Енергийният съюз: една осъществена визия
Европейската комисия е изпълнила стратегията си за изграждане на енергиен съюз, с който на европейските граждани се осигурява достъп на приемлива цена до стабилно, конкурентоспособно и устойчиво енергоснабдяване. В специален доклад се посочва: Европа вече е световен лидер в действията за приспособяване към изменението на климата. Благодарение на мерките през последните пет години ЕС постигна несъмнени успехи в прехода към чиста енергия, създаването на растеж и работни места и постигането на по-здравословна среда за гражданите.
Целите
С енергийния съюз не само се обновява европейската политика в областта на енергетиката и климата, а и в съответствие с ангажиментите, поети от ЕС с Парижкото споразумение, се дава тласък на прехода на ключови сектори на европейската икономика към чиста енергия, без при това да се пренебрегват социалните аспекти. Заместник-председателят на ЕК Марош Шефчович заяви: „Енергийният съюз е свидетелство за това на какво е способна Европа: да се справи с общи усилия с огромните предизвикателства, които енергийната сигурност и преходът към нов тип енергетика пораждат и които не могат да бъдат решени с национални мерки. Нито една държава членка не би могла да се справи с това самостоятелно. Настоящата нормативна уредба подкрепя инвестирането в иновативни технологии и решения. В стремежа си енергийният преход да принесе полза за всеки европейски гражданин предприехме и мерки, насочени към редица промишлени отрасли, сред които и производството на акумулаторни батерии. Сега е ред на всяка държава бързо да приеме национални мерки в областта на енергетиката, климата, мобилността и останалите свързани области, така че до средата на века Европа да бъде модел за постигането на неутралност по отношение на климата.“
Ефектите
Енергийният съюз води до по-стабилен вътрешен енергиен пазар и до по-висока енергийна сигурност за ЕС, тъй като позволява да се инвестира в нова интелигентна инфраструктура (включително в трансграничен мащаб), да се оптимизира пазарният механизъм и да се постигне основано на солидарността сътрудничество между държавите членки, така че да може да се реагира по-ефективно и ефикасно на евентуални кризи. С нормативното уреждане на енергийния съюз се подкрепят усилията на Европа за постигането на просперираща, модерна, конкурентоспособна и неутрална по отношение на климата икономика.
Как ще се финансират реформите в потреблението на енергия – четете в следващия ни брой.
Европейска алтернатива за по-добри пенсии
Вече ви съобщихме, че в началото на април Европейският парламент одобри правила за въвеждане на продукт за лично пенсионно осигуряване - Паневропейски пенсионен продукт (PEPP), със стандартни характеристики в целия ЕС. Личното пенсионно осигуряване е доброволно и допълва всичко, на което човек има право от държавната схема за пенсионно осигуряване, както и от вноските на работодатели. То може да донесе допълнителен доход при пенсиониране. В страните от ЕС има много подобни продукти, но условията по тях се различават значително. Общоевропейският продукт има за цел да предложи проста алтернатива с прозрачни такси, която може да бъде предлагана в различни страни, под надзора на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване.
Какви са предимствата и недостатъците на новата финансова услуга от гледна точка на интересите на българските потребители? Алтернатива ли е тя на нашите пенсионни фондове и какво да изберем? В поредица от материали ще ви представим коментара на д-р Любомир Христов - пpeдceдaтeл нa Упpaвитeлния cъвeт нa Инcтитyтa нa диплoмиpaнитe финaнcoви ĸoнcyлтaнти.
Въпросът за същността на продукта, неговите предимства и недостатъци, важи за тези български бъдещи пенсионери, които са разбрали, че пенсиите срещу задължителната пенсионна вноска у нас – независимо дали тя отива в НОИ или в универсален пенсионен фонд, няма да бъдат достатъчни. Тези хора, на които им остават 15, 20, 25 или повече години до пенсия, знаят, че трябва да направят нещо за себе си, за да си допълват пенсиите. Сега те имат възможността да внасят в доброволни пенсионни фондове в България, които обаче са неизгоден и неподходящ продукт за повечето хора. Така че новината, че има алтернатива - този РЕРР, сама по себе си е добра, защото ще им даде право на избор между два различни типа финансови продукти.
Какви са приликите на новия пенсионен продукт с доброволните пенсионни фондове?
Приликите са в това, се става дума за лична, доброволна вноска, която човек може да прави и в двата продукта. Той сам определя размера на вноската си, което също е обща черта. И евентуално, че ще допълва пенсията си. От гледна точка на интересите на българския потребител – инвеститор, общоевропейският пенсионен продукт за лично пенсионно осигуряване е в пряка конкуренция с доброволните пенсионни фондове в България.
В следващия брой очаквайте: Какви са разликите между новия пенсионен продукт и пенсионните фондове в България.
А ако имате въпроси за личната ви пенсия, пенсионните фондове в България и новия пенсионен продукт, д-р Христов ще ви отговори чрез нас. Пишете ни!
За повече прозрачност на цените
След като забрани нелоялните търговски практики и подобри сътрудничеството между производителите, Европейската комисия представи третия елемент за постигане на по-лоялни практики при веригата за доставки на храни чрез въвеждането на по-голяма прозрачност при обявяването на цените по протежение на цялата верига. Новото предложение изисква на всеки етап от веригата за доставки на храни, през който преминават продуктите на хранително-вкусовата промишленост, да се обявяват най-важните ценообразуващи елементи.
Разликите между покупните и продажните цени могат да предоставят информация за междинните разходи (като транспорт, застраховане, складиране и т.н.) между продавача и купувача. По-голямата прозрачност ще позволи да се взимат по-добри делови решения и ще подхранва доверието в лоялното ценообразуване на всеки етап на веригата за доставки на храни. Наличието на актуална и лесно достъпна информация за пазарната конюнктура също е от ключово значение за добрата конкурентоспособност на световния пазар.
Предложените мерки ще обхванат месото, яйцата, млечните продукти, плодовете и зеленчуците, полските култури, захарта и зехтина. Те са разработени въз основа на системите за събиране на данни и процедурите, които вече са въведени и използвани от операторите и държавите членки при докладването на пазарна информация на ЕК.
Пазарът в цифри