Евробарометър за правата на потребителите в България
Изследването потвърждава успеха на кампанията „В ЕС вие имате потребителски права! Отстоявайте ги!”, финансирана от Европейската комисия
Около три четвърти (74%) от българите са запознати с поне едно специфично послание на информационната кампания „В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!”, показва проучване на Евробарометър. Кампанията се проведе от януари до декември 2010 година и имаше за цел да популяризира потребителските права на българите, дейността на Асоциация „Активни потребители” и на Европейския потребителски център – България. Кампанията се осъществи с експертната и финансова помощ на Европейската комисия и е част от нейните усилия българските граждани да се възползват реално от правата си на европейски потребители.
Повечето хора, които си спомнят посланията на кампанията, твърдят, че са ги видели по телевизията (92%). Чрез Интернет са се информирали 11% от анкетираните, 7% - от членове на семейството, приятели или колеги, 4% - от радиото, вестници и списания. Брошури и листовки са споменати от 2%. Сред анкетираните има хора, които са се обръщали към Асоциация „Активни потребители” за помощ. По-голямата част от тях са удовлетворени от предоставените съвети и услуги, и биха препоръчали асоциацията на приятели и роднини.
Почти 9 от 10 (88%) българи, запознати с което и да е от посланията за правата на потребителите, дават позитивна оценка на информационната кампания. Около 7 от 10 (69%) чувстват, че кампанията е била полезна за тях, около един от пет (19%) казват, че тя е била много полезна.
Приблизително 8 от 10 (81%) от участниците в изследването, запознати с какъвто и да е вид реклама, съобщение или информация за потребителските права, са съгласни, че посланията са били лесни за запомняне, и сходен дял (80%) са съгласни, че те са били лесни за разбиране. Около две трети (65%) ги смятат за убедителни.
Хората, които твърдят, че помнят послания за потребителски права, са запитани дали могат самостоятелно да опишат съдържанието на някое от тях и съответно:
• 28% заявяват, че помнят послания за потребителски права като цяло;
• 18% могат да цитират точния слоган “В ЕС вие имате потребителски права! Отстоявайте ги!”;
• 15% споменават потребителските права във връзка с поправка на мобилни телефони;
• 14% споменават съобщения за проблеми с потребителски права, свързани с потребителски кредит или банки;
• 11% си спомнят съобщения за “измама на потребители”;
• и 9% си спомнят съобщения за потребителски права и пакетни услуги за почивка и отсядане в хотели.
Тези, които не са посочили спонтанно слогана на кампанията, са запитани дали си спомнят послания за отстояване на потребителските права, според които не трябва да се позволява продавачи, магазинери и доставчици на услуги „да ви пързалят”, „да ви правят на маймуни”, „да ви пращат за зелен хайвер”. Оказва се, че повечето си спомнят слогана и свързаните с него идиоми след прочитането им (62%).