Тест
ПРОУЧВАНЕ Процедури за жалби в банките
Когато имаме проблем с банка, трябва да познаваме правата си и процедурите, по които можем да отправим жалба до съответната финансова институция. А познаваме ли ги?
Според Закона за потребителския кредит, всяко лице, предоставящо потребителски кредит, е длъжно в рамките на вътрешните правила за осъществяване на своята дейност да предвиди процедура за подаване на възражения, решаване на спорове и определяне на обезщетения във връзка с жалби на потребители, свързани с предоставянето на потребителски кредити, и да предоставят информация на потребителите за това.
Законът не е предвидил по детайлни изисквания, но според препоръка на Световната банка всяка банка трябва да има писмени процедури за жалби, които трябва да прилагат поне някои основни изисквания:
- да имат нарочна контактна точка за приемане и разглеждане на жалби от потребителите;
- резюме на процедурата в рамките на общите условия на банката с референция, къде може да се намери пълната процедура;
- банката трябва да предоставя регулярно информация за прогреса на жалбата през разумни периоди от време;
- в рамките на няколко дни от завършване на процедурата, банката трябва да информира жалбоподателя писмено за изхода от разследването и където е необходимо да предложи условия за споразумение;
- Банката трябва да поддържа актуален регистър на получените жалби и предприетите мерки.
Удачно е всяка банка да има ред и процедура за подаване на жалби, тъй като това е от полза и за потребителите, и за самата банка. Чрез тези процедури се спестяват както средства, така и време, защото те са първият филтър при решаването на възникнали проблеми и спорове между страните, поради липсата на финансов омбудсман или негов аналог за тези въпроси. Това особено помага на банките, за да избегнат преминаването на проблема в следващите етапи при споровете като например решаване на спора чрез съд, което е негативна реклама за финансовата институция. Тези процедури също помагат за подобряване на качеството на предлаганите услуги.
За да проследим как банките са се отнесли към тези въпроси се поставихме в ролята на потребител, който търси информация чрез Интернет страницата на дадена банка, за да се запознае с условията за подаване на жалба към съответната банка. При изследването разделихме условно критериите на две големи групи:
Достъпност на процедурата
Тя включва следните показатели: има ли връзка от страницата с предложение за кредит ; брой кликове от началната страница; процедурата в какъв формат е; намира ли се с вградена търсачка на сайта на банката; индексирана ли е от Google.
Качество на процедурата
Тя обхваща показатели като: има ли специализирано звено за жалби; има ли образци за жалба, споразумение и т.н.; разбираем ли е езикът в общите условия; ясно ли са оповестени координатите за подаване на възражение, жалба и други; какви са формите за подаване на жалба; какво е времето за отговор;има ли статистика за жалби.
Групата показатели оценяващи достъпността на информацията показва степента на откриваемост на информацията за самата процедура. Известно е, че не потребителите нямат еднакви възможности и познания за търсене в Интернет. Следователно, колкото по-лесно откриваема е тази информация, толкова по-достъпна е тя. За жалост има случаи, в които намирането на тази информация е изключително трудно и това поставя предизвикателство пред съществена част от търговските банки у нас.
Има ли връзка от страницата с предложение за кредит?
Когато има предоставена директна връзка от страницата с предложение за кредит, се улеснява достъпът до информацията за тази процедура и не се налага потребителят да търси информацията от други източници.
Брой кликове от началната страница:
Колкото по – голям е броят на кликовете от началната страница, толкова по -труден става достъпът. Ако те превишават броя от две кликания се счита, че информацията е трудно достъпна.
Формат на процедурата:
Форматът на процедурата може да бъде в html или в приложен файл като pdf, Word или друг формат. Всеки формат има своите предимства и недостатъци. Например при pdf потребителят трябва да има специална програма за четене на такъв формат, но пък лесно се запаметява.
Намира ли се с вградена търсачка на сайта на банката?
Когато информацията се открива с вградената търсачка на банката, се спестява време да се търсят други източници и се улеснява достъпа до съответната информация.
Индексира ли се от Google?
При индексация в Google само с изписване на някоя ключова дума всеки може бързо и лесно да открие търсената информация.
По отношение на качеството на процедурата изследваните критерии показват, както разбираемостта на информацията, така и възможностите за избор пред потребителя. Например, колкото повече форми (устно, писмено, онлайн, ел. поща и т.н.) за подаване жалби са достъпни, толкова по-улеснен е потребителят. Много е важно, също така, колко ясно и точно са посочени координатите, формите и срокове за жалби, оплаквания, възражения и други. Не без значение е и воденето на статистика относно подадени предишни жалби и оплаквания и начина за отстраняване на проблема. Със съжаление трябва да отбележим, че едва три банки публикуват статистика за жалбите, а това е важен индикатор за откритостта на всеки един търговец.
Горещо препоръчваме на банките да разработват и публикуват образци за подаване на жалба, оплакване или възражение. Това ще улесни не само потребителите но и тяхната дейност в процеса на разглеждане на жалбата.
Какво проучихме? (методология на проучването)
В проучването са обхванати: 22 търговски банки в България
Период на проучването: юли-август 2013
Метод на проучване:
Изследва се наличната информация на интернет страниците на банките.
Изследвани показатели:
Достъпност на процедурата
- има ли връзка от страницата с предложение за кредит;
- брой кликове от началната страница;
- процедурата в какъв формат е;
- намира ли се с вградена търсачка на сайта на банката;
- индексирана ли е от Google (търсене на "жалба + име на банка").
Качество на процедурата
- има ли специализирано звено за жалби;
- налични ли са образци за жалба, споразумение и т.н.;
- разбираем ли е езикът в общите условия;
- ясно ли са оповестени координатите за подаване на възражение, жалба и други;
- какви са приеманите начини за подаване на жалба;
- какво е времето за отговор;
- налична ли е статистика за жалби.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 16 общо )
anonymous
преди минута изпратих моя коментар или зов за помощ но пропуснах да си посоча телефона контакти 0899140130 очаквам обаждане имам всички необходими документи от Банка ДСК
Написан на: 23/10/2019 14:08 Докладвай този коментар
anonymous
Искам да подам жалба срещу пощенска банка
Написан на: 13/11/2019 19:12 Докладвай този коментар
anonymous
Отвратена съм от Пощенска банка.Искам помощ -да подам жалба?Към кого да се обърна?
Написан на: 28/11/2019 16:01 Докладвай този коментар
anonymous
Как е възможно без да съм уведомена по надлежния ред, без да имат актуалните ми лични данни и без да съм подписвала искане за кредитна карта от 2004г. до сега Пощенска банка да ми е издавала кредитни карти? Това са над 15 години!!!
ТАКОВА БЕЗОБРАЗИЕ ГО НЯМА НИКЪДЕ!!!
ТОВА ТРЯБВА ДА Е ПОДСЪДНО!!!
Какъв е начина да защитя правата си?
Написан на: 07/02/2020 11:33 Докладвай този коментар
anonymous
Искам да подам жалба срещу сложител на банка ДСК
Написан на: 14/03/2020 09:06 Докладвай този коментар
anonymous
Искам да подам жалба срещу ПИБанка.Имах сметка ,в която получавах заплатата.2016 г.трябваше да е закрита,но освен че не е са се трупали суми за обработка на сметка,а не стига това а и е минала в неусвоен овърдрафт.Моля някой да ми помогне каква точно жалба да подам и към кой
Написан на: 23/03/2020 11:52 Докладвай този коментар
anonymous
Пропуснах да напиша email [email protected]
Написан на: 23/03/2020 11:57 Докладвай този коментар
anonymous
Искам да подам жалба срещу банка ДСК.Имам открита сметка по, която ми превеждат заплата,но банката не може да отстрани проблем, заради който не мога да си ползвам картата.Обаждат ми се,че проблема е отстранен,а като се опитам да изтегля ми изписва,че сметката е невалидна,а има превод.Става дума за чисто нова карта и сметка и 20дни не се намери,кой да отстрани този проблем.
[email protected].
Написан на: 23/09/2020 16:40 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте
Искам да подам жалба срещу банка ДСК
Как да направя
[email protected]
Написан на: 09/10/2020 13:33 Докладвай този коментар
pevasileva
Здравейте, искам да подам жалба срещу банка ДСК.
Как да го направя?Имам проблем с нов ипотечен кредит, разрешен на 23.11.20г., за който дължа вноска за 05.11.20г., управителката на клона каза, че било нормално.....Писна ми от некомпетентност и мания за величие. Васалитет - дали това е политиката на тази банка....Новият кредит тръгва със задължение, нередовност....
[email protected]
Написан на: 05/01/2021 13:30 Докладвай този коментар
anonymous
Искам да подам жалба срещу Инвестбанк .какво трябва да се направи .моля свържете се с мен на [email protected]
Написан на: 29/05/2023 15:02 Докладвай този коментар
anonymous
Ето 100% оферта за заем без забавяне, кандидатствайте сега и вземете своя заем сега. За повече подробности се свържете с нас на: [email protected]
Написан на: 28/05/2024 16:24 Докладвай този коментар
anonymous
Ето 100% оферта за заем без забавяне, кандидатствайте сега и вземете своя заем сега. За повече подробности се свържете с нас на: [email protected]
Написан на: 28/05/2024 16:24 Докладвай този коментар
anonymous
Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via ([email protected]) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
Написан на: 09/07/2024 23:38 Докладвай този коментар
anonymous
В днешно време е трудно да се намери сериозен заем поради няколко измами, свързани с реклама в интернет.
Но по случайност попаднах на WESTLAKE LOANS, който беше много важна помощ при получаването на заем от 52 000 EUR. Признавам, че първоначално не бях склонен към това предложение, но в крайна сметка разбрах, че са наистина сериозни и добродушни. Ако имате нужда от заем, горещо ви препоръчвам да се свържете с тях. можете да ги намерите на [email protected]
телеграма___https://t.me/loan59
Написан на: 20/10/2024 02:44 Докладвай този коментар
anonymous
Are you in need of a legit private loan with low interest?
Christmas and holiday loans?
Do you need a loan to pay off debts or to implement a project?
Have you been turned down by your banks?
we offer loans that are fast and reliable,
If you are interested, please do not hesitate to contact us directly.
Email: [email protected]
telegram___https://t.me/loan59
Написан на: 13/11/2024 09:07 Докладвай този коментар
anonymous