Опасен спанак без име
На 7 ноември БАБХ спря разпространението на опасен спанак от търговската мрежа, за който имаше сигнали и сериозни съмнения, че съдържа примеси от опасния плевел татул (потенциално отровен за човека). След получени два сигнала от Търговище и Костинброд на 5 ноември БАБХ е предприела ефективни действия за спиране и изтегляне на засегнатите партиди от пазара, но както знаем никой контролен орган в света не е в състояние да спре вече продаденото. Затова в такива случаи се предоставя информация на потребителите чрез медиите, за да се намали рискът от консумация на опасна храна до възможния минимум. В този случай Агенцията ни съобщи, че става въпрос за пакетирани листа от спанак от по 500 гр., сорт Горила, произведен в област Пловдив и отправи призив към гражданите, да не го консумират и да го върнат в търговския обект. Резонно възниква въпросът, това достатъчно ли е за потребителите, да се ориентират или трябваше да видят името и снимки на продукта.
На пръв поглед добре свършената работа от Агенцията, обаче, трябва да разпали дебат за това, трябва ли да се съобщават имената на производителите, когато е застрашено общественото здраве.
НАШИЯТ КОМЕНТАР
Когато има и най-малка опасност за човешкото здраве, имената на производители и/или търговци задължително трябва да се съобщават, за да могат тези, които вече са закупили опасен продукт, да бъдат информирани и да могат да се предпазят. Недостатъчната информация само засилва страховете и на практика спира консумацията на всички сходни продукти, от което ощетени са и потребителите и производителите.
„Е“като риск
В отговор на нарастващите притеснения в обществото поради редовната консумация на преработени храни, Френската потребителска асоциация „L’UFC-Que Choisir“ направи независима оценка на 300 разрешени хранителни добавки и опасностите, които крият за човешкото здраве. Проучването се основава на най-съвременните научни изследвания от международно признати органи като Европейски орган за безопасност на храните, Световната здравна организация към ООН и Международната агенция за изследване на рака. Предвид обезпокоителните резултати, френската потребителска асоциация призовава европейските власти спешно да преразгледат регламентите за хранителните добавки. Френските експерти ги разделят на две категории: приемливи и рискови за здравето.
Рискови добавки
Повече от ¼ или около 87 от изследваните добавки се оказват рискови. Сред тях са нитратите и нитритите (E249, E250, E251 и E252). Използват се за консервиране на месни продукти и като подобрители и фиксатори на цвета на колбаси, наденици, пушено месо и др. Срещат се също и в производството на някои сирена. Приемът на голямо количество такива хранителни добавки би могъл да предизвика рак на червата.
Карамелените оцветители
Е150/с/ и Е150/d/ се употребяват широко в хранително-вкусовата промишленост – в производството на бисквити, крекери, вафли, кексове, кола, шоколад, конфитюри и др. Предполага се, че те имат токсично въздействие и водят до рак.
Оцветителите
Е102, Е104, Е110, Е122, Е124 и Е129 се използват често в производството на сладкарски изделия. Те могат да доведат до хиперактивност.
Рисковите хранителни добавки са в центъра на вниманието на асоциация „Активни потребители“ от създаването й. За повече информация следете http://aktivnipotrebiteli.bg/.
Легалната измама
Предлагаме ви поредица от материали, разкриващи планираното остаряване на стоките - в ущърб на потребителите и таен двигател на консуматорското общество.
Защо е нужно?
Планираното остаряване влияе върху живота ни още от 20-те години, когато производителите започват да съкращават живота на продуктите, за да увеличат продажбите си. Електрическата крушка е негова първа жертва. През 1925г. се създава "Комитет за хиляда часа издръжливост", имащ за цел технически да ограничи полезната работа на крушките. 80г. по-късно Хелмут Хоге - берлински историк, открива доказателства за действията на комитета сред документи на фирми като "Филипс" в Холандия, "Осрам" в Германия и "Лампарас Зета" в Испания. Колкото повече планираното остаряване набира скорост, полезното действие на лампите намалява. През 40-те години картелът постига целта си: една крушка издържа вместо 2500, само 1000 часа. През следващите десетилетия се патентоват десетки нови лампи, включително и една, чиято издръжливост е 100 хиляди часа, но нито една от тях не излиза на пазара.
Кого обслужва?
Планираното остаряване се свързва със зараждането на индустриалната революция. С новите машини стоките стават все по-евтини и това е страхотно за потребителите, но те не успяват да следват ритъма на машините, които произвеждат твърде много. Още през 1928г. едно прочуто рекламно списание предупреждава: "Стоките, които не се чупят, са трагедия за търговията." С масовата продукция цените спадат все повече и стоките стават лесно достъпни. Хората често започват да пазаруват за удоволствие, а не от нужда. Икономиката бързо расте. 20години по-късно, през 50-те, планираното остаряване възкръсва, но с една основна разлика: вече не става дума консуматорът да се задължи, а да се съблазни. "Планирано остаряване - желанието на консуматора да притежава нещо ново преди да има наистина нужда от него!"- казва Брукс Стивънс, негов апостол в следвоенен САЩ. Той създава от кухненски уреди до автомобили, винаги с планирано остаряване. Целта е да се формира консуматор, който след време да е недоволен от продукта, който използва, да го продаде за втора употреба и си купи нов, по-модерен. Дизайнът и рекламата съблазняват потребителя да търси винаги последния модел. Американският начин на живот през 50-те поставя основите на днешното консуматорско общество.
Добрите практики
Вече ви запознахме с новата стратегия на ЕК за кръгова биоикономика, чиято цел е суровините да се използват най-ефективно. За радост вече има фирми, които показват, че това е постижимо.
„Екопак България“ инвестира в първото у нас съоръжение за сортиране по цвят и рециклиране на стъклени опаковки. Капацитетът му е 100 тона на ден. В инсталацията са инвестирани 2.5 млн. лева и се внедрени иновативни технологии от водещите европейски компании. Полученото вторично стъкло е готово за повторно използване в производството и осигурява намаляване на изхвърленото стъкло в депата и нуждата от нови ресурси. Стъклото може да се рециклира безкрайно без да губи свойствата си. Пакетът за кръгова икономика на ЕК изисква рециклиране на стъклото на 75% до 2025 г.
Сръбската фирма „Фепло“ произвежда водоустойчиви еко-дъски от рециклирани кутии за напитки, така наречените тетра опаковки. Новата технология не използва лепила, добавки и формалдехид. За получаването на 2.5 кв. м еко-дъски се използват 20 кг опаковки. Само в Сърбия на година се произвеждат 12 хил. тона такива опаковки.
Моливи от… кафе. Това не е фантастика, а ново производство на хърватската фирма „Фабула С“. Моливите се произвеждат от рециклирани органични отпадъци от кафе, чай и цветя. Но те не само са ново изделие с определени свойства, но могат да служат като тор за отглеждане на нови растения. Моливът е плод на кръгово проектиране, което е спечелило престижна награда за зелена икономика в Милано.
Нова гражданска инициатива за етикетите
Европейската комисия взе решение да регистрира европейска гражданска инициатива, озаглавена „Задължително етикетиране на храните като подходящи за невегетарианци, вегетарианци или вегани“.Регистрацията й ще се осъществи на 12 ноември 2018 г. От този момент започва да тече едногодишен срок, в който организаторите могат да събират подписи в нейна подкрепа. Ако в рамките на една година инициативата получи един милион изявления за подкрепа от поддръжници от най-малко седем различни държави от ЕС, Комисията ще трябва да реагира в срок от три месеца - да реши да предприеме или не действия във връзка с искането, като и в двата случая трябва да се обоснове.
Пазарът в цифри
- 80 милиона европейци нямат цифрови умения.
- В следващия програмен период ЕК е предвидила 9 млрд. евро за програми, свързани с единния цифров пазар.
- 700 млн. евро са за развитието на специалисти с високи цифрови умения.
- 2 млрд. евро - за киберсигурност и защита на личните данни.
Календар на потребителя
На 15 и 16 ноември в зала 6 на НДК Национално сдружение „Недвижими имоти“организира международен форум за новите стратегии и програми за жилищни политики и управление на земя под наслов „Моят град, моят дом, моят бизнес“.
На 23 ноември Black Friday се завръща. Преди големия предпразничен пазар търговците ще предложат широк асортимент от стоки с намаления до 90%.
На 29 и 30 ноември в Голямата зала на Институтаза икономически изследвания на БАН ще се проведе научната конференция
„Икономическо развитие и политики: реалност и перспективи”.