Защо зеленчуците трябва да се мият?
Нашият тест за замърсяване с бактерии и нитрати на листни зеленчуци установи наличие на нитрати в 17%, колиформи в 89% и Escherichia сoli в 61% от салатите!
В рамките на проучването измерихме количеството нитрати и присъствието на колиформи и E. coli бактерии в листни зеленчуци закупени от търговската мрежа, за да проверим до каква е замърсеността на предлаганите зеленчуци. От няколко големи търговски вериги и 4 общински пазара закупихме 18 продукта, от които 14 салати, включително 1 тип „Айсберг“, и 4 зелен лук. Зеленчуците са опаковани в пликове и доставени същия ден в лабораторията.
Резултатите
Изследването регистрира замърсяване с нитрати на 3 (17%) продукта (от 18), всичките марули. Две от тях са закупени от пазари и една от търговска верига. Максималното измерено количество на нитрати е 5 гр/кг. Това е малко над максимално допустимото и не представлява сериозен риск за здравето на потребителите. Въпреки това наднормени нитрати в 1 от 6 салати не трябва да се пренебрегва и се надяваме Агенцията по безопасност на храните да вземат реални мерки за контрол на този замърсител в търговската мрежа. В изследването са включени 18 продукта. При 16 (89%) от тях се откриват колиформи. При 11 (61%) се установяват и E. сoli . Всички зеленчуци с E. сoli са замърсени и с колиформи. В единствената салата тип „Айсберг“, която се продава в цяла опаковка не се откриват бактерии. Резултатът е много тревожен и показва, че пресните листни зеленчуци, независимо от обектите в които се продават, са с много висока честота на замърсяване с бактерии. Източник на колиформите обикновено е почвата и поливната вода. Присъствието им в марулите вероятно е в следствие на лошото почистване и недостатъчното измиване. За разлика от колиформите източник на E. сoli е фекално замърсяване. То може да стане от внасяне на органична тор, манипулации с замърсено оборудване или персонал, неправилно съхранение и др. Недостатъчното почистване и измиване подпомага развитието на бактериите и съответно повишава рисковете за потребителите. Повече за проучването и полезни съвети ще намерите на нашата Интернет страница.
Европейска алтернатива за по-добри пенсии Европейският парламент одобри на 4 април правила за въвеждане на продукт за лично пенсионно осигуряване - Паневропейски пенсионен продукт (PEPP),със стандартни характеристики в целия ЕС. Той ще се конкурира с националните алтернативи в областта на личното осигуряване и ще осигури по-голям избор за допълнителна пенсия. Предлага се истински общоевропейски продукт, който е прост, лесен и полезен за потребителите. Това е допълнителна опция, която не замества държавните схеми за публично осигуряване.
Какво представлява
Личното пенсионно осигуряване дава възможност на всеки един да заделя пари за пенсия. То е доброволно и допълва всичко, на което човек има право от държавната схема за пенсионно осигуряване, както и от вноските на работодатели. То може да донесе допълнителен доход при пенсиониране. Вноските, които всеки прави, са индивидуални и се инвестират във финансови инструменти.В страните от ЕС има много подобни продукти, но условията по тях се различават значително. Общоевропейският продукт има за цел да предложи проста алтернатива с прозрачни такси, която може да бъде предлагана в различни страни. Новите правила гарантират общоевропейски надзор от Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряванеипредлагат ясен комплект от информация и съвет за личния избор и очаквания резултат.Спестителите печелят и от това, че могат да отидат да работят в друга страна от ЕС и да продължат да заделят пари в същия продукт.
Факти в подкрепа • Според изследване на ЕК, активите под управление на пазара на личното пенсионно осигуряване могат да се утроят до 2,1 трлн. евро до 2030 г. • Спестителите ще могат да избират между различни опции за инвестиране на средствата според степента на риск, която са склонни да поемат. • Опцията по подразбиране ще бъде с максимална такса от 1% от акумулирания капитал на година. • Спестителите ще могат да се прехвърлят от един доставчик на продукта на друг.
Данъчно облагане ЕП предлага общоевропейският продукт за лично пенсионно осигуряване да получи преференциално данъчно облагане от държавите в ЕС, за да привлече потребители.Една от възможностите е всяка страна да осигури отделно от другите същото данъчно третиране на общоевропейския продукт като това на националните продукти. Друга опция е всички страни от ЕС да се договорят съвместно за специфични данъчни облекчения. Мнението на Европейската организация на потребителите Моник Гойенс - генерален директор на Европейската организация на потребителите (BEUC), заяви:„Пазарът на пенсиите е пълен със сложни продукти, при които доходността е силно занижена от такси. Създаването на този пенсионен продукт ще осигури на хората в цяла Европа възможност, която е едновременно интересна и проста.Надяваме се, че това ще подтикне доставчиците да предлагат по-рентабилни продукти, в интерес на потребителите." За да се гарантира, че продуктът наистина е изгоден за потребителите, BEUC смята, че както таксите, така и всички разходи, свързани с пенсионния продукт, следва да бъдат ограничени. Проучване на Forbrugerrådet Tænk (Датски съвет на потребителите) показва голямото въздействие, което таксите имат върху пенсиите на гражданите. Според проучването, разликата от само един процентен пункт в разходите за пенсионни спестявания на потребителя може да означава, че средният датски потребител ще трябва да остане още четири години на пазара на труда, за да може да получи същата пенсия. За да се гарантира, че този продукт е наистина рентабилен вариант за потребителите, BEUC препоръчва всички разходи, свързани с него, да имат горна граница, включително комисионата, заплатена от доставчика на продукта на бъдещите дистрибутори.
Великденски пазар
Въпреки постоянните съвети на експертите всяко домакинство и потребител да планират отрано големите покупки преди празниците, българинът традиционно ги оставя за последния момент. Но така той сам се превръща в потенциално потърпевш. Защо? Първо, защото в дните на големия пазар производителите и търговците по стар наш обичай изкарват често стоки със съмнително качество и произход. Второ, защото пак по същата традиция предпразничните цени се „надуват“, а не намаляват, за да стимулират по-големи покупки. Трето, защото на големите опашки човек не е склонен да търси информация, да чете етикетите или касовата бележка. Камо ли, да подава информация за нарушенията на пазара.
Нормите
Преди дни ЕП прие нови правила за защита на лицата и техните близки, подаващи сигнали за нарушения на законите на ЕС. Те обхващат голям брой области на правото на ЕС, вкл. безопасността на стоките и храните, изпирането на пари, защитата на данните, на финансовите интереси и околната среда. Държавите могат да разширят обхвата на правилата, като ЕК ги насърчава да създадат рамки за защита на лицата, сигнализиращи за нередности.
А ние готови ли сме
да се борим за правата си? В магазините рядко се чува някой потребител да реагира на нарушение, да пита защо не се спазват правилата или настоява за касова бележка. Например, през януари изтече срокът за продажбата на имитиращи храни, чието етикетиране не отговаря на Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, и които привличаха толкова много потребителски негативи. Ето няколко лесни въпроса: Опаковани ли са вече имитиращите продукти още в предприятието?; Продават ли се на отделни щандове или обособени места с надпис „Имитиращи продукти"?; На етикетите им пише ли четливо „Имитиращ продукт"? Кажете ни вие. И само млечните продукти ли са?
Светли празници
Всички чакаме с нетърпение Цветница, Велики петък и Възкресение Христово, за да се съберем с близките и приятелите си и споделим хубави мигове. Дали празниците ще бъдат не само с богати трапези, но и спокойни, безопасни и икономични, зависи от нас.
Пазарът в цифри
• По данни на НСИ през март потребителските цени са се повишили спрямо февруари с 0.1%, а спрямо март 2018 г. - с 3.6%. • Най-значително е поскъпването на транспортните услуги - с 2.3%. Храните, безалкохолните и алкохолни напитки, тютюневите изделия са поскъпнали с 0.2%. • Поевтинели са културните прояви и развлеченията - с 3.9%, облеклото и обувките - с 0.6%. • През март от храните най-много са поскъпнали зелето и пиперът - с 22 и 11.7%, картофите – с 11%. Поевтиняват: доматите - със 7.2%, краставиците - с 8%, листните зеленчуци - с 14.8%, кашкавалът - 1.4%, шоколадовите изделия - 1.8%. • При нехранителните стоки поскъпват дизеловото гориво - с 3.6%, бензинът А95H и А98Н - 3.7% и 4.5%, пропан-бутанът - 3.9%. По-евтини са пакетите за почивка и туризъм - с 8.1%, мобилните телефонни апарати - 3.1%, и телевизорите - 2.1%.
Календар на потребителя
• От 15 април до 1 юни се провежда онлайн конкурс за млади предприемачи – ученици от горния курс, на тема „Имам бизнес идея!“, свързана с европейската интеграция. Повече информация – на https://www.eufunds.bg • На 24 април в Бизнес център „Доверие“ на ул. „Тинтява“ 13 ще се проведе семинар на тема"Новата правна уредба в областта на защитата на личните данни. Актуална практика на КЗЛД, насоки за приложението на GDPR". • На 15 май в Споделеното пространство „Vitosha.Space“ на ул. „Ек. Ненчева“ 3, се организира еднодневен курс „Защита на сайт от хакери“.
|