Опасните стоки
В дните около Световния ден на потребителите Европейската комисия представи своя годишен доклад за опасните стоки в ЕС през 2016г. От общо 2044 съобщения за забранени стоки поради опасност, близо една трета от забранените опасни стоки са били детски играчки, следвани от моторните превозни средства и електроуредите, а топ 5 на опасните допълват текстилните изделия и детските артикули. Най-честите рискове са риск от нараняване, химически риск или риск от поглъщане.
53% от опасните стоки са дошли от Китай (с 9% по-малко отколкото през 2015), след тях са изделията с произход от ЕС, САЩ и Турция. Все още обезпокоителен е фактът, че в 158 от 2044 случая произходът на стоката остава неизвестен.
Най-много опасни продукти е докладвала Германия (319), следвана от Испания (224) и Франция (199). България е сигнализирала за 110 опасни продукта, от които 39 текстилни изделия и 10 детски артикула.
За какво да внимавате преди покупка на стоки
Преди закупуване на стока или услуга, интересът на потребителя предполага да се фокусира върху търсене на информация, сравнения и оценка на алтернативите. По този начин потребителят прави своя информиран избор. За тази цел в няколко броя ще ви запознаем с примери за какво да внимавате и как да проучвате преди покупка.
Използване на търсачка в Интернет
Какво трябва да знаете при търсене и филтриране на информация относно стоки и услуги в Интернет използвайки търсещи машини?
- Предимства
- Интернет дава достъп до онлайн магазини из целия свят и може да бъде полезен с това да се проверяват оферти в други държави.
- Имате възможност за бързо сравнение на цени.
- Могат да се използват множество филтри с цел прецизиране на резултатите от търсенето.
- Разширеното търсене на информация и избор на конкретни думи помага занамирането на най-желаните стоки и услуги.
- Недостатъци и рискове
- Търсачките не са неутрални. Това означава, че резултатите от търсенето на стоки и услуги могат да са повлияни от реклама и маркетинг.
- Различните търсачки ще дадат различни резултати за стоки и услуги.
- Обикновено потребителите се вглеждат само в резултатите от търсенето само на първата страница. Там чакат и всички реклами. Най-полезните резултати не винаги са на първата страница.
Да направим автомобилите по-икономични
Активни потребители участва в кампанията на Европейската потребителска организация (BEUC) за по-добри права на потребителите. В тази връзка всяка седмица представяме по една тема.
Какъв е проблемът:
Потребителите плащат твърде много за гориво, а замърсяването на околната среда много повече, отколкото е доспустимо и рентабилно.
Какъв е мащабът на проблема:
Финансов – разходите за намаляване на вредните емисии на дизеловите автомобили например не водят до реално значими ефекти. Европейската потребителска организация BEUC представи изследване през ноември 2016 г., което демонстрира, че електрическите автомобили могат да се превърнат в най-добрата опция за потребителите по отношение на разходите през следващите 10 години.
Здравословен – дължи се на твърде високото ниво на замърсяване на въздуха.
Екологичен – автомобилите допринасят за около 12% от парниковите емесии в атмосферата.
Какво искаме:
- По-амбициозни и задължителни цели за емисиите от СО2.
- Актуализиране на енергийния стикер за нови автомобили.
Как това може да се постигне:
- Създаване на ново законодателство за определяне на въглеродните емисии след 2021 г. (след изтичане на Регламент (ЕС) № 333/2014 за определяне на реда и условията за постигане на намаляване на емисиите на въглероден диоксид за 2020 г. от нови леки автомобили).
- Въвеждане на нова процедура за изпитване на вредните емисии от автомобилите.
- Преразглеждане на Директива 1999/94/ЕО относно наличието на потребителска информация за икономия и емисиите на CO2 на горивата при нови автомобили.
- Приемане и прилагане на законодателство за одобряване и контрол на емисиите.
|