Колко чист сладолед купуваме?
Нашето проучване установява наличие на колиформи в 73% и Escherichia сoli в 36% от насипните сладоледи!
През лятото консумацията на сладолед нараства многократно. Сладоледът в жегите е предпочитано удоволствие за хора от всички възрасти и най-вече за децата. На българския пазар присъстват десетки производители. В летния сезон много от тях откриват павилиони за продажба на насипен сладолед. Този вид ледено удоволствие е най-оборотен и заема значителен дял от търговския оборот.
Сладоледът обаче има и друга страна, за която малко хора се досещат. Продуктът съдържа концентрирани мазнини, протеини и въглехидрати, които са идеална среда за развитието на различни микроорганизми. На теория ниската отрицателна температура, при която се съхранява сладоледът, би трябвало да спира растежа на бактериите. За съжаление това не е достатъчно. В летните жеги, в обектите за продажба на насипен сладолед често ниско-температурният режим не се спазва, а постоянното нарушение на елементарни хигиенни правила води до замърсяване с бактерии. Повечето са безобидни, но има и видове, които могат да представляват съществен проблем за здравето на хората. От интерес са колиформите, които са общ индикатор за пропуски в хигиената и Escherichia coli. Този вид микробиологични анализи са стандартни и най-често използвани за тестване на храните. Присъствието на E. coli и колиформи е свидетелство за замърсяване на продукта, както и сигнал за повишен риск за наличие и на други, често по-опасни инфекциозни причинители.
- В САЩ за последните 10 години са установени 25 епидемии свързани с консумацията на сладолед. Заболелите са над 250, а смъртните случаи са 5, включително един причинен от шига токсин продуциращ щам на Escherichia coli.
- В България липсва статистика, както и каквито и да е било изследвания на хигиената на сладоледите.
От 11 търговски обекти в София закупихме чрез „таен клиент“ общо 11 проби сладолед, които занесохме в лаборатория за микробиологичен анализ. Допълнително тайният клиент описа видимият хигиенен статус и процедурите на опериране със сладоледа в съответния търговски обект.
Вижте пълните резултати от проучването на: https://aktivnipotrebiteli.bg
Ваканция с права
Миналата седмица ви представихме „Имаш право“ - кампания на Европейската комисия за повишаване информираността на европейските граждани за правата им като потребители. Тя се фокусира върху основни права за пакетни туристически услуги, достоверност на рекламата, продуктова безопасност, прозрачни и достъпни банкови услуги.
В разгара на летния сезон в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Според данни на НСИ броят на българите, пътуващи в чужбина, продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май пътуващите зад граница са били с 4.6% повече спрямо същия период на миналата година. Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма. Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите.
- Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна освен ако изрично не е предвидена такава възможност.
- Промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите същите права като при значителна промяна.
- При невъзможност за пътуване е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.
Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият запази транспорт и настаняване през различни доставчици, но втората резервация се случи в рамките на 24 часа след първата.
Повече за кампанията и потребителските права научете на: https://europa.eu/youreuright/home_bg
Решение в полза на потребителите
В свое Решение от 11.07.2019 г. по дело C-502/18 Съдът на ЕС постанови, че при директно свързани полети с начален пункт на излитане от държава членка, за които е била направена една-единствена резервация, опериращият въздушен превозвач, извършил първия полет, трябва да предостави обезщетение на пътниците, чийто втори полет, извършен от въздушен превозвач извън общността, е пристигнал с голямо закъснение.
Казусът
Чрез въздушен превозвач České aerolinie пътници са направили една единствена резервация за полет от Прага до Банкок през Абу Даби. Двата полета се извършват от различни превозвачи, които имат сключено споразумение помежду си. Вторият полет е изпълнен с голямо закъснение – повече от 8 часа. Пътниците се обръщат към първия превозвач České aerolinie с искане за обезщетение по реда на Регламент (ЕО) № 261/2004 за правата на пътниците във въздушния транспорт.
Думата на съда
Съдът на ЕС определя, че полет, който се състои от един или повече свързани полети, за които е направена една резервация, съставлява едно цяло за целите на правото на обезщетение на пътниците, предвидено в регламента. Тъй като České aerolinie е извършил полет в рамките на договора за превоз при свързани полети, сключен със засегнатите пътници, той е опериращият въздушен превозвач, пред който следва да се предявят претенциите за обезщетение. Опериращият въздушен превозвач по принцип дължи предвиденото в регламента обезщетение поради голямо закъснение при пристигането на директно свързан полет, независимо от факта, че голямото закъснение е настъпило при втория полет, за който е отговорен друг превозвач, с който обаче първият превозвач има споразумение за съвместно опериране.
Критиките вече дават резултат
Италианската фирма „Ferrero“ съобщи, че продуктът й Nutella е вече еднакъв навсякъде в ЕС и оплакванията на потребителите са взети под внимание. Това се случи след продължилата почти две години проверка за двойните стандарти в хранителните продукти и подозрението, че големите компании продават в Източна Европа стоки с по-ниско качество. Проверката започна след като първо в Братислава, а после в Прага, Варшава и София, заваляха обвинения, че продаваните на местните им пазари продукти се различават от аналозите си в Германия или Австрия. Например, Ferrero беше заподозряна, че слага по-малко какао в Nutella за Източна Европа, а Hipp - че продава бебешка храна с по-малко зеленчуци, но с 15% повече ориз.
Победа и при услугите
В резултат на преговорите между ЕК и Airbnb платформата е подобрила и изяснила напълно начина, по който представя офертите за настаняване на потребителите и тези оферти сега съответстват на стандартите, определени в правото на ЕС за защита на потребителите. Промените са в отговор на призива на ЕК и органите за защита на потребителите от 2018 г.:
- При търсения на жилищно настаняване с избрани дати потребителите вече виждат общата цена на страница с резултати, включително всички приложими задължителни данъци и такси (като например такси за обслужване, почистване и местни данъци). Понастоящем няма изненадващи задължителни такси, фигуриращи в страниците на по-късен етап;
- Airbnb ясно разграничава дали дадена оферта за настаняване е пусната на пазара от домакин, който е частно лице, или от професионалист;
- Airbnb предоставя на своя уебсайт леснодостъпна връзка към платформата за онлайн решаване на спорове и цялата необходима информация за уреждане на спорове.
Пазарът в цифри
- България е на пето място по икономически растеж сред 28-те държави членки от ЕС, по данни на Евростат.
- Страната ни е с увеличение на БВП през първото тримесечие на тази година с 1,2%.
- Пред нас в класацията са само Хърватия с ръст от 1,8%, следвана от Унгария и Полша с по 1,5 и Румъния с 1,3%.
- 19 от страните от еврозоната имат ръст от 0,2% на месечна база за периода септември – декември 2018 г. и 1,2% на годишна основа.
- Цялостният растеж на БВП в ЕС през първото тримесечие е 0,5% на тримесечна и 1,5% на годишна база.