Можем ли да спасим кашкавала?
Традициите в производството на млечни продукти са подложени на безпрецедентна атака в България. Все още не е късно да ги спасим.
Кашкавалът е традиционен за България млечен. За съжаление, през последните години се наблюдават тревожни тенденции и има множество оплаквания от потребители за влошени външен вид, консистенция и вкусови характеристики. Асоциация Активни потребители провери актуалните тенденции в качеството на 10 търговски марки кашкавал с по-ниски цени (9 до 12 лв/кг).
Основни констатации от изследването:
1. Неправилно етикиране – при 60% (6 от 10) марки.
2. Високо водно съдържание – при 70% (7 от 10) марки.
3. Съдържание на белтък – само в една от търговските марки то е по-ниско от 21%.
4. Съдържанието на мазнини при 40% (4 от 10) търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в БДС.
5. Съдържанието на въглехидрати - при половината (5 от 10) от изследваните търговски марки то е по-високо. Високите стойности са индикация за възможно добавяне на нишесте или друг полизахарид.
6. Степента на зрялост е ключов показател за качеството на кашкавала. Съгласно БДС тя не може да е по-малка от 20%. По този показател 8 от 10 марки не удовлетворяват изискването на стандарта!
7. Влагането на немлечни мазнини в продукт наречен "кашкавал" е строго забранено. В сегашния тест при 2 от 10 марки се установява, че млечните мазнини са заместени от хидрогенирани растителни такива.
Цялото проучване може да намерите на aktivnipotrebiteli.bg.
Питате ни за водомерите
Водомерите са проблем за хиляди потребители. Много от тях се интересуват на колко време трябва да ги тестват. Съгласно законодателството, водомерите подлежат на периодичен контрол на всеки 10 години (чл.43, ал.4 от Закон за измерванията). Тоест, водомерите, които са на 5 или повече години, трябва да бъдат тествани или сменени по желание на потребителите. Много жалби има от ВиК операторите. Вашият ВиК оператор е длъжен да отстранява повредите по водомерите на абонатите и да ги поддържа технически. Той трябва да засича потреблението на вода най-малко на всеки 3 месеца и да издава фактура за изразходваната вода ежемесечно.
Гражданка се интересува от водомерите с дистанционно отчитане. Нашето проучване показа, че повечето фирми изискват целият жилищен вход да постави такива водомери. Въпреки че цената на водомерите е по-висока, самото дистанционно отчитане е безплатно. То се извършва всеки месец, при него няма изравнителни сметки и данните се свалят без да се влиза в жилищата.
Еднакви права за дебитните и кредитните карти
Активни потребители участва в кампанията на Европейската потребителска организация (BEUC) за по-добри права на потребителите. В тази връзка всяка седмица представяме по една тема.
Какъв е проблемът:
Много търговци и други получатели на плащания не приемат дебитни карти, а само кредитни.
Какъв е мащабът на проблема:
Много онлайн търговци не приемат плащания с дебитна карта или приемат само някои специфични дебитни карти, което от своя страна е проблем, тъй като не е достъпно за всички потребители. Такива търговци са например гиганти като Amazon, редица авиокомпании, хотелски и ваканционни обекти. Това означава, че милиони потребители от ЕС, които имат само дебитна, а не кредитна карта не са в състояние да се възползват от добри сделки.
В допълнение, много други, като например хранителни стоки, лекари, таксита, платени пътища и т.н., не приемат никакви електронни платежни инструменти, и по-специално дебитни карти. Това създава неудобство за потребителите, които не могат да използват своите лесно дебитни карти.
Какво искаме:
- Получателите на плащания, които приемат кредитни карти да приемат и дебитни;
- Дебитните карти да бъдат приети от всички търговци.
Как това може да се направи:
Преразглеждане на Регламента относно таксите за трансгранични плащания (924/2009). |