15 март: Да затворим кръга
По повод на наближаващия Световен ден на правата на потребителите Потребителският интернационал обяви новата си кампания за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса. Това може да стане, съветват експертите, като приложим принципите на кръговата икономика и затворим така наречения кръг 7R: Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Repair and Replace: Преосмисляне, Отказване, Намаляване, Повторно използване, Рециклиране, Поправка и Замяна. Тези 7 стъпки могат да обърнат тенденцията за масовото замърсяване на Земята с пластмасови отпадъци, приложими са във всяка държава по света, но изискват
активното участие на потребителите,
които могат да влияят на правителствата и заинтересованите страни по този критичен въпрос. Ето някои предложени действия и ключови послания за вземане на решения:
• Насърчавайте местната власт да стартира кампании за осведоменост и образование на потребителите, за да информира за често използваните термини, етикети и символи върху пластмасовите опаковки и какви действия трябва да се предприемат при среща с различни опаковъчни материали.
• Изисквайте правителствата да се намесят, за да насърчат търговците да предлагат опции за многократно използване на изделията.
• Идентифицирайте твърдения за промишлено / подвеждащо твърдение от страна на бизнеса върху пластмасови опаковки, за да могат правителствата да подобрят практиките и комуникацията с бизнеса.
• Изисквайте правителствата да осигурят подходяща инфраструктура за рециклиране с увеличени инвестиции, за да се гарантира минимизиране на пластмасовите отпадъци, както и увеличеният капацитет за рециклиране и повторна употреба.
Нужен е диалог
За активното включване на потребителите в затварянето на кръга на 7-те действия, е необходимо да съобщавате на потребителските организации за проблемите и напредъка, а те от своя страна да информират правителствата и министерствата, както и Потребителския интернационал. Националните власти е нужно да установят механизъм за финансиране, за да се стимулират иновациите за нови технологии, да се повиши жизненият цикъл на трудно рециклируемите пластмаси. Необходимо е също така да се въведат национални стандарти за ниска до липса на използвана пластмаса, за минимално рециклирано съдържание и за процентни цели за рециклиране, да се инвестира в инфраструктура за рециклиране и управление на отпадъци на национално ниво и събиране на отпадъци. Добра стъпка в правилната посока е да се направи по-лесен и по-евтин ремонтът на стоки, например, законодателно резервните части да бъдат по-евтини от новите модели и с по-дълги гаранции. Наред с това да се инвестира в интензивни изследвания за откриване на екологично чисти методи за производство на подходящи алтернативни материали за опаковки.
Ако вие имате добри или лоши примери, предложения до централните и местните власти, пишете ни. Световният ден на потребителите предполага повече права, но и отговорности.
Споделеното потребление: нова ера за потребителите
Асоциация Активни потребители работи сериозно по проблемите на споделеното потребление. Поредица от материали можете да намерите на сайта ѝ, в информационния бюлетин, както и на специалния сайт /виж долу/.
Много хора наричат икономиката на споделянето революция. Дали това е така или не, е спорно, защото бизнес модели, основани на споделен достъп до ресурси, съществуват от векове: от теглени от коне карети, трамваи и таксита, до таверни и хотели. Днешните нови инициативи на икономиката на сътрудничеството променят условията за предоставяне на много потребителски стоки и услуги, като предлагат интересни ползи и изправят потребителите пред значителни рискове. За предизвикателствата пред потребителите сигнализира и Европейската организация на потребителите (BEUC).
Бизнесите в икономиката на сътрудничеството предоставят многостранна платформа, която обслужва двустранни пазари. На тях платформата събира заедно мрежи от доставчици и потребители, и цели да напасне техните интереси, като често създава нов собствен пазар. Много двустранни пазари съществуват онлайн (Google, Amazon, eBay, Youtube и др.) и офлайн (супермаркети, търговски центрове, агенции за подбор на персонал и др.). "Икономиката на сътрудничеството" е широко понятие, използвано да опише много различни видове инициативи, онлайн платформи и бизнес модели. Други понятия, като например "съвместно потребление", "икономика на споделянето", "споделена икономика" или "споделен достъп", понякога се използват като припокриващи се синоними.
Ползите за потребителите
Платформите на икономиката на сътрудничеството могат да създават нови пазари, като стимулират информираността и интереса, и в крайна сметка като генерират потребителско търсене за този вид икономически обмен. Моделите на потребление се променят бързо към модел, който е основан на обмена на стоки и услуги, не само между фирми и потребители, но и между частни лица. Една от най-важните микроикономически ползи от платформите на икономиката на сътрудничеството е това, че те могат да бъдат по-ефективни, отколкото традиционните бизнеси, чрез съответствие между търсенето и предлагането.