Победа за потребителите
Европейският парламент гласува Доклада за двойните стандарти в единния пазар, който обхваща не само храните, но и редица нехранителни стоки като козметика, тоалетни принадлежности и продукти за бебета. Това стана благодарение и на нашето участие, след като България, Румъния, Словения, Хърватия, Чешката република, Полша, Унгария и Словакия подписаха Обща позиция по Предложението за директива на ЕП и на Съвета относно нелоялните търговски практики по веригата за доставка на храни. В доклада се призовават производителите и търговците на дребно да дадат възможност на европейските потребители за достъп до продукти със същото качество на целия единен пазар, да се въведе лого върху опаковките, което да показва, че съдържанието и качеството на продуктите от една и съща марка са еднакви в различните държави членки.
Отговорностите на всяка държава
ЕП е убеден, че потребителските организации биха могли да дадат значителен принос за решаването на проблема с двойното качество и призовава ЕК и държавите членки да увеличат подкрепата си за националните организации на потребителите чрез финансови и правни механизми, за да могат те да изграждат капацитет, дейности по изпитване, сравнителни тестове и, заедно с компетентните органи, да проследяват и излагат на показ случаите на отклонения, засилен трансграничен обмен на информация между сдружения на потребители.
Държавите членки следва да гарантират, че компетентните национални органи притежават адекватен технически, финансов и човешки капацитет, за да осигурят ефективно правоприлагане; да предоставят на потребителите пространство за подаване на жалби и последващото им разследване и да ги информират във възможно най-голяма степен за техните права и възможности по отношение на прилагането на съществуващото законодателство и задълженията на търговците да ги информират относно състава и, когато е приложимо, произхода на продуктите.
ЕК трябва да набележи съществуващите национални стандарти за хранителни и нехранителни стоки в ЕС и да оцени тяхното значение за случаите на двойно качество в единния пазар. Националните органи за безопасност на храните да установяват за всеки случай поотделно дали предполагаемите дискриминационни практики са наистина незаконни, тъй като някои разлики в качеството се дължат на неприлагане на законодателството на ЕС.
ЕП призовава е за спешно разработване на механизми на равнище ЕС в специализиран център за мониторинг и надзор, при минимална бюрокрация, който да следи за състава и пропорционалното използване на съставки в идентично маркови и опаковани хранителни продукти и да оценява сравнителните лабораторни анализи за идентифициране на тези нелоялни търговски практики в търговията с хранителни продукти.
Парламентът подкрепя предложението на ЕК за „Нов търговски механизъм за потребителите”, в което е предвидено да се реши проблемът с различното качество на продуктите чрез изменение на член 6 от Директивата за нелоялни търговски практики, за да се посочи като подвеждаща търговска практика предлагането на продукт като идентичен на същия продукт, но с разлики в състава или характеристиките.
Съдът на ЕС защити правата на пътниците
Съдът на ЕС разгледа казус на ощетени потребители и неговото решение може да помогне на много пътници в идентична ситуация.
Какъв е проблемът?
Г-н Harms закупува на интернет страницата opodo.de билети за себе си и своето семейство за полет от Хамбург (Германия) до Фаро (Португалия). Тъй като полетът е отменен, семейството иска от авиокомпанията да му възстанови 1 108,88 евро — цената, която е платило за билетите. Компанията се съгласява да възстанови сумата, която е получила от Opodo, но без неговата комисиона от 77 евро. Сезираният със спора Районен съд в Хамбург иска Съдът на ЕС да тълкува в този контекст регламента за правата на пътниците във въздушния транспорт: дали цената на билета, която следва да се вземе предвид, за да се определи подлежащата на възстановяване сума, дължима от въздушния превозвач на пътник при отмяна на полет, включва разликата между платената от пътника сума и сумата, получена от въздушния превозвач като комисиона, събирана от посредник между двете лица.
Решението на казуса
В своето постановено решение Съдът на ЕС отговаря положително на този въпрос, освен ако посочената комисиона е определена без знанието на въздушния превозвач, като това обстоятелство следва да се провери от националната юрисдикция.
Нови права за пациентите
Здравната каса въведе нова услуга за пациентите. Хората от 65 до 69 години имат правото на цялостна зъбна протеза. Услугата е експериментална и ще продължи до април следващата година. В хода на работата ще стане ясно дали ще последва предоговаряне и увеличаване на възрастовата граница за ползване на това право.
Тази новина провокира наши читатели да ни попитат: Какво покрива през 2018 г. Здравната каса по отношение на денталните услуги? Като здравноосигурен пациент над 18-годишна възраст имате право на следния пакет първична дентална помощ за 2018 г.:
- обстоен преглед със снемане на зъбен статус, за който трябва да доплатите 1.80 лв.;
- до три лечебни дейности, които могат да бъдат: обтурация с амалгама или химичен композит, за която трябва да доплатите 4.00 лв.; екстракция на постоянен зъб с анестезия, за която трябва да доплатите 4.00 лв.
- специализирана хирургична извънболнична дентална помощ, частично заплащана от НЗОК: специализиран обстоен преглед, при който пациентът доплаща 1,80 лв.; инцизия в съединителнотъканни ложи с анестезия – доплаща се 7,50 лв.; екстракция на дълбоко фрактуриран или дълбоко разрушен зъб с включена анестезия - доплаща се 13,50 лв.; контролен преглед след някоя от горните две дейности, за който се доплаща 0.80 лв. от пациента.
Здравноосигуреният заплаща и потребителска такса от 2.90 лв. за всяко посещение при лекаря, освен ако не е освободен от нея (съгласно чл.37 от Закона за здравното осигуряване). Националният рамков договор за денталните дейности за 2018 г. между Националната здравноосигурителна каса и Българския зъболекарски съюз е публикуван на сайта на НЗОК.
Банковите карти настъпват
Ново проучване на ВИЗА показва, че все повече български потребители предпочитат електронните разплащания. Положителните нагласи към плащанията на POS терминал са се повишили, като всички негативни мнения (няма достатъчно POS терминали, не винаги работят, операциите са бавни и се изисква подпис) бележат спад.
Предимствата
- За потребителите те са: скорост, сигурност и удобство.
- За икономиката: намаляване на корупцията, повишаване на прозрачността и събираемостта на данъците.
Резултатите от данъчната кампания през 2018 г. сочат, че 19% от българите са платили своите данъци онлайн, а 18% чрез банков превод, срещу 13% през 2017 г.
Профил на потребителите
- Потребителите, които плащат по банков път са предимно мъже (79%) на възраст 36-45 години (37%), живеещи в страната (54%), със среден доход от 801-1400 лв. (46%).
- Плащащите онлайн данъци са също повечето мъже (61%), от София (59%), с доходи над 700 лв. (57%).
Резултатите сочат, че 72% от анкетираните биха използвали банкова карта вместо пари в брой, ако имат тази възможност. През 2014 г. такава нагласа са имали 41% от анкетираните, 61% през 2015 г., 64% през 2016 г. и 66% през 2017 г. 73% от всички анкетирани заявяват, че се интересуват от новите начини на плащане, включително за годишните си данъчни задължения.
Пазарът в цифри
- Средният дълг на домакинствата пада под средната за страната работна заплата, по данни на Асоциацията на колекторските агенции в България.
- През 2017 г. дългът средно е 775 лв. при 912 лв. през 2016 г.
- Клиентите често пропускат вноски от невнимание и след това бързо излизат от просрочие, коментират от АКАБГ.
- Най-големият дял на задълженията е към банките - 42%, следван от бързите кредити - 30%, и телекомуникационните компании - 25%.