Офанзива срещу „палмата“
След дългогодишен натиск от потребителските организации масовото шествие на палмовото масло в търговските обекти може да отиде в историята. На 9 юли 2018 г. с ПМС 135 се измени и допълни Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти. От 19 юли 2018 г. производителите на мляко и млечни продукти и тези, които разфасоват и преопаковат мляко и млечни продукти, не могат да извършват дейностите в един общ обект, в който се работи с имитиращи продукти. Произведените имитиращи храни, чието етикетиране не отговаря на изискванията, могат да се предлагат на пазара до изчерпване на наличните количества, но не по-късно от 14 януари 2019 г. Сега на ход са потребителите, за да се научат и разграничават истинските продукти от ментетата.
Вашите права
- Имитиращите продукти трябва да са опаковани в потребителски опаковки още в предприятието и с тях да се предлагат в търговската мрежа.
- Те могат да се продават само на отделни щандове или обособени места с надпис „Имитиращи продукти", на които не се предлагат млечни продукти.
- На етикетите им до наименованието на продукта задължително трябва да се посочва с четлив шрифт „Имитиращ продукт" и ясно да е обозначена съставката, която е използвана като частичен или пълен заместител на млякото.
Нашето участие и коментар
Асоциация „Активни потребители“ бе сред инициаторите на борбата срещу имитациите. Тестовете на млечни продукти през годините разкриха измамата срещу потребителите и допринесоха за промяната на условията за тяхното производство и продажба.
За съжаление, сега големият въпрос остава - кога имитиращите продукти ще бъдат прогонени и от ресторантите и столовете в училища и детски градини. Засега никой, освен нас не отваря дума по темата.
Автобусни неволи
През миналата седмица български граждани, пътуващи за Франция, се оплакаха, че са били принудени да чакат 17 часа на бензиностанция, тъй като автобусът им се развалил. Изпратеният на помощ втори автобус бил без отопление. Маршрутът на пътуването не е спазен. Трябва да знаете, че ЕС прилага много стриктни правила за защита и при пътуването с автобус, както на близки, така и на далечни разстояния – над 250 км.
Вашите права
- Ако мястото ви в автобуса е дублирано, пътуването е отменено или закъснее с повече от 2 часа, превозвачът е длъжен да ви възстанови заплатената сума или да ви превози по друг начин до крайната точка. В случай че не ви даде този избор, освен възстановяване на стойността на билета ви дължи и обезщетение на стойност 50% от цената му. Срокът за връщане на сумата е 14 дни от подаването на искането за възстановяване.
- Превозвачът или съответните служители на автогарата имат задължение в случай на закъснения или отмяна на пътувания да информират пътниците своевременно, но не по-късно от 30 минути след първоначално предвидения час за заминаване.
- Ако закъснението е повече от 90 минути, превозвачът трябва да предложи на пътника безплатно закуски, храна и напитки, а при по-дълъг престой да му осигури и нощувка в хотел.
Повече информация за вашите права при пътуване с автобус ще намерите на aktivnipotrebiteli.bg.
Защита на личните данни
В последното десетилетие се наблюдава значително нарастване на обмена и на събирането на лични данни. Това поставя нови предизвикателства пред защитата на личната информация. Общият регламент за защита на личните данни (GDPR), в сила от 25.05.2018 г., въвежда различни права за потребителите. В поредица от материали ви запознаваме с тях.
Какво са личните данни?
Те са всяка информация, с която може да се идентифицира едно физическо лице. Отделни данни, които събрани заедно могат да идентифицират конкретно лице, също представляват лични данни. Например: собствено име и фамилия, пол, дата и място на раждане, ЕГН, домашен адрес, имейл адрес, номер на картата за самоличност/паспорт, банкови данни, снимка и др. Има и друг тип - т. нар. чувствителни лични данни, разкриващи етнически или расов произход, здравно състояние, политически, философски и религиозни убеждения, сексуална ориентация, членство в професионална организация, биометрични и генетични данни и други.
Общият регламент GDPR ви дава право:
- да бъдете информиран по лесен и разбираем начин как данните ви се използват
- на достъп до собствените ви лични данни
- да коригирате данните си, ако откриете грешки
- да изтеглите личните си данни и да ги използвате по свое усмотрение
- да поискате изтриване на личните си данни
- да бъдете информирани, ако личните ви данни са загубени или са обект на кражба.
Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:
https://www.tvoitedanni.eu/
2019-та: къде сме ние?
По традиция на границата на две години се правят анализи и класации по различни показатели, които засягат обществения живот на държавите. Къде сме ние?
Движение напред
България запазва позициите си в „Индекса на икономическата свобода“ на Фондация
„Херитидж“ и списание „Уолстрийт джърнъл“ и повишава мястото си с две позиции до 46-то в индекса на „Икономическа свобода по света” на канадския институт „Фрейзър”. Положителни са тенденциите в „Индекса за готовност за е-правителство“ и в „Индекса на човешко развитие“ на ООН, при които имаме ръст с пет позиции, съответно от 52-ро място до 47-мо и от 56-то място до 51-во. С 22 места се изкачва България по отношение на „Индекса на право на собственост“ – до 63-то място при 85-то през 2017 г. В „Индекса на логистичните услуги“ на Световната банка се изкачваме с 20 позиции, а Центърът за екологично право и политика на Йейл ни „повдигна“ с 3 позиции. България е на 19-о място в глобалния паспортен индекс, т.е. можем да пътуваме в 169 държави по света без визи.
Движение назад
Не по всички показатели страната ни се развива възходящо. В анализа на Световната банка за правене на бизнес падаме с 9 позиции надолу, докато в същото време Китай, която в класацията през 2018 г. е с 28 позиции зад нас, се издига с 32 позиции до 46-то място. Имаме слаб напредък с 2 места нагоре в „Индекса на световна цифрова конкурентоспособност“, достигайки 43-та позиция. В него основните индикатори са знания, технологии и бъдеща готовност.
Пазарът в цифри
- От направени 315 хил.жилищни влога, досега са обезщетени 110-112 хил. семейства с между една и осем стотинки за лихвоточка.
- Очаква се до края на тази година на притежателите на лихвоточки, които са внесли документи в съответните служби до 30.11.2016 г., да се изплатят близо 12 млн. лева.
- В НС трябва да се гласува на второ четене законопроект за обезщетение на собствениците на лихвоточки.
Календар на потребителя
Гражданите ще подават годишни декларации за облагане на доходите по електронен път или в офисите на НАП след 10 януари.
Търговците, вкл. физическите лица, които използват собствени, наети електронни магазини или публично достъпни онлайн платформи за продажби са длъжни да подадат информация за тях до НАП до 29 март 2019 г. Това не важи за продажбата на лични вещи. Информацията се подава само по електронен път, като е необходим електронен подпис.
Допълнителна информация за данъчните и осигурителните изисквания през 2019 г. ще получите на телефона на Информационния център на НАП: 0700 18 700.