Уважаеми потребители, Уважаеми защитници на техните права, Уважаеми читатели и следовници на сайта на Асоциация Активни потребители, Уважаеми приятели и колеги,
Най-искрено ви поздравяваме с настъпващите Рождественски и Новогодишни празници! Желаем ви от сърце светли дни, много топлина и обич във вашите домове, здраве и берекет, заслужена почивка и още сили за нови идеи в защита правата на потребителите в Република България!
Преди да изпратим 2022 година
И през отиващата си година Асоциация Активни потребители остана вярна на своята мисия – да защитава потребителите и техните проблеми на пазара на стоки и услуги. Ние продължихме да следваме нашите основни цели за защита правата и интересите на потребителите, както на национално, така и на международно равнище. Продължихме и надградихме най-важните си политики и дейности:
Предоставяне на информация, която подпомага потребителите да се ориентират в пазарната среда. Информацията достига до българските потребители чрез срещите и обученията, организираните приемни, нашите онлайн публикации и печатните ни материали, националните и регионалните медии.
Съдействие при нарушени права и интереси - консултиране и помощ при рекламации, водене на съдебни дела или съдействие при извън съдебни процедури /помирителни комисии/. Чрез изградените приемни в София и страната потребителите имат възможност да получават безплатни съвети и консултации по въпроси касаещи потребителската защита.
Подобряване на законодателството - защитаваме интересите на потребителите при изменения в законодателството.
Провеждане на сравнителни тестове на продукти. Те имат за цел да представят в сравнителен вид различията между отделните стоки и услуги, предлагани на пазара. По този начин потребителят може да се ориентира максимално информирано при избора си и да си спести време за проучване на пазара.
Обучението на потребителите и хората активно ангажирани с потребителските проблеми е също много важен приоритет в работата на асоциацията. Ежегодно се организират множество обучителни и дискусионни семинари с участието на представители на потребителски организации, общински и държавни служители и потребители.
Ето някои акценти от свършеното през годината
През 2022 година асоциацията работи по много проблеми на потребителите. Например:
1. Безопасност на продуктите:
- Проведохме проучване за водното съдържание в сиренето. Установихме, че тя все още е там напук на законите. Освен вода в сиренето, все още се добавят немлечни мазнини.
- Сигнализирахме контролните органи относно продажбата на риба с хистамин в следствие на проведено от асоциацията проучване, целящо да определи съдържанието на веществото хистамин в тъканите на риба, закупена от търговската мрежа в град София.
2. Фалшиви стоки:
- Подобрихме разбирането и осведомеността на младите потребители на възраст от 11-17 години относно явлението фалшифициране на стоки и услуги и последиците от нарушенията на правата на интелектуална собственост;
- Проведохме информационни срещи с над 100 ученици по темата за фалшиви стоки;
- Проведохме информационни изложения в градовете Кюстендил и Пловдив по темата.
3. Енергийна ефективност:
- Продължихме да информираме потребителите относно темата за енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници, както и ползата от тях;
- Създадохме калкулатор в помощ на потребителите, който да им помага да изчислят нужната мощност преди покупката на климатик.
4. Нови канали за информация:
Започнахме ежеседмични публикации в YouTube канала на асоциацията, чрез изградено ново студио и техника за снимки на видео.
И през Новата година асоциацията ще продължи основните си политики в защита правата и интересите на потребителите. Ще бъдем още по-близо до вас, ще отстояваме нашата обща кауза за безопасни, качествени и достъпни стоки и услуги на пазара. Ще ви предложим нови инициативи, проекти и идеи за вашите права и тяхната защита.
Бърз прелет над пазара
И тази година ни напомни за станалите традиция „черни дупки“ на българския пазар и то във времето на „най-горещото“ пазаруване. Докато по данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата цените на едро на някои основни храни са започнали да падат, а Националният статистически институт отчита за първи път от една година снижение на инфлацията, наблюдаваме масово поскъпване в търговските обекти на дребно.
По-бързи процедури за издаване на разрешителни за инсталации за възобновяема енергия и стимули за вътрешното производство на ЕС в условията на енергийна криза. Това предлагат за следващата година ЕК и ЕП. Сред идеите е съкращаването на максималния срок за одобряване на нови инсталации от дванадесет на девет месеца, ако са разположени в така наречените "зони за ускорено внедряване на енергия от възобновяеми източници".
От нашето най-ново видео ще научите какво представляват рекламациите и как да се възползвате от тях. Тази информация ще ви е изключително важна по време на предпразничните покупки. Ако имате нужда от съвет или помощ при упражняване на правото си на рекламация, можете да се обърнете към нас - на имейл [email protected]. А за да сте в час с най-новите правила на пазара на стоки и услуги, просто се абонирайте за новия видео канал на асоциацията.
НСИ съобщи, че през ноември 2022 г. месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0.8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за ноември 2022 г. спрямо ноември 2021 г. е 16.9%.
През ноември 2022 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: развлечения и култура (+2.9%), съобщения (+2.7%), здравеопазване (+1.7%), хранителни продукти и безалкохолни напитки (+1.7%).
Намаление на цените е регистрирано в групите: жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (-1.5%) и транспорт (-0.5%).
Календар на потребителя
Националната агенция за приходите е регистрирала 16 сайта за онлайн залози, като за последната година те са 10, а до 2021 г. са били едва 6. Спрените хазартни платформи заради липсата на лиценз са над 130, като пълният списък, както и този с регламентираните сайтове за онлайн залагания, са публикувани в официалната страница на НАП и се актуализират своевременно. От приходната агенция препоръчват на потребителите, преди да започнат за залагат, да проверят дали платформата има лиценз или не. Важно за потребителите на онлайн залагания е да са отговорни и внимателни както за своята игра, така и за своето поведение. От 12 декември НАП поднови поддържането на регистъра на уязвимите лица. Той не е публичен, като достъп до него имат само ограничен брой служители, определени от изпълнителния директор на приходната агенция и хазартните оператори. Искане за вписване в регистъра може да подаде всеки, който смята, че не може да контролира както времето, прекарано в хазартни игри, така и средствата, които изразходва за участие в тях. Повече информация за възможностите за подаване на искането за вписване или заличаване от регистъра, може да видите в YouTube канала на НАП. В рубриката „Отговорен хазарт“ в сайта на приходната агенция са публикувани и съвети за отговорна игра, както и тест за самооценка на хазартните навици на играчите