Идва ли краят на палмовото сирене?
Очаква се от средата на юли да влезе в сила новата Наредба за млечните продукти, която изисква кашкавалът, бялото саламурено сирене и киселото мляко да се произвеждат само и единствено с млечни суровини. По този начин се затяга режимът към имитиращите продукти - те няма да могат да се наричат "млечни" и се забранява предлагането им насипно (т.е. само предварително опаковани, на отделни щандове). Припомняме, че преди около месец бяха предложени и други ограничения, а именно - в едно и също предприятие да не могат да се произвеждат и млечни, и имитиращи продукти.
Нашият коментар:
Приветстваме новите решения на принципа "по-добре късно, отколкото никога", но смятаме, че ефектът от промените ще бъде силно ограничен в рамките на търговските вериги. Какво ще стане със влаганото "сирене" в традиционната баничка и шопската салата в ресторантите, какво ще ни сервират в детски градини, училищни столове, хотели, болници и др. Нека не се заблуждаваме - предстои ни да изядем хиляди тонове имитиращи продукти, без да подозираме.
Не е случаен тонът на тонът на загрижени потребители: „Защо само в млечните продукти? Няма какво сладко нещо да купиш на децата без палмово масло. Отровихме ги. Как да обясниш на малкото дете, че това е вредно? Много производители упражняват геноцид над пазара“.
Напишете ни и вие вашето мнение.
Вашите права и личните данни
В няколко поредни броя на бюлетина ви запознаваме с новия Регламент за защита на личните данни на ЕС, известен още като GDPR.
Какво да направите, ако вашите права са нарушени?
• Можете да подадете жалба в националния си орган за защита на данни или да се обърнете към съда. Можете също да поискате потребителска група да направи това от ваше име.
• Можете да поискате обезщетение за материални или нематериални нанесени щети. Например, могат да възникнат материални щети, ако хотелът не защитава адекватно данните за кредитната ви карта. Нематериална щета може да настъпи при неправомерно разкриване на чувствителни медицински данни за вас и др.
• Дружествата, нарушили правата ви, подлежат на санкции до 20 милиона евро или 4% от годишния им оборот.
Как компаниите печелят от вашите данни?
Онлайн гиганти, като Facebook и Google, печелят пари, като продават лични данни на рекламодатели и други организации, които имат интерес да ви показват насочени реклами. За да направят това, те проследяват всичко, което потребителите четат и правят в мрежата или на свои собствени платформи. Вероятно е те да следят движенията ви онлайн, дори и да не сте регистриран потребител на техните услуги. Брокери на данни и рекламни технологични компании - като например, Axiom, Criteo и Experian, дори не са добре известни сред потребителите. Те работят предимно зад кулисите, без да се обръщат директно към потребителите, и печелят пари от продажбата на данни за вас и предоставяне на рекламни средства на търговците. Това може да стане по всяко време и на всяко устройство, което използвате.
„Златните“ ментета
Oт фалшификати на стоки всеки българин губи по 150 лева на година, сочат данните на Службата на ЕС за интелектуална собственост EUIPO.
Статистиката
- 60 млрд. евро е годишната загуба от ментета на стоки в ЕС.
- В България се губят 19,8% от директните продажби годишно, което се равнява на 552 млн. евро (1,1 милиарда лева).
- Заради ментетата в производството на стоки в ЕС се губят директно 434 000 работни места.
- Най-много ментета се откриват от EUIPO в 13 сектора: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности, спортни стоки, играчки и игри, бижутерия и часовници, ръчни чанти и багаж, музикални записи, спиртни напитки и вина, фармацевтични продукти, пестициди, смартфони, батерии и гуми.
През последните 5 години EUIPO следи загубите от фалшифицирането в отрасли, за които е известно, че са уязвими по отношение на нарушени права на интелектуална собственост.
На сайта на Асоциация „Активни потребители“ http://aktivnipotrebiteli.bg можете да видите тестовете на популярни стоки и да се информирате за стоките-ментета.
Пазарът в цифри
- Делът на подправените километражи е между 5 и 12% при препродаваните употребявани автомобили в една държава от ЕС и между 30 и 50% при продажби през граница.
- 163 уебсайта от общо 207 проверени, предлагащи стационарни или мобилни телефонни услуги, интернет, видео и аудио стрийминг, са нарушили законодателството на ЕС за защита на потребителите, сочи проучване на ЕК.
- Отпуснатите кредити за домакинствата през първото тримесечие на т. г. са нараснали с 346 млн. лв. до 19,97 млрд. лв., съобщи БНБ.
- Средният дълг на домакинствата е спаднал под средната за страната работна заплата. Така дългът през 2017 г. е средно 775 лв. при 912 лв. през 2016 г. Най-големият дял на задълженията е към банките - 42%, следван от бързите кредити - 30%, и към телекомуникационните компании - 25%.
Календар на потребителя
На 17 юни от 11 до 13 часа на пл. “Ал. Невски” в София фондация „Лале“ и Столична община организират Ден на бащата с демонстрация на пожарни коли, полицейски автомобили, джипове и мотори, авариен автомобил и свободни разговори с пожарникари, спасители и полицаи. Деца от всички възрасти и техните бащи, батковци и дядовци ще могат да разгледат пожарна и полицейска техника.
На 21 юни Асоциация "Активни потребители" организира кръгла маса на тема - "Автомобилите и чистият въздух" в Пресклуб БТА София. Входът е свободен.
До 26 юни български граждани могат да кандидатстват за специален безплатен билет за обиколка на Европа с влак. Право на участие в новата инициатива на ЕС DiscoverEU имат младежи на възраст 18 години, а пътуването ще се осъществи това лято - от юли до края на октомври. Кой може да кандидатства и как – прочетете на сайта https://europa.eu/youth/discovereu_bg
До 30 юни продължава изложението Flower Power, в което 20 наши дизайнери интерпретират флоралната тема в дрехи и аксесоари. Можете да ги видите в шоурума на ул. „Иван Асен“ 22 в столицата, а и да получите подарък от организаторите.