Честни дигитални финанси
Активни потребители призовава за честни дигитални финанси
Световния ден на правата на потребителите 15 март тази година е посветен на темата честни дигитални финанси.
Всяка година на 15 март потребителските организации обръщат внимание върху актуален проблем, пред който са изправени потребителите в световен мащаб. Тази година световната организация на потребителите Consumers International, избра темата Честни дигитални финанси (Fair Digital Finance). Асоциация Активни потребители участва в световната кампания на Consumers International за честни дигитални финанси за потребителите.
Какво означава честни дигитални финанси за ежедневието на потребителя? Дигиталните технологии променят плащанията, кредитирането, застраховката и управлението на богатството навсякъде, превръщайки се в ключов фактор за потребителите на финансови услуги. Например до 2024 г. се очаква потребителите на цифрово банкиране да надхвърлят 3,6 милиарда. В развиващия се свят делът на собствениците на акаунти, използващи дигитални транзакции, е нараснал от 57% през 2014 г. на 70% през 2017 г. И все повече фирми създават технологични продукти за дигитално финансиране, за да отговорят на тези изисквания, като 39% от компаниите правят въвеждането на FinTech висок приоритет.
Дигиталното финансиране за създава много нови възможности, но паралелно с това възникнаха и нови рискове, заедно с изостряне на традиционните рискове, които могат да доведат до несправедливи резултати за потребителите. Има убедителни доказателства, които предполагат, че тези рискове са се увеличили през последните години, като уязвимите потребители стават все по-уязвими поради икономически трудности.
Бързо развиващият се характер на дигиталните финансови услуги демонстрира необходимостта от иновативни регулаторни подходи и услуги и продукти за дигитално финансиране, които са центрирани в защитата и овластяването на потребителите.
В рамките на Световният ден на правата на потребителите 2022 г. ние призоваваме бизнеса, правителствата и политиците да гарантират, че цифровото финансиране е:
- Приобщаващо: дигиталните финанси трябва да са достъпни за всички
- Безопасно: Намаляване на вредите в дигиталните финанси от измами, измами и фишинг
- Защитени и частни данни: Защита на данните на всеки потребител на дигитални финансови услуги
- Устойчиво: Осигуряване на зелени и социално отговорни дигитални финансови продукти
Дигиталните финанси имат потенциала да трансформират живота на потребителите, ако е осигурена ефективна защита на потребителите, както при за плащанията в брой. Техните предимства са безспорни и включват: повишена достъпност, подобрено съотношение цена/качество в сравнение с традиционното банкиране, повече иновация и персонализиране, повече избор и удобство, подобрена устойчивост и екологичност.
В световен мащаб финансовите регулаторни рамки са проектирани да се справят с наличието на цифрови технологии, но много от тях все още нямат ефективни механизми за защита на потребителите и подходящи капацитет за надзор и правоприлагане. По същия начин някои доставчици на цифрово финансиране игнорират нуждите на потребителите и активно ги оставят изложени на уязвимости. Използването на технологията и възможността на безкасово общество създава нови рискове и изостря съществуващите, които вече съществуват във финансовите услуги.
Основните рискове включват:
Несигурна, ненадеждна инфраструктура и разпределителна мрежа
- Само 54% от отворените банкови платформи в Латинска Америка използват OAuth стандарт за сигурност.
- Броят на банкоматите в страните от ЕС непрекъснато намалява от 2014 г. и тази тенденция се ускорява.
Измами
- В световен мащаб измамите с мобилни приложения нарастват. Един от всеки трима души в Югоизточна Азия е претърпял онлайн измама на фона на бума на онлайн дейности като електронна търговия и отдалечена работа, предизвикани от пандемията Covid19 през 2020г.
Злоупотреба с данни
- Рискът от полово разделение в алгоритмите е ясно идентифициран. В САЩ Goldman Sachs беше обвинена в полови привилегии към мъжете в новоиздадената си карта apple card.
Липса на прозрачност и сложен дизайн
- В Кения, Индия, Индонезия и Филипините потребителите на мобилни приложения и P2P заеми имат по-високи нива на неизпълнение напоследък – отчасти поради липса на разбиране на заема и условията.
Неадекватни механизми за обезщетение
- В Бангладеш, Камбоджа и Уганда, само 11 процента от клиентите, които са изпитали затруднения с мобилните пари се обръщат към официален канал за оплаквания.
Липса на защита и правоприлагане на потребителите
- В световен мащаб отговорността и правоприлагането срещу измами са ограничени. Обединеното кралство е станало печално известно с прозвището „Световна столица на банковите измами“. Може да отнеме две години, докато се стигне до дело за измама, а съдът и полицията разполагат с ограничени ресурси за откриване и спиране на измамници.
Ниска финансова грамотност
- Проучване от 2020 г. установи, че потребителите в 26 страни имат много слаби резултати по отношение на финансите показатели за грамотност, като знания, поведение и нагласи. Жени и по-млади хората обикновено имат по-ниски нива на финансова грамотност.
За да научите повече за Световния ден на правата на потребителите и темата за справедливи дигитални финанси, посетете уебсайта на кампанията.
Бележки за редакторите
Относно Consumers International
- Consumers International е членска организация за потребителски асоциации от целия свят, обединяваща над 200 организации от над 100 страни.
- Световният ден на правата на потребителите се координира в световен мащаб от Consumers International и се отбелязва ежегодно на 15 март от 1983 г.
За да получавате актуални новини от Асоциация Активни потребители, абонирайте се за нашия седмичен бюлетин ТУК