Телекомуникациите – сагата продължава
След като асоциация „Активни потребители“ повдигна въпроса за практиките на трите телекома, оплакванията от ощетени техни клиенти не секват.
Казусите
Потребителите твърдят, че в офисите на А1, на Виваком и на Теленор са поставяни в положение да подписват договорите и приложенията за ползване на електронни съобщителни услуги преди да са успели да се запознаят с условията по тях. Служителите на тритe оператора не допускат проект на договор (все още неподписан от страните) да се изнася извън офиса, за да може бъдещият клиент да се запознае със сложния текст на договора или да потърси адвокатска или друга специализирана помощ. Напротив, потребителят е съветван веднага да подпише с дигитална писалка договора, след което той се разпечатва и вече подписан и подпечатан се дава на потребителя, за да се запознае с него където пожелае.
След преглед в електронните страници на тримата оператори установихме, че единствената възможност за предварително запознаване с някакъв проект на договор е, ако клиент на оператора А1 отправи искане на специален електронен адрес [email protected]. Това без съмнение е облекчение за потребителите, които ползват електронна поща, но за останалите, които трябва „на крак“ пред служителя да „хвърлят“ поглед на дългата и сложна материя? Затова те подписват почти веднага договора, обикновено с дигитална писалка, гледайки гърба а монитора ведно с декларации и приложения, без фактически да са се запознали задълбочено със съдържанието. След този акт много от потребителите откриват, че договорните условия са различни от очакванията им, поради което се чувстват подведени и даже измамени.
В оплакванията и жалбите си потребителите твърдят, че в резултат на прилаганата порочна практика те подписват договори и приложения, съгласно които имат възможност да ползват например 155+TV канала, но възможностите са за 120+TV канала, а фактически операторът (в случая – А1) със дребни букви в съответното приложение е записал, че поема гаранции само за 95 TV канала. Объркването за потребителя е очевидно и е разбираемо защото той се чувства подведен и даже измамен с оглед условията, при които е принуден да подпише своя договор.
Какво казва законът
Съгласно чл.68г от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) търговската практика е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител. Така описаната практика е и заблуждаваща и следователно подвеждаща по смисъла на чл.68д, ал.1 от ЗЗП, доколкото чрез цялостното й представяне заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждения средния потребител. Тя е заблуждаваща и по смисъла на чл.68ж, т.7 от ЗЗП, доколкото, по твърдения на потребители, служителите на съответните оператори често използват изрази и внушения, че даден промоционален пакет е пуснат на пазара за много ограничен период от време, като по този начин потребителят е поставен в ситуацията да вземе незабавно решение.
Претенциите
Асоциация „Активни потребители“ предлага на КЗП да се направят проверки и се установи, че трите оператори имат поведение: първо, противоречащо на изискването за добросъвестност и професионална компетентност, с което се ограничава и затруднява потребителят спокойно да се запознае със сложното съдържание на договора и приложенията към него; второ, чрез цялостното представяне за добри и изгодни условия на договора потребителят се заблуждава да подпише веднага договора; трето, чрез използване на изрази и внушения, че даден промоционален пакет е пуснат на пазара за много ограничен период от време, потребителят е поставен в ситуацията да вземе незабавно решение и е лишен от възможност да се запознае с договорните условия и чак тогава да избере желаните и необходими му услуги и да подпише съответния договор – нарушения по смисъла на чл.68г, чл.68д, ал.1 и чл.68ж, т.7 от ЗЗП.
С вашите въпроси – Как се подава жалба до КРС?
Активни потребители, които следят усилията на нашата асоциация за защита на правата им пред телекомуникационните оператори, ни питат как може да се подаде жалба до Комисията за регулиране на съобщенията /КРС/.
Редът
Ако установите нередност, можете да подадете жалба до КРС в рамките на два месеца от установяване на нарушението. Тя се адресира до КРС и в нея трябва да включите личните си данни (имена, пощенски и/или електронен адрес), както и данни за потенциалния нарушител (име на търговеца, седалище или адрес на управление). Опишете точно всички обстоятелства, като ги подкрепите с доказателства – копия от платежни документи (касови бележки, фактури), договори, оферти и др. Преди да се обърнете към КРС за съдействие можете да разгледате раздела „Често задавани въпроси и отговори” на сайта на комисията на адрес: https://crc.bg/. Жалбата можете да подадете по три начина:
- по пощата, на адреса на седалището на КРС – гр. София, ул. “Гурко” №6;
- чрез попълване на посочения онлайн формуляр на адрес: https://crc.bg/bg/rubriki/271/jalbi;
- по електронната поща на адрес – [email protected]
В 7-дневен срок от получаване на жалбата КРС разпорежда извършването на проверка. Тя изисква писмено становище от предприятието относно описаните нередности. В рамките на 2 месеца след постъпване на жалбата Комисията следва да се произнесе с решение по случая, което да съдържа задължителни указания за отстраняване на нарушението. Решението се изпраща до жалбоподателя и до предприятието.
Правата ви
При неспазване на договорните задължения (фиксирани дължими суми, кредитен лимит, скорост на интернет, парични претенции към доставчика) можете първо да се обърнете към компанията – доставчик на услугите. Ако при преговорите не бъде постигнато съгласие, потърсете и друга защита на правата си. Ако сте решили да подадете жалба, независимо от предприетите от страна на КРС действия по нея, можете да се обърнете към компетентен съд за разрешаване на спора по съдебен ред или към помирителна комисия.
Коледен пазар
Активните потребители се готвят за Коледните и Новогодишните празници отрано. Време е всички останали да започнем подготовката, за да бъде спокойна тя и си осигурим ведри и щастливи дни. Група граждани са сключили договор с туроператор за предпразнично пътуване в чужбина. В него пише те да носят със себе си европейски здравни карти. Читателите ни питат за какво са нужни те и особено при туристическо пътуване.
Вашите права
От 1 януари 2006 г. европейската здравноосигурителна карта се издава и признава от всяка страна членка на ЕС. Българските граждани, които са с непрекъснати здравноосигурителни права съгласно българското законодателство, могат да ползват при необходимост медицинска помощ, когато пребивават на различно основание - краткосрочно (временен престой) или дългосрочно (пребиваване), в държавите от ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария.
- Европейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) е безплатна.
- Срокът за издаване е 15 календарни дни.
- Заявлението за издаване на ЕЗОК може да се разпечата от раздел „Заявление” в сайта на НЗОК. То се подава лично или от упълномощено лице, като се представя задължително лична карта. За лица до 14 г. и такива до 16 г, които нямат лични карти, се представят акт за раждане и личната карта на единия от родителите.
ЕЗОК е документ, въз основа на който при престоя си в друга държава членка на ЕС здравноосигурените лица могат да ползват спешна и неотложна здравна (медицинска и дентална) помощ - според законодателството на съответната държава на престоя. Това лечение се предоставя в съответствие с правилата на посещаваната държава - членка, а направените разходи се възстановяват съгласно прилаганите в тази държава тарифи. Например, ако медицинската помощ в посещаваната държава е безплатна, вие също имате право на безплатна помощ при представяне на своята карта или еквивалентен документ. Използването на ЕЗОК гарантира възстановяване на направените медицински разходи на място или скоро след завръщането у дома. Идеята на картата е да даде възможност на хора, които са временно в друга страна, да потърсят медицинска помощ при нужда. По принцип тя не е предназначена за целенасочено търсене на лечение в друга държава. Също така тя не е алтернатива на пътническата застраховка и не покрива разходи за частно лечение или за връщането в родната страна. Ако местната здравноосигурителна система предвижда доплащане от пациентите за определени видове медицински услуги или законово регламентирана потребителска такса, тя се заплаща и от българските граждани, като не подлежи на възстановяване при завръщането им в България.
Ако и вие имате въпроси, свързани с предстоящите празници, пишете ни!
Пазарът в цифри
- Светът губи храна за около 400 милиарда долара преди тя да достигне до магазините.
Това е повече от шест пъти брутния вътрешен продукт на България, показва доклад на ООН.
- Около 14% от цялата храна, произвеждана всяка година, е загубена. Централна и Южна Азия, Северна Америка и Европа отговарят за този дял. По-богатите нации изхвърлят повече храна.
- Подобряване на условията за съхранение на храната на студено и по-добра инфраструктура биха помогнали за намаляване на загубите.
- Изхвърлянето на годна храна става все по-актуално заради приноса му към емисиите на парникови газове, както и заради изчисленията, че над 820 милиона души по света гладуват.
- Световните лидери обещаха да намалят наполовина изхвърлянето на храна на ниво магазини и потребители до 2030 г., както да помогнат за намаляването на загубите при производството.
- Потребителите също са отговорни за огромните загуби. Около 37% от животинските продукти и 20% от плодовете и зеленчуците се изхвърлят след закупуването им.
Календар на потребителя
На 1 декември в Интер експо център ще се проведе 25-ят Годишен благотворителен базар на Международен женски клуб – София.
До 1 декември в Международния панаир в Пловдив продължава Годишната конференция по онлайн маркетинг и търговия.
От 9 до 22 декември в изложбения център на ЦУМ се организира търговското изложение „Доверете се на българското“.
НАП започна ежегодното проучване на тема „Спазване на данъчно-осигурителните задължения”. То изследва нагласите на клиентите си за деклариране и плащане на данъчни и осигурителни задължения и мнението им за дейността на НАП и данъчната и осигурителна системи като цяло. Резултатите ще бъдат публикувани през декември.
|