Предизвикателството да те обезщети монополист
Аварията на Топлофикация София от 5 февруари 2017 разголи пълната готовност за пълна безотговорност към клиентите. За какво става дума?
- Дружеството обяви, че абонатите могат да подават жалби с претенции за неустойки. Поставиха и срок – 1 март, защото запаметените данни щели да се нулират. След това щели да извършат проверка и съставят протокол, в присъствието на жалбоподателя.
Не се приема – компенсирането трябва да става автоматично, няма да ви се молим.
- Неустойката щяла да се изчисли в съответствие с действащите Общи условия на дружеството.
Не се приема – вижте колко изпразнена от съдържание е клаузата от Общите условия:
Чл. 39. (1) Когато по вина на Продавача повредите в топлопреносната мрежа или абонатната станция не са отстранени в срок от 48 часа, той дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на закъснението.
Да опитаме да сметнем неустойката. Според текста, тя е стойността на недоставената топлинна енергия за периода на закъснението, т.е. неустойката е равна е на 0 (нула), тъй като стойността на недоставената енергия е 0.
За какво призоваваме институциите
- Столичният общински съвет (като принципал на дружеството) да обсъди и приеме размер на обезщетение, независимо от Общите условия, с което да задължи дружеството да компенсира всички засегнати – автоматично, без молби и заявления.
- Комисията за енергийно и водно регулиране да стартира процедура по изменение на Общите условия на Топлофикация София за конкретизиране на обезщетенията по аналогия с Общите условия на електроразпределителните дружества, където тя се определя като твърда сума за всеки 12 часа без услуга.
Малките тайни на сметката за ток
Над една трета от сметката за ток на домакинството отива за отопление. При сегашната студена зима тя ще е и по-голяма. За декември плащаме средно с 15 % повече, а дължимото за ледения януари тепърва ще ни изненадва.
- Разходът за отопление и охлаждане на дома заема 43 на сто от сметката за ток.
- 12 % от нея „изяжда“ затоплянето на вода.
- Осветлението харчи 11 % от общата сметка.
- Домакинските уреди – 17 %.
- Компютрите и другата електроника – 9 %.
Как да намалим разходите за енергия у дома? Прочетете няколко статии от aktivnipotrebiteli.bg
Потвърдиха заповед на КЗП срещу нелоялна продажба на Prima карти
Върховният административен съд потвърди заповед на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялна търговска практика на „Мобилтел” ЕАД при продажбата на предплатени карти за мобилни услуги. Tелекомът умишлено е премълчавал важно условие, според което при закупуване на предплатени пакети услуги клиентът губи на всеки 90 дни парите по сметката си, ако до края на този период не презареди със сума над определена стойност. Сведенията за това са фигурирали само на интернет страницата на мобилния оператор. Липсвала е обаче в офисите му и върху опаковката на картите Prima, където би била полезна на потребителя непосредствено преди вземането на решение за покупка. В търговския обект е било налично единствено неактуално ръководство, според което при презареждане с 10.00 лв. клиентът удължава с една година активния период на предплатената си картa. По този начин потребителят остава с впечатлението, че ще може да ползва сумата по своята сметка през целия период на валидност на картата. Наложена е санкция в размер на 10 000 лв. |