Кампания
Седмичен бюлетин брой 3
Проучване:
Колко полезни са вафлите
В проучването са включени 31 марки вафли на различни български и международни производители. Какво установихме?
Сладко и калорично
Вафлите съдържат средно около 15 съставки, от които сладки са 2 - 4. Преобладаващата компонента, съвсем не изненадващо, е захарта. Усреднено около 50-60% от теглото на вафлите са въглехидрати, а максимумите надхвърлят 70%. Някои производители влагат и други естествени и изкуствени подсладители като малтодекстрин, изомалт, стевия, малтитол и др. Крайният резултат от многото въглехидрати е високата енергийна стойност на продукта, На 100 грама се падат около 500 калории. Това означава, че с 5-7 вафли на ден нормален човек може да си набави всички нужни калории. Енергия има, но е важно да се отбележи, че във вафлите няма необходимите за хората протеини, витамини и минерали. Те са високоенергийна, но не и пълноценна храна!
Палмовата мазнина е навсякъде
Тя се съдържа в 28 от общо 31 марки. В 5 от тях палмовата мазнина е основната компонента на вафлите. Използва се защото е евтина, с приемлив вкус и технологични свойства. Нормалната палмова мазнина има сравнително добра поносимост от организма. Проблемът е предварителната обработка на палмовата мазнина водеща до втвърдяване. Процесът се нарича хидрогениране и при него се получават канцерогенни вещества, поради което в много страни по света използването на хидрогенирана мазнина е забранено или ограничено.
Всеки който е отварял вафла е забелязал, че в нея течни мазнини няма. Масово в тях се влагат твърда, т.е. хидрогенирана мазнина. Следователно 90% от вафлите най-вероятно съдържат повишено количество канцерогенни съединения с произход от палмовото масло. Помислете за това когато си отваряте следващата закуска!
Вафлите вече са млечен продукт и това е лошо за здравето
В 29 (от 31) се съдържат млечни компоненти. При това не става въпрос за нормално мляко, а за преработени млечни суровини като сухо мляко, млечен протеин или фракции от него, лактоза (млечна захар), суроватка и др. Защо е това активно добавяне на индустриално преработени млечни компоненти само производителите могат отговорят. При всички случаи това не е добра производствена практика, защото те създават допълнителни рискове за здравето на потребителите.
Всички, без лактозата, съдържат белтъци. Както знаем във вафлите има и много захар, която при температурна обработка взаимодейства с млечните протеини и води до образуване на токсични химикали. Съчетанието на много захари с протеини и висока температура не е полезно и вафлите са класически пример за това.
Къде изчезнаха Е номерата от етикетите на вафлите?
Ако прочетете етикетите, по-точно ако успеете да разчетете дребния шрифт, ще видите, че при нито една марка няма изписан какъвто и да е Е номер. Да напомним, Е номерата са идентификация за вложените в храните технологични добавки. Те се ползват с лоша слава сред потребителите, които искат всичко в храните да е натурално. Поради тези обществени нагласи производителите на вафли използват малка хитринка, те изписват пълните имена на технологичните добавки, а спестяват по-кратките Е номера. Иначе те пак са там. Например, добре познатия емулгатор лецитин е Е322, подобния по свойства полиглицерол полирицинолеат е Е476, цветната и вредна кармелизирана захар е Е150, Е965 (малтитол) и Е953 (изомалт) са индустриални подсладители, Е160 (бета каротин) е добре познат от други храни оцветител, а Е202 е стандартния консервант, изписван във вафлите като калиев сорбат.
Затова не се заблуждавайте, технологичните добавки (Е номерата) изобилстват във вафлите, но са изписани с други имена за да не дразнят потребителите.
Съставките, които са излишни
Много често производителите влагат индустриални съставки които не допринасят с нищо за хранителната или вкусовите характеристики на вафлите. Обикновено функцията на тези компоненти е технологичен подобрител или просто евтин пълнеж, заместващ естествените, по-скъпи суровини. Във вафлите предпочитаните заместители са нишестетата (царевично, пшеничено, картофено), млечните съставки за които писахме по-горе, и индустриално получените производни на нишестета като декстроза, малтодекстрин, глутен и др. Например различни нишестета са вложени в 15 от общо 31 марки, а малтодекстрин/декстроза в 11. Това са паразитни компоненти, от които потребителят не печели нищо, но за сметка на това бива натоварен с допълнителни „евтини калории“.
ПРОЧЕТЕТЕ ПЪЛНОТО ПРОУЧВАНЕ
Тема с продължение:
Заблуждаващите практики
Започнахме разговор за нелоялните търговски практики. Една търговска практика е несправедлива съгласно законодателството на ЕС, когато пречи на потребителя да вземе напълно информирано и свободно икономическо решение. Нелоялните търговски практики са забранени в целия ЕС. Тъй като Директивата за нелоялните търговски практики („ДНТП“) е за максимална хармонизация, всяка държава-членка има същите стандарти на защита на потребителите срещу нелоялни търговски практики, което означава, че правилата трябва да бъдат еднакви в целия ЕС.
През миналата година асоциация Активни потребители направи анализ на най-честите нелоялни търговски практики, регистрирани от актове на КЗП. Оказа се, че най-голям е делът на заблуждаващите практики в три икономически сектора: "услуги, свързани с почивка" (44.91%), "потребителски стоки" (34.73%), „телекомуникационни услуги“ (13.17%).
Търговска практика е заблуждаваща, когато:
- съдържа невярна информация и е подвеждаща или когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава средния потребител;
- води до вземането на търговско решение, което потребителят не би взел без използването на търговската практика, и когато тя включва:
- всяка маркетингова дейност по отношение на стока или услуга, която създава объркване с друга стока, услуга или друг отличителен знак на конкурент;
- неспазване на ангажиментите, поети от търговеца чрез присъединяването му към кодекс за добра търговска практика.
Какви са видовете заблуждаваща търговска практика?
Списък със заблуждаващи търговски практики се съдържа в чл. 68ж от Закон за защита на потребителите (ЗЗП), като част от тях са:
- да се твърди от страна на търговец, че се е присъединил към кодекс за добра търговска практика, когато това не е вярно;
- да се показва удостоверение, знак за качество или техен еквивалент, когато не е получено необходимото разрешение за това;
- да се твърди, че даден кодекс за добра търговска практика е одобрен от обществен или друг орган, когато това не е вярно;
- да се твърди, че търговец е получил разрешение за извършване на определена дейност или че за дадена стока или услуга е получено разрешение, одобрение или лиценз от държавен или друг орган, когато това не е вярно или когато търговецът не спазва условията, при които е било издадено разрешението или лицензът.
На нашия пазар
Анализът на асоциация Активни потребители показва, че у нас преобладаващ е делът на заблуждаващите практики – 158 (94,61%). Сред тях най-много са подвеждащите действия, съдържащи невярна информация и следователно подвеждащи - 110 (69,62%). Делът на тези практики е значителен и представлява 65,87% от всички влезли в сила актове през разглеждания тригодишен период. Този вид заблуждаващи практики се срещат най-често при продажба на стоки в търговския обект - 26 и в електронната търговия - 6. А други 56 актове са издадени за невярна информация относно категорията места за настаняване (хотели, СПА центрове, къщи за гости и др.)
На второ място по разпространение са подвеждащите бездействия – заблуждаващи практики, които премълчават или прикриват съществена информация, или я предоставят по неясен, неразбираем или двусмислен начин, или не я предоставят своевременно на потребителя. Броят на тези практики е 17 (10,76%). Те най-често се срещат в секторите, свързани с продажба на потребителски стоки в търговския обект - 6 нарушения, също и при услуги, предоставяни в ресторанти и барове – 4, както и при телекомуникационни услуги – 4.
На трето място са заблуждаващите практики, които противоречат на изискването за добросъвестност и професионална компетентност. Техният брой е 9 (5,7%) и се срещат в сектор „Потребителски стоки” – 3 нарушения, и сектор „Електронна комуникация” – 2.
SOS:
Измами на пазара за инвестиции
Както ви съобщихме, Комисията за финансов надзор /КФН/ започна информационната кампания #инвестирай безопасно, с която се надграждат предприетите до сега предупреждения за измамни инвестиционни схеми от нелицензирани посредници и се прави стъпка напред - чрез онлайн пространството се дават основни насоки как потребителите да различават законните от недобросъвестните посредници.
Признаци за финансова измама
1. Непоискани обаждания или текстови съобщения.
2. Не се посочва кой е регулаторът.
3. Предлага се висока възвръщаемост.
Измамите с нелицензираните инвестиционни посредници започват с промоция или реклама, като интригуващо онлайн видео или имейл, последвано от пръв поглед невинна заявка за предоставяне на вашия телефонен номер и имейл адрес. Целта на промоцията е да ви накара да повярвате, че съществува вълнуваща възможност, която изисква от вас да действате на мига, или иначе ще я пропуснете. Помислете внимателно преди да дадете на промоутърите своя телефонен номер или имейл адрес – това може да е измама! Организаторите често се опитват да ви уверят, че инвестицията е законна, като не искат пари предварително или ви казват, че инвестицията е на практика без рискове. Те ви убеждават, че всичко, което трябва да направите, е да им дадете своя телефонен номер и имейл адрес, да създадете акаунт или да влезете в онлайн портал. След като се регистрирате, започвате да получавате непоискани оферти за така наречените инвестиционни възможности, които “не са за изпускане”. Възможно е да започнете да получавате телефонни обаждания от call-центрове, ще са налице опити за сприятеляване с вас и това може да ви примами в инвестиционна измама. Измамниците също могат да добавят вашите данни и информация за контакт в списък с имена и информация за контакт на други лица, които са се регистрирали. Възможно е в последствие този списък с контакти и имена да бъде продаден – включително вашият телефонен номер и имейл адрес – на други измамници, които ще ви насочат за други измами. Всичко това води до отклоняване на вашите инвестиции от законните и защитени възможности за инвестиране.
Полезни съвети
Изборът на конкретен лицензиран инвестиционен посредник, на когото да се доверите в процеса на инвестиране, и изборът на най-подходящата за вас инвестиция са двете най-важни решения. Допълнителна информация можете да намерите на разработения сайт на кампанията „Инвестирай безопасно“: https://investsafely.fsc.bg/, да зададете въпроси на безплатната линия за инвеститорите на 0800 40 444, или да попълните онлайн формата за въпроси на адрес: [email protected].
Най-важният въпрос, на който трябва да си отговорите преди да подпишете какъвто и да било договор и най-вече преди да преведете пари, е дали лицето, на което ще поверите своите средства, е лицензирано от КФН или друг държавен регулатор на ценни книжа от друга държава членка на ЕС. Предоставянето на средства на лице, което не е лицензиран инвестиционен посредник, е изключително рисковано действие и не трябва да го правите. Напомняме ви, че на сайта на КФН са записани всички лицензирани инвестиционни посредници в страната.
На дневен ред
Без титанов диоксид в храните
Миналата седмица Европейската комисия прие забрана за употребата на титанов диоксид като добавка в храните (E171). Забраната ще се прилага след шестмесечен преходен период. Това означава, че от това лято тази добавка вече не следва да се добавя към хранителните продукти. „Безопасността на храната, която консумират нашите граждани, и тяхното здраве не подлежат на преговори – заявиха от ЕК. Ето защо гарантираме строг и непрекъснат контрол на най-високите стандарти за безопасност за потребителите. Важно е с тази дейност да се гарантира, че само безопасни вещества, подкрепени от солидни научни доказателства, достигат до нашата трапеза. С днешната забрана премахваме хранителна добавка, която вече не се счита за безопасна. Необходимо е органите на държавите членки да си сътрудничат, за да гарантират, че стопанските субекти в хранителната промишленост ще прекратят употребата на E171 в храните.“
Титановият диоксид се използва, за да се придаде бял цвят на много храни — от тестени и сладкарски изделия и крема сирена до супи, сосове, салатен дресинг и хранителни добавки. Държавите членки единодушно подкрепиха предложението на Комисията, което се основава на научно становище на Европейския орган за безопасност на храните, който стигна до заключението, че E171 вече не може да се счита за безопасен, когато се използва като добавка в храните.
"Активни потребители" и в медиите
Всяка трета жалба е за парното и водата
Фалшивите намаления са с дрехи
Без скок в цените на мобилните оператори: Съдът определи забраната на Нинова за законна
Софийският административен съд спря намерението на два от трите мобилни оператора
Пазарът в цифри
- По данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата през миналата седмица индексът на тържищните цени е нараснал с 0.16% до 1.83. През януари 2021 г. той е бил 1.5 или сега увеличението е с 21%.
- От зеленчуците цените на едро са увеличени при картофите – с 2.4% до 84 ст. за кг, на морковите – с 3.3% до 95 ст. за кг, зелето – с 2.1% до 99 ст. за кг, червените чушки – с 3.1% до 2.31 лв. за кг.
- При плодовете поскъпване на едро има при лимоните и мандарините, а поевтиняване – при ябълките и портокалите.
- От млечните продукти с по-високи цени на едро са сиренето от краве мляко, кашкавалът и кравето масло.
- По-евтини на едро са олиото – с 0.6% до 3.50 лв. за литър, захарта – с 3% до 1.61 лв. за кг, брашното – с 1.7% до 1.18 лв. за кг, оризът – с 0.19% до 2.22 лв. за кг.
- Цената на едро на яйцата е без промяна.
Календар на потребителя
На 12 януари са отворени първите 11 конкурса по Механизма за свързване на Европа, цифров сектор. С бюджет от 258 млн. евро, конкурсите имат за цел да подобрят инфраструктурата за цифрова свързаност (по-специално гигабитови и 5G мрежи) в ЕС и да допринесат за цифровата трансформация.
На 28 януари в Парк Хотел Витоша или Онлайн чрез платформата Zoom; от 10 до 17 ч. ще се проведе обучение на тема "Работа с недоволни клиенти и обработка на рекламации" – на него ще научите как да се справяте ефективно с рекламациите на клиентите, за да запазите лоялността им.
На интернет страницата си НАП информира за разпоредбата на чл. 79б, ал. 1, въведена със Закона за изменение и допълнение на Закона за административните нарушения и наказания, съгласно която: "В случай, че нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената глоба, може да заплати в 14-дневен срок от връчване на наказателното постановление 80 на сто от нея." Разпоредбата се прилага и при наложена имуществена санкция. В 14-дневния срок от връчване на наказателното постановление, в намален размер могат да се платят глобите и имуществените санкции, които са по наказателните постановления, издадени след 22.12.2021 г.
2022 година е обявена за Европейска година на младежта, в която ще се включат държавите членки, регионалните и местните органи, младежките организации и самите млади хора. Инициативите, които се разработват, ще бъдат подкрепени с 8 милиона евро от „Еразъм+“ и Европейския корпус за солидарност. Младите европейци ще се възползват от много възможности за придобиване на знания, умения и компетентности за професионалното си развитие и за засилване на гражданската си ангажираност за оформяне на бъдещето на Европа. Европейската година на младежта има три основни измерения: да превърне предизвикателствата на екологичния и цифровия преход във възможности; приобщаване на всички младежи да придобият знания и умения; да бъдат активни и ангажирани граждани. Освен това, е необходима подкрепа за инициативите на всички равнища - европейско, национално, регионално и местно, и тяхното популяризиране.