Черният Е-петък
Според предварителните проучвания 30% от потребителите ще търсят стоки по време на най-масовата търговия и онлайн. Статистиката сочи, че Черният петък повишава е-оборота със 128%. Ето какво съветват нашите експерти, за да избегнете фалшиви сайтове и оферти.
Подготовката
Проверете предварително сайтовете, от които ще пазарувате. Не избирайте сайт, който няма "https" в началото на URL адреса. "S" означава "сигурен" и намалява шанса да бъдете измамени. Обърнете внимание на наличната иконка на катинар в адресната лента в горната част или в лентата на състоянието в долната част. Използвайте различни пароли за всеки сайт. Те трябва да бъдат възможно най-дълги и да съдържат комбинация от главни и малки букви, цифри, пунктуационни знаци и различни символи. Доверете се на проверен сайт, в който има публикувана информация за магазините, които участват в Черния петък.
Покупките
Много онлайн потребители биват измамени и не получават стоката, която са поръчали и заплатили предварително. Това е практика, при която най-често китайски търговци се прикриват чрез европейски интернет магазини и обявени цени в евро. За да не попаднете в подобен капан, е добре да направите следните няколко неща: Първо, по името на сайта може да видите кога и къде е регистриран. В повечето случаи сайтовете фантоми са регистрирани през последните 180 дни, което е сигурен знак за измама. Второ, проверете дали в сайта е посочена задължителната за търговеца информация – име на юридическо лице, адрес, телефон, а не само имейл адрес. Всички сайтове в ЕС са задължени да имат пълна информация за условия, доставка, право на връщане и връзка към онлайн платформата на ЕК за решаване на спорове. В случай, че регистрацията на самия домейн е в Индия или Китай, то най-вероятно и поръчаната от вас стока ще пристигне оттам, за което ще ви се наложи да заплатите допълнителни разходи като мита и такси. Трето, при пазаруване от таблет е по-сигурно да се използва приложение на доставчик, а не мобилен браузър.
Плащането
Проследявайте всичките си покупки, като след всяка направена поръчка разпечатайте разписката, потвърждението по имейл адреса и описанието на дадения продукт или стока, за да бъдете предварително подготвени в случай, че забележите нещо съмнително. Продължете да следите отблизо банковите си сметки и извлеченията от кредитните си карти, за да се уверите, че не се извършват други транзакции от тях. Πлaщaнeтo пpeз cиcтeми ĸaтo Раураl дaвa дoпълнитeлнa зaщитa в cлyчaй нa пpoблeм.
Правата ви
Прочетете внимателно общите условия на е-търговеца. Запознайте се с правилата зa вpъщaнe нa закупената cтoĸa и заплащането на тpaнcпopтнитe paзxoди. Не забравяйте, че имате право да върнете покупките в рамките на 14 дни, а в следващите 2 седмици търговецът трябва да ви възстанови парите.
Телекомуникациите – сагата продължава
Вече ви запознахме с основните претенции на потребителите към телекомуникационните оператори. В асоциацията продължават да постъпват оплаквания от „А1 България" EАД. Ощетени граждани твърдят, че в предлаганите пакети от услуги се включват услуги/приложения, с които те не са запознати детайлно. Едва когато дойде сметката за плащане се оказва, че потребителят плаща нещо, за което предварително не е бил ясно информиран. За да се откаже от тези услуги/приложения, той трябва да извърши конкретни действия или изричен отказ – обаждане на номер или изпращане на SMS с текст „STOP” и други подобни. За част от потребителите – особено за по-възрастните, това е допълнително неудобство и те се чувстват подведени и затруднени. Във връзка с това твърдим, че телекомуникационният оператор „А1 България" EАД прилага търговска практика, която по своя характер може да се квалифицира като нелоялна. Съгласно чл.68д от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) търговската практика е заблуждаваща и когато по някакъв начин заблуждава средния потребител. Съгласно чл.68е, ал.2 от ЗЗП заблуждаваща е и търговска практика, при която чрез премълчаване търговецът прикрива съществена информация или я предоставя по неясен или неразбираем начин.
Примери:
- предлагане на услугата Musicall, включваща възможността абонатът да ползва/зареди мелодия вместо стандартния сигнал „свободно”, който се чува при входящи обаждания към номера на абоната. Съгласно договора тази услуга е активирана автоматично на SIM карти и номера, с първоначално заредена мелодия и е включена в месечната абонаментна такса. В първия месец тази услуга е безплатна (тестови период), а от втория месец се начислява такса от 0,60 лв.
- предлагане на екстра дигитални услуги – с включен пакет за мобилна телевизия А1 Xplore TV Mini, като по своя характер това са допълнителни услуги, но те се активират автоматично с активиране на съответния тарифен план. Оказва се, че операторът предлага допълнителни услуги/приложения, които първоначално преминават през тестови период, след което, ако не бъде изключена изрично услугата, ще следва да се заплаща съответна такса. Потребителят може да не е наясно, че ползва тези услуги, доколкото това може да му убегне от вниманието, с оглед обема на договора и неговата сложност.
Подобни практики са порочни,
те ангажират средния потребител да загуби време, усилия и средства, за да се откаже от услуга, която предварително и автоматично е включена в основен пакет от услуги. Не на последно място, за по-възрастните потребители тя е практически неизползваема (поради ограничената функционалност на телефонните апарати). Така тези потребители са принудени да сключват договори за услуги, които никога не биха ползвали. Правилният подход би следвало да бъде – предоставяне на възможност за доброволно активиране, в случай, че потребителят реши, че има нужда и желае да ползва допълнителната услуга.
От мрежата
В портала за правни услуги Правата ми.бг Мила Станимирова споделя: „А1 предлага услуги през автоматично електронно меню на телефона си за контакти, но не дава никаква информация за тези услуги, нито цена или продължителност. Менюто е толкова сложно, че в крайна сметка заявих услуга, която не желаех. Потърсих оператор, който ми каза какви са условията за услугата, аз съответно отказах. След 2 седмици в сметката ми допълнителният пакет е отразен, при това на различна цена от предложената. Безуспешно оспорвам услугата“. Ето отговорът на адвокат Н. Митова: „Препоръчвам Ви да подадете писмено заявление в офис на “А1 България” за отказ от услугата с копие до КРС и КЗП“.
Какво се случва с личните данни?
Асоциацията за защита на личните данни направи анализ на приложението на GDPR и някои отклонения от нормативните изисквания. Ето какво се казва него:
Ако трябва да обобщим ситуацията, по-често се наблюдава нагласа в компаниите да спазват регулацията, но все още трябва да се полагат усилия откъм експертизата на служителите и разбирането на проблематиката от страна на висшия мениджмънт. Широко разпространено е схващането, че постигането на съответствие с регламента е еднократен акт - създават се едни политики и процедури, които се прибират в една папка и с това компанията смята, че е изпълнила изискванията на закона. В действителност това е непрекъснат процес, който трябва да се интегрира в дейността й. И да, ще коства усилия и ресурс, но те ще се отплатят. Компаниите, които нямат това разбиране, а действат ad hoc, случай по случай, често допускат грешки и се излагат на рискове. В цяла Европа, в това число и в България, вече има популярни казуси, някои от които с рекордни глоби по GDPR, достигащи десетки милиони. Глобите, обаче, са само един от рисковете и в никакъв случай не най-големият. Потенциалната загуба на доверие, която компаниите могат да претърпят, е нещо далеч по-страшно. За радост, все по-често в практиката си виждаме компании, които искат да правят нещата отговорно и правилно.
Мястото на мениджмънта
Там, където разбирането на висшето ръководство за важността на въпроса е ниско, рискът GDPR да не бъде приложен правилно и да остане неразбран от служителите е висок. Факт е, че всеобхватни регулации като GDPR стават допълнително бреме за бизнеса, защото той невинаги разполага с вътрешни, подготвени експерти. Затова стратегията на мениджмънта към решаването на този въпрос в много голяма степен предопределя и успеха. Срещаме компании, които имат вътрешен екип, но по важни въпроси търсят второ мнение от външен експерт. Има и такива, които изцяло са аутсорснали тази дейност. Тоест всяка компания избира кое е най-подходящото решение за нея и то е на висшия мениджмънт.
Появи се нова професия -
„длъжностно лице по защита на данните“. Тази длъжност остава все още недостатъчно разбрана. Част от компаниите възлагат функцията й на юриста, счетоводителя, специалиста по човешки ресурси и т.н., колкото да покажат, че такова лице е назначено, без реално да му съдействат и да го подпомагат. Международни изследвания сочат, че голяма част от пробивите в сигурността се дължат на незнание или невнимание от страна на служителите. Истината е, че недостатъчно добре подготвеният служител може да струва скъпо. Целта на Асоциацията е не само да бъдат по-добре защитени физическите лица и техните данни, но и да бъдем полезни на компаниите с опита и знанията, които имаме.
Пазарът в цифри
- Почти 32% от анкетираните българи твърдят, че имат просрочени ипотека, наем, комунални сметки или друг тип финансови задължения, сочат данните на Евростат за 2018 г.
- Спрямо година по-рано делът на хората със забавени плащания намалява с 1,4%.
- Единствено Гърция е пред нас по този показател, където 43% признават, че имат просрочени задължения. С близо 22% Кипър се нарежда на трета позиция.
Календар на потребителя
На 28 ноември в Споделено пространство Vitosha.Space на ул. „Екатерина Ненчева“ 3 в София се организира семинар на тема: „И-мейл маркетинг за начинаещи“.
На 28 и 29 ноември в изложбената зала на ЦУМ ще се проведе изложението „Зима 2019“ за екипировка и оборудване за планинските спортове.
На 29 ноември в Парк хотел Витоша в София ще се проведе семинар и обучение на тема: „Работа с жалби и рекламации от недоволни клиенти“.
|