Био = здраве + чиста природа
„Зеленият пакт“ за развитието на ЕС продължава с план за производството и потреблението на биологични продукти, като до 2030 г. биологичното земеделие трябва да обхване 25% от обработваемата земя. Защо био? Биологичното производство осигурява редица ползи: използваните за него полета се отличават с около 30% по-голямо биологично разнообразие, отглежданите по биологичен начин животни са в по-добро състояние и приемат по-малко антибиотици, земеделските стопани, занимаващи се с биологично производство, имат по-високи доходи и са по-адаптивни, а потребителите знаят какво точно получават благодарение на специалното лого на ЕС. Но защо сега?
Факти в подкрепа
- По данни на ЕК 8,5% от земеделската земя на територията на ЕС се обработва по биологичен начин.
- У нас биопроизводството заема под 2% от общата земеделска земя.
- Най-много биоплощи има в Австрия - над 25%, а най-малко в Малта - 0,35%.
За да се постигне целта от 25%, се предлагат 23 действия в 3 направления: - стимулиране на потреблението, - увеличаване на производството, - подобряване на устойчивостта на сектора.
Насърчаване на потреблението
Нарастващото потребление на биологични продукти ще бъде от решаващо значение, за да се окуражат земеделските стопани да осъществят преход към биологично земеделие и по този начин да повишат своята рентабилност и адаптивност. За целта в плана се предлагат няколко конкретни действия, насочени към стимулиране на търсенето, запазване на доверието на потребителите и поставяне на биологичните храни в полезрението на гражданите:
- предоставяне на информация и осъществяване на комуникация по въпросите на биологичното производство,
- насърчаване на потреблението на биологични продукти,
- стимулиране на по-широкото използване на биологични продукти в обществените столове чрез обществени поръчки,
- засилено предлагане на биологични продукти по програмата на ЕС за храни в училищата,
- предотвратяване на измамите, повишаване на доверието на потребителите и подобряване на проследимостта на биологичните продукти.
Частният сектор също може да играе важна роля, например, като предоставя на служителите „биочекове“, които те да могат да използват за закупуване на биологични храни.
Нашият коментар
Откакто „биото“ стана модерно, почти няма улица без биомагазин, биощанд или биопродукти. В големите градове действат и биовериги. Надписът „био“ се среща почти на всяка витрина. Да се чуди човек как от 2% заета земеделска земя се ражда толкова продукция, като изключим вноса. Какво показва бързата ни разходка из столичната търговия? Нищо не отличава биозакуските, например, от „простите“ закуски. В биомагазин със стотици видове храни има щанд за биозеленчуци. На него – тарелки с по 3-4 биодомата и НИКАКВА информация, камо ли пък да има проследимост. Цената също е био – 2-3 пъти по-висока от пазарната. Кой контролира биохраните и дали се проследява откъде идват и как са произведени, опаковани и транспортирани? И за улеснение на потребителите – не бъркайте биомагазините с фермерските магазини, които са на дневен ред да залеят пазара. Фермерско не значи био. Много е добре, че производителите излизат директно пред потребителите, но дали да имаме и за тях някакви съмнения?
Потребители – петиции - резултати
След множество петиции от български потребители до Европейския парламент по повод на неравноправни клаузи в договорите за ипотечни кредити, у нас беше на проучвателна мисия група от Комисията по петиции към парламента. Те проучиха въпроси, свързани с потребителските договори.
Заключения
Делегацията на Комисията по петиции заключи, че съществуващата система се характеризира с правна сложност по време на етапа на договаряне, по време на етапа на събиране на дългове и накрая на етапа на изчерпване на националните средства за правна защита. Проблемите, с които се сблъскват вносителите на петиции, макар и да имат правно основание, се изострят от съществуващата система, която изглежда непрозрачна и много сложна. Освен това е констатирано, че сред гражданите липсва елементарно юридическо образование и познания, както и че е необходима повече и опростена информация относно правните последици от поемането на договорни задължения във връзка с ипотеки. Основните недостатъци на съществуващата правна рамка са:
1. Липсваща гаранция за равни права в процедурите по събиране на дългове (ускорено събиране на дългове, ускорени търгове), които не гарантират напълно защитата на потребителите;
2. Подвеждащо поведение на частни банки (сключване на голям брой договори, прилагане на по-малко строги изисквания за платежоспособност, неинформиране на потребителите за потенциални рискове, подвеждащи клаузи в договорите);
3. Недостатъчен надзор и недостатъчно санкциониране на частните съдебни изпълнители;
4. Слаба система за защита на потребителите, труден достъп до безплатна правна помощ, особено за потребителите в най-неравностойно положение.
Препоръки
- да се създаде правна сигурност за банките и инвеститорите и същевременно да се гарантира защитата на потребителите (правната рамка следва да гарантира, че правата на двете страни са еднакво представени по време на процедурите);
- да се предостави на КЗП и на други организации на потребителите по-голяма гъвкавост да си сътрудничат с компетентните институции при преразглеждането на неравноправните договорни клаузи и да участват активно в процеса на банков надзор, за да се гарантира, че банките премахват подобни вредни практики;
- да се предоставят на КЗП повече финансови и човешки ресурси и да се улесни нейното функциониране, за да може тя да изпълнява своите задължения и компетентности, включително поддържането на ефективна комуникация с потребителите;
- да се предостави на КЗП повече независимост с оглед на настоящата ѝ зависимост от изпълнителната власт (по-специално Министерството на икономиката);
- да се даде възможност за преразглеждане на Закона за защита на потребителите и за въвеждане на специални разпоредби за банките и другите доставчици на финансови услуги;
- да се осигури механизъм, който да предотвратява въвеждане на неравноправни клаузи в договорите от банките и другите доставчици на финансови услуги и да ги санкционира за въвеждането на такива клаузи и за нарушаване на правата на потребителите;
- българското Министерство на икономиката следва да обмисли въвеждането на единна такса за оценка на договорните клаузи на длъжника от съда към Министерството на правосъдието, независимо колко клаузи ще бъдат проверени;
- да се предприемат необходимите институционални мерки, за да се гарантира ефективността на дисциплинарните процедури на Камарата на частните съдебни изпълнители;
- да се извърши оценка на въздействието относно ефективността и прилагането на измененията, въведени през декември 2019 г., и по-специално: системата за събиране на вземания, ако процедурите по принудително изпълнение са прекратени, когато длъжниците са възразили, и ако процедурата за електронно плащане функционира;
- да се направи допълнителна оценка на възможността за коригиране на положението чрез въвеждане на механизъм за опрощаване на задължения на добросъвестни длъжници след изтичането на определен период от време;
- БНБ да гарантира, че частните банки имат ясни правила относно кредитите, за да се защитят потребителите в съответствие със законодателството на ЕС;
- да се предостави на кредитополучателите и потребителите ясна информация за последиците от сключването на договор с банката в съответствие със съществуващата нормативна уредба; за тази цел служителите, работещи в банката, следва да получат необходимото обучение;
- да се насърчава използването на електронното управление и да се предоставят насоки на потребителите как да го използват, включително за подаване на жалби по електронен път;
- вносителите на петициите да могат да търсят индивидуална защита от съдебната система;
- самите съдилища да извършват внимателна проверка, когато решават дали на жалбоподателите следва да бъде предоставена безплатна правна помощ в съответствие с правилата на Закона за правната помощ;
- да се преразгледа ролята на гарантите на дълга на друго лице като част от съдебното производство;
- да се осигури стабилна правна рамка, която да защитава имуществото на длъжниците от продажба до приключване на първоинстанционното съдебно производство.
Пълният текст на доклада можете да прочетете тук:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/PETI-CR-658877_EN.pdf
Покана за участие
Асоциация Активни потребители кани потребителите, своите читатели, представителите на бизнеса и медиите да участват в безплатно онлайн обучение за подкрепа и разширяване на устойчиво съвместно потребление сред възрастните потребители. В дните на пандемия от COVID-19, когато социалните контакти са ограничени, има благоприятни възможности да изградим нови умения и да получим нови знания, за да сме готови за изменящите се икономически и социални условия.
Какво е съвместно или споделено потребление? Това е новаторско поведение, основано на използване, вместо на притежание, което предлага допълнителни социални и екологични ползи за всеки възрастен и за обществото като цяло.
В рамките на три сесии за всяка група (I група: на 14, 21 и 27 април 2021 г., II група: на 15, 22 и 28 април 2021 г., от 10:00 ч. до 12:30 ч.), можете да участвате в представянето и дискутирането на теми, свързани със съвместното потребление в областта на благосъстоянието (здравно и емоционално); на енергията и водите; намаляването на отпадъците в условията на кръговата икономика; мобилността; споделяне на основни стоки и услуги (техника, дрехи, домакинско оборудване, транспорт) и др.
Обучителят Асен Ненов – експерт по темата, ще приложи модерна методика на неформалното образование – чрез игрови и ролеви инструменти, дискусии и беседи.
Можете да заявите участие, като се обадите на тел. 0888 745 119 – Надежда Ангелова или пишете на ел. поща: [email protected], не по-късно от 13 април 2021 г., коя е желаната от вас група, и за да получите информация за включване в онлайн платформата Zoom.
Следете и поредицата за принципите и тънкостите на споделеното потребление в информационния бюлетин на асоциацията.
Научете повече за споделеното потребление и на: https://bg.col-sumers.eu/
„Активни потребители“ в медиите
Офертите на финансовите компании не са съвет
Млекопреработватели имат почти двойна печалба от измами със сухо мляко
Твоята храна
Преработватели вдигат печалби с до 40% от добавяне на сухо мляко
„Чети етикета“: Продължава ли да има двоен стандарт за храните в страните от ЕС
Пазарът в цифри
- ЕК публикува резултатите от втората част на сравняването на качеството на храните в ЕС, предлагани на пазара под една и съща марка. Първата проверка установи различия за около 1/3 от изпитваните продукти в техните съставки. Целта на втората част е да се установи дали тези разлики могат да се доловят от човешките сетива.
- Констатациите сочат, че разликите в храните не следват географски модел.
- Например, могат да се доловят значителни разлики в съдържанието на захар в зърнените закуски.
- В 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики.
Календар на потребителя
На 9 април от 14 до 16 ч. асоциация Активни потребители организира чрез платформата Zoom обучителен семинар за подготовка на съветници, които да съдействат за подобряване условията на живот на изложените на риск от енергийна бедност потребители, чрез промяна на поведението им и прилагане на евтини мерки за енергийна ефективност.
На 26 март влезе в сила програмата „ЕС в подкрепа на здравето“. Ще бъдат предоставени 5,1 млрд. евро за укрепване на здравните системи и насърчаване на иновациите в тях. Програмата ще окаже съществен принос към възстановяването от пандемията, ще подобри здравето на европейците, като подготовка за бъдещия Европейски здравен съюз.
От 27 март се прилага Регламентът относно прозрачността и устойчивостта на оценката на ЕС на риска в хранителната верига. Важното е, че той става факт в резултат на европейска гражданска инициатива. Регламентът осъвременява политиката на ЕС за безопасност на храните, като се обхване широк спектър от продукти, които пораждат сериозно безпокойство у гражданите.
На 14 и 15 май в Изложбен център „Флора“ в Бургас ще се проведе осемнадесетата туристическа борса „Вашата ваканция“.
|