напитките и идеята за тях да се въведе символа на светофара. Асоциация Активни потребители заедно с потребителски организации от Европейската асоциация на потребителите БЕУК от години се борят за въвеждането на етикети, които да позволят на потребителите да направят информиран и здравословен избор. На лицевата страна на опаковката да се изпишат следните съставки - мазнини, наситени мазнини, захар и сол, оцветени в т.нар. светофарна схема. Зеленият цвят ще означава, че тези съставки са в ниско количество за 100 г или 100 мл. продукт, жълтият ще показва средно количество, а червеният - високо количество мазнини, наситени мазнини, захар и сол. Преди дни БЕУК отново активира тази идея, подкрепена от науката и представена като Nutri-Score. Това е етикет върху предната част на опаковката, който преобразува хранителната стойност на храните и напитките в проста обща оценка. Той е въз основа на скала от пет цвята и букви (А е зелено, за да представлява най-добро хранително качество, докато E е тъмно оранжево, за да покаже, че е най-ниското).
Кои са най-предизвикателните аспекти на Nutri-Score?
• Nutri-Score се фокусира върху хранителни вещества като захар, сол и мазнини. Не добавки или методи за готвене.
• Nutri-Score просто „превежда“ сложната хранителна информация на гърба на опаковката в единичен резултат. Няма нищо общо с хвалени или демонизирани храни.
• Nutri-Score е напълно в съответствие с традиционната Средиземноморска диета, богата на плодове, ядки, зеленчуци, бобови и зърнени култури.
• За сравнение между храни, референтното количество от 100 g/ml е единствен вариант. Не размерите на порциите.
• Nutri-Score има за цел да сравни опциите за дадено хранене. Ето защо е без значение да сравните диетична кола (Nutri-Score „B“) със зехтин („C“), тъй като никой не би използвал диета Кола за приготвяне на салатен дресинг.
Ами потребителите?
Потребителите харесват Nutri-Score. Проучвания от Франция и Белгия, където методът е използван вече няколко години, показват, че потребителите се възползват да видят етикета на хранителните опаковки. 94% от френските потребители са за Nutri-Score върху хранителните опаковки и 89% искат използването им да стане задължително.
Кои държави са го одобрили?
Седем европейски държави са одобрили Nutri-Score: Франция, Белгия, Испания, Германия, Холандия, Швейцария и Люксембург. В тези страни трябва да се засили въвеждането на етикета. Те също така са създали научен комитет с учени от участващите страни, за да обмислят потенциалните адаптации на етикета.
Кой поддържа Nutri-Score?
Учените, обществените здравни организации и потребителските организации са заложили тежката си дума зад Nutri-Score. Раковото тяло на СЗО (IARC) призовава за „широко разпространено и системно приемане в Европа“. Освен това през последните години се увеличава броят на хранителните компании, търговци на дребно и предоставящите услуги, които са предоставили подкрепа на Nutri-Score. Въпреки това мнозина не са склонни да го използват при доказаната негова полезност за потребителите.
Портфейл:
Облекчени условия за кредитите на домакинствата
Обобщените претеглени резултати от Анкетата за кредитната дейност на банките за второто тримесечие на 2021 г. показват слабо затягане на стандартите за отпускане на кредити на предприятия и смекчаване на политиката по отношение на домакинствата. Това посочват от БНБ в изданието "Икономически преглед", цитиран от pariteni.bg. Според анализа облекчаване на условията по кредитите за фирми и домакинства се наблюдава при максималния размер и срок на кредита и при лихвените проценти. Същевременно банките отчитат затягане на условията в сектора на домакинствата съответно по отношение на изискваните такси и комисиони. За разхлабване на политиката по кредитиране на домакинствата влияние са оказали значителният обем и ниската цена на привлечения ресурс, конкуренцията и високата ликвидност в банковия сектор. Допълнителен фактор за смекчаване на политиката на банките при жилищните кредити е била понижената оценка за риск в резултат на общото подобрение на макроикономическата среда, благоприятните перспективи за жилищния пазар и повишената оценка за платежоспособността на кредитополучателите. Очакванията на банките са за по-съществено разхлабване на стандартите за отпускане на потребителски и жилищни кредити и по- незначително смекчаване при корпоративните заеми.
Търсенето расте
През второто тримесечие на 2021 г. банките отчитат нарастване на търсенето на кредити от предприятия и домакинства, като най- съществено е повишението при кредитите за покупка на жилище, посочват от БНБ. Общото подобрение на макроикономическата среда, ниските нива на лихвените проценти, необходимостта от средства за закупуване на стоки за текущо потребление и желанието на някои домакинства да финансират потребителските си разходи с кредит, обезпечен с недвижимо имущество, са имали най- силно влияние за повишеното търсене на потребителски заеми. В допълнение към общата макроикономическа среда и ниските лихвени проценти, за по- високото търсене на жилищни кредити през тримесечието съществено са допринесли и нуждите на домакинствата от средства за закупуване на първо и особено на допълнително жилище, както и благоприятните перспективи за жилищния пазар.
В условията на продължаващо повишение на заплатите, през последното тримесечие на 2021 г. и през първото тримесечие на 2022 г. очакваме депозитите в банковата система да продължат да нарастват със сравнително високи темпове, но да следват плавна тенденция към забавяне, прогнозират от БНБ.
Според експертите част от допълнителния доход на домакинствата се очаква да бъде използван за увеличаване на частното потребление или да се поддържа под формата на пари в брой. Прогнозираното постепенно възстановяване на инвестиционната активност в страната също ще допринася за забавяне на растежа на депозитите. Потенциален фактор с ограничаващ ефект върху нарастването на депозитите е въведената през тази година от някои банки такса „съхранение“ за парични средства над определен размер и вероятното увеличаване на броя на банките, които начисляват такава такса, както и намалението на прага, за който таксата се прилага. При кредита за неправителствения сектор очакваме запазване на сравнително високи темпове на нарастване през следващите две тримесечия, със значително по- голям принос към растежа на кредитите за домакинствата.
Тази динамика ще се подкрепя от увеличаващото се търсене на потребителски и особено на жилищни кредити в условията на продължаващо възстановяване на икономическата активност, положителни перспективи за пазара на жилищата и запазващи се на ниски нива лихвени проценти. Същевременно възможното умерено увеличение на дела на необслужваните кредити в портфейлите на банките с изтичането на удължените срокове по частния мораториум върху плащанията по банкови кредити е фактор с потенциален ограничаващ ефект върху динамиката на кредита за частния сектор, заключават от банката.
ОПАСНИ СТОКИ
Вид на стоката: Легло
Описание на продукта: Легло от комплект Comfort set.
Страна на произход: Турция
Производител: Неизвестен
Вносител: “Антар” ООД
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 1725:2003
Опасност/естество на риска: Нараняване
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия.
„Активни потребители“ и в медиите
От банката ви искат лични данни по телефона? Измама е
"Активни потребители": Пазарът ни пълен с отровни играчки с желе!
Пазарът в цифри
- По данни на Евростат в България е регистриран най-висок дял хора, изложени на риск от бедност, неспособни да си позволят хранене с месо, риба или вегетарианския им еквивалент (54,6%), следвана от Гърция (45,6%) и Словакия (36%).
- През 2020 г. 21,7% от населението на ЕС не са могли да си позволят да се хранят с месо, риба или вегетарианския им еквивалент всеки втори ден.
- 3,3% от населението на ЕС и всеки десети европеец, изложен на риск от бедност (9,7%), не са могли да си позволят връзка с интернет.
- Най-висок дял от хора, изложени на риск от бедност, неспособни да си позволят връзка с интернет, е отчетен в Румъния (40,9%), следвана от България (26,6%).
- Най-нисък е този дял в Швеция (1,1%), следвана от Нидерландия и Люксембург (1,3%).
- Това са два от общо 13 показателя, които са използвани за определяне на степента на тежка материална и социална нищета.
- Кипър (3,8%), следван от Ирландия (3,9%), Люксембург и Нидерландия (6,6%) са с най-нисък дял на тази заплаха.
Календар на потребителя
На 22 март Обучителен център Темида ще проведе онлайн семинар на тема: Вътрешни правила за защитата на личните данни“.
На 24 март ЗОП Трейнингс организира счетоводен онлайн семинар: Данъчно и счетоводно третиране на трансакции с криптовалута.
От 30 март до 2 април в Интер Експо Център, София, ще се състои Международното изложение за енергоефективно, екологично и функционално строителство - Архитектурно строителна седмица 2022. Основните профили на участниците са строителна техника, машини, инструменти, изолации, строителни материали, дограми, врати, прозорци, санитарно оборудване, енергийно ефективно, екологично и функционално строителство.
Вече е налична услугата Verified by GS1. Като използва ресурсите на Глобалната платформа от регистри GS1 тя дава възможност за проверка идентичността на продуктите в търговската мрежа и в платформите за електронна търговия и обезпечава нуждата от единен, достоверен източник на надеждна продуктова информация. Verified by GS1 е достъпен за всички крайни потребители и за фирмите, като им дава възможност да проверят идентичността на продукта. Verified by GS1 помага на индустрията да изгради доверието на потребителите чрез отговор на въпроса: „Това ли е действително продуктът, който трябва да бъде“? Мащабният проект на GS1 включва участието на всички национални организации GS1, в т.ч. GS1 България, които в реално време подават информация за идентичността на продуктите, маркирани с баркод, от стандартизирани локални бази данни или продуктови каталози.